Verkeerde afbeelding bij delen bericht op Facebook

Bijgewerkt: 18 december 2023

Je wil je blog promoten op social media, en Facebook is hier een goed platform voor. Maar terwijl je het bericht uploadt, verschijnt de verkeerde miniatuur afbeelding. Meestal komt dit doordat je meerdere afbeeldingen in je blogpost hebt staan. Maar dit gebeurt ook wanneer de afbeelding te klein of te groot is.

Soms wijzig je een afbeelding maar blijft Facebook de verkeerde afbeelding tonen. Gelukkig kun je een standaard afbeelding voor je site opgeven.

De bron van jouw afbeelding

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je een blogpost of tekst op Facebook deelt, zal het platform proberen er een afbeelding bij te tonen. Hierbij kijkt Facebook naar de afbeelding die in je blogpost voorkomt. Meestal maak Facebook gebruik van de uitgelichte afbeelding die je hebt ingesteld.

Wanneer je geen uitgelichte afbeelding hebt, kijkt Facebook naar de eerste afbeelding die in het bericht staat. Is dat bijvoorbeeld een afbeelding van een product, dan wordt dit getoond.

ProTip

Maak je gebruik van de Yoast SEO plug-in? In het tabblad ‘sociaal’ kun je invullen hoe social mediaplatforms je berichten moeten tonen. Deze gegevens hebben voorrang op de uitgelichte afbeelding.


Verder kun je natuurlijk ook zelf een afbeelding aan je social mediapost toevoegen. Dit heeft weer voorrang op alle andere instellingen. Facebook bepaalt dus in deze volgorde welke afbeelding het toont:

  • Geüploade afbeelding bij het Facebook bericht
  • Yoast SEO – social media-instellingen
  • Uitgelichte afbeelding
  • Eerste afbeelding dat in het blogbericht of op de pagina voorkomt

Verkeerde afbeelding bij delen bericht: zo los je dit op

Er is een hele makkelijke manier om te voorkomen dat Facebook een verkeerde afbeelding deelt. Dit doe je door zelf een afbeelding bij je bericht te uploaden. Deze afbeelding zal alle andere instellingen overschrijven.

Helaas heb je niet altijd een geschikte afbeelding om bij je bericht te delen. Of je vindt het te omslachtig om dit telkens te uploaden. Maak in dit geval gebruik van de Yoast SEO plug-in. Deze plug-in is gratis en biedt verschillende praktische functies. Alleen voor het instellen van sociale media afbeeldingen heb je een Premium abonnement nodig. Hieronder een handleiding om de social media instellingen vast te leggen.

  • Download en installeer de Yoast SEO plug-in
  • Klik in je dashboard op ‘Yoast’’
  • Ga naar instellingen > Inhoudstypen > berichten
  • Ga naar Sociale weergave
  • Selecteer een afbeelding en voeg eventueel een sociale titel/beschrijving toe

Zorg dat je gebruik maakt van uitgelichte afbeeldingen

Wanneer je de Yoast SEO plug-in niet gebruikt, of geen Premiumabonnement wil, kun je het ook op wat andere manieren aanpakken. Zorg dat je altijd gebruik maakt van uitgelichte afbeeldingen bij je blogs (berichten) én pagina’s die je op Facebook deelt.

Facebook zal de uitgelichte afbeelding bij het bericht tonen. Maar wat doe je wanneer je de uitgelichte afbeelding niet bij je blogbericht of op je webpagina wil tonen? Dan kun je dit middels een plug-in of css-code uitschakelen. De Hide Featured Image plug-in kan dit. En maak je gebruik van het Enfold thema, dan kun je bij elk individueel bericht aanvinken dat de afbeelding niet getoond mag worden.

Een andere methode is gebruik van css-code. Dit is technisch niet zo moeilijk. Navigeer naar Weergave > Customer en kies voor > CSS (aangepaste code). Voeg de volgende regels aan de css-optie toe:

.single-post .wp-post-image {
display: none;
}

Bij geen enkel blogbericht is de uitgelichte afbeelding zichtbaar. Maar wanneer je het blogbericht op Facebook deelt, zal het platform de uitgelichte afbeelding wél tonen. Werkt bovenstaande code niet, gebruik dan de volgende css code:

.single-post .qodef-post-image {display:none;}

Je afbeelding is te klein

Sommige uitgelichte afbeeldingen worden niet op Facebook gedeeld. Mogelijk is de afbeelding te klein. Facebook vereist een minimale afmeting, waardoor de kwaliteit gewaarborgd is.

Het is aan te raden om voor uitgelichte afbeeldingen een afmeting van minimaal 600 × 350 pixels te kiezen. Dit komt de kwaliteit ten goede. Voor afbeeldingen in het blogbericht zelf, kies je een minimale afmeting van 154 × 116 pixels of groter. Het beste formaat voor een afbeelding is ratio 1.91:1.

Soms voldoet je afbeelding aan de richtlijnen, maar kiest Facebook toch een andere afbeelding. Meestal omdat deze afbeelding groter is. Facebook schijnt dus voor de grootste afmeting te gaan. Wil je dat de juiste afbeelding wordt gedeeld, dan moet je ervoor zorgen dat dit de grootste afbeelding in het blogbericht of op de webpagina is.

Afbeelding gewijzigd en Facebook blijft hem delen

Misschien heb je de afbeelding in je blogbericht of op de webpagina gewijzigd. Maar wanneer je het bericht op Facebook deelt, toont het platform nog steeds de oude afbeelding.

Dit komt omdat Facebook een kopie van de oude URL in de cache opslaat. Je moet de cache van Facebook wissen voordat je de URL met de nieuwe afbeelding deelt. Helaas kun je niet zomaar de cache wissen, maar hier is wel een handige tool voor. Met debugger tool van Facebook is het wel mogelijk.

  • Ga naar de Debugger-tool
  • Log in met je Facebookaccount
  • Voer de URL in die je uit de cache wil halen
  • Klik op Fouten opsporen
  • Bekijk wanneer de URL voor het laatst gescrapet is
  • Klik op Debug
  • Klik op Scrape óf Scrape Again

Facebook zal de URL van de webpagina opnieuw bekijken. Hierdoor vindt het nieuwe informatie, dus ook je nieuwe afbeelding. De volgende keer wanneer je een bericht op Facebook deelt, toont Facebook hier de nieuwste afbeelding bij.

Open Graph-gegevens

Facebook maakt gebruik van Open Graph-gegevens om te bepalen welke afbeelding het deelt. Het is belangrijk om Open Graph-gegevens aan je website toe te voegen. Hiermee bepaal je het gedeelte content dat op social media perfect uitziet. Open Graph-gegevens toevoegen kan met behulp van de Yoast SEO plug-in. Maar ook met veel andere en SEO plug-ins.

Je kunt het ook via de broncode van je website aanpassen. Open hiervoor het .htaccess bestand. Zorg dat je weet wat je doet, want wanneer je een foutje maakt werkt je hele website niet meer. Aan de meta-tags voeg je het volgende toe:

<meta property=”og:image” content=”http://example.com/voorbeeld.jpg” />

Uiteraard vervang je de URL uit het voorbeeld voor de juiste URL. Zorg dat bovenstaande tag in de <head>-sectie komt te staan.

Een preview van je bericht bekijken

Wanneer je een linkje op Facebook deelt en je tikt op enter, krijg je een preview te zien. Je ziet dan ook voor welke afbeelding Facebook kiest. Ben je het hier niet mee eens? Helaas kun je dit niet wijzigingen, maar door de link weg te halen verdwijnt het bericht. Plaats opnieuw de link en upload zelf een afbeelding. Dit is de makkelijkste manier om invloed uit te oefenen op de afbeelding die getoond wordt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven