Testimonial schrijven – 5 tips & voorbeelden

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Een goede testimonial schrijven, begin er maar eens aan. Online referenties kunnen een bedrijf aan meer klanten of opdrachtgevers helpen. Het probleem is echter dat er heel wat foute testimonials worden geschreven.  Hierdoor komt het bedrijf uiteindelijk niet meer betrouwbaar over. Een uitstekende testimonial afschrijven? Ga met de 5 beste tips aan de slag.

“Geweldig om mee samen te werken”

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bovenstaand is een typisch voorbeeld van een nietszeggende testimonial. “Geweldig om mee samen te werken”. Yeah right, ik vind het ook geweldig om met mijn stofzuiger samen te werken. “Toffe vent die Bart”. Hij zal ongetwijfeld een toffe vent zijn maar dat zegt niets over de kwaliteiten van Bart.

“Ik kom al 15 jaar bij deze winkel”. Sure, er is namelijk geen andere winkel in de buurt. De meeste testimonials zijn absoluut nietszeggend. Kijk maar eens op Trustpilot rond, dat is toch wel een platform met veel nutteloze testimonials.

Logisch, veel bedrijven vragen hun klanten actief om hier een review achter te laten. De klant voelt zich een beetje voor het blok gezet en plaatst dan maar het eerste het beste wat in hem opkomt. Want ja, je wil dat bedrijf waar je net iets gekocht of besteld hebt ook niet teleurstellen.

Een goede testimonial wekt vertrouwen

Het is bij een testimonial of review de bedoeling dat het vertrouwen opwekt. Een nietszeggende testimonial of zo eentje die bulkt van de lovende woorden, daar trapt tegenwoordig niemand meer in. Moderne testimonials bevatten niet alleen positieve kanten van de samenwerking maar ook een puntje van kritiek. Want dat is hoe we tegenwoordig in elkaar zitten: er is altijd en overal wel iets op aan te merken.

Tips testimonial als schrijven

Een testimonial schrijven doe je niet zomaar want je komt al snel ongeïnteresseerd, TE enthousiast of juist TE negatief over.  Of je nu voor een bedrijf, klant of opdrachtgever een testimonial schrijft: een goed begin is het halve werk. Daarom lees je eerst de 5 onderstaande tips.

Tip 1: temper je enthousiasme

Veel ondernemers snappen het niet en plaatsen zoveel mogelijk jubelende testimonials op hun website of gaan voor een extern platform zoals Trustpilot. Moet jij dan de zoveelste zijn die met een vreselijk positieve review komt? Nee, daar doe je het bedrijf in kwestie geen goed mee.

Ik snap best dat je razend enthousiast over het bedrijf of de ondernemer bent: deze heeft jou perfect geholpen. En ook nog eens tegen een verrassend goede prijs. Maar doe even cool, haal diep adem en kijk nog eens kritisch naar je testimonial. “Ge-wel-dig bedrijf!!!” kun je ook omschrijven als “behulpzaam bedrijf”. Yes, je snapt hem.

Tip 2: probleem en oplossing

Wil je de perfecte testimonial schrijven dan staat hier in ieder geval het probleem en de oplossing in. Ja, jij hebt (of had) namelijk een probleem. Je was op zoek naar de perfecte smartphone, je had een tekstschrijver nodig of je auto was kapot. Het bedrijf heeft dit voor jou opgelost.

Vertel dus wat je probleem was en hoe het bedrijf hiermee omging. Laat vooral even het behaalde resultaat weten. Bijvoorbeeld dat je nieuwe smartphone veel sneller is dan je oude toestel. Of dat je dankzij de tekstschrijver beter vindbaar bent in zoekmachines.

Tip 3: verzin geen testimonial

Een testimonial schrijven doe je vanuit je ervaring met het bedrijf. Die ervaring moet natuurlijk wel echt zijn. Ga dus geen testimonial verzinnen. Overigens zijn er ook bedrijven die een tekstschrijver inhuren en een testimonial laten schrijven over hun bedrijf. Ook vaak hartstikke verzonnen. Zo herken je verzonnen testimonials:

  • De volledige naam van de schrijver staat er niet bij
  • Bij samenwerking tussen bedrijven: de naam van het ander bedrijf is niet bekend
  • Het ontbreekt aan een link naar een website
  • Alle testimonials zijn lovend
  • Geen enkele negatieve review

Overigens geldt dit niet voor alle verzonnen testimonials. Er zijn namelijk consumenten of opdrachtgevers die hun naam niet in de testimonial vernoemd willen hebben. Om eerlijk te zijn zit ik er ook niet op te wachten dat mijn naam in verschillende reviews verschijnt. Ik heb ook nog zoiets als een privéleven.

Tip 4: je mag best fouten maken

Vaak wordt gedacht dat bij een testimonial schrijven ook een foutloze tekst hoort. Niets is minder waar! Wanneer een bedrijf alleen maar foutloos geschreven testimonials ontvangt dan komt dit heel gemaakt over. Meer dan 90% van de Nederlanders maakt af en toe een taalfout. Vooral wanneer je een review voor een externe beoordelingssite schrijft (Trustpilot, klantenvertellen.nl etc.) mag hier best een foutje instaan. Dit komt gelijk een stuk betrouwbaarder over.

Wanneer de testimonial voor een bedrijfswebsite bedoeld is dan is het wel belangrijk dat hier geen fouten instaan. Vaak zal het bedrijf de testimonial zelf nog even beoordelen en eventueel aanpassen.

Tip 5: maak er geen boekwerk van

Een perfecte testimonial schrijven doe je door het kort en bondig te houden. Het liefst vertel je in maximaal vijf zinnen wat jouw ervaring met het bedrijf is. Vaak zullen bedrijven hier één krachtige zin uithalen en die dominant op hun website plaatsen. De rest komt hieronder te staan (of niet, wanneer de rest van je testimonial ruk is).

Kijk, dat je goede of slechte ervaringen met een bedrijf hebt is heel normaal. En dat jij je hierover uit wil spreken dat is ook heel normaal. Maar als je een klacht hebt, benader dan het bedrijf zelf. Schrijf geen heel boekwerk als testimonial. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor je positieve ervaringen.

Testimonial laten maken

Zelf een testimonial schrijven lukt niet zo goed. Geen probleem, een testimonial laten maken is de perfecte oplossing. Maar dan wel een die ook echt betrouwbaar overkomt.

Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is een testimonial tekstschrijver inschakelen. Breng jouw klant met deze tekstschrijver in contact. De klant vertelt over de samenwerking, de tekstschrijver verwoordt dit op de juiste manier.

Een testimonial laten maken? Dit regel je vandaag nog, en ook nog eens tegen verrassend goede prijzen. Want een testimonial laten schrijven hoeft jou niet je halve omzet te kosten. Laat jouw klanten aan het woord en plaats binnenkort de beste testimonial op je website of een beoordelingsite.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven