SEO specialist voor de online aannemer

Bijgewerkt: 8 september 2023

Ben jij een online aannemer en wil je jouw zichtbaarheid vergroten? Dan is een samenwerking met een SEO specialist een goede keuze. Middels zoekmachine optimalisatie bouw je aan naamsbekendheid en online autoriteit. Je trekt meer organisch verkeer naar je website.

Als SEO specialist werk ik samen met online aannemers zoals softwareontwikkelaars, webshopeigenaren, coaches, digitale kunstenaars en nog veel meer. Zelfs als jouw beroep niet in het rijtje staat, is de kans groot dat ik jou kan helpen.

Het begrip SEO

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie. Verwar dit niet met SEA:

  • SEO – optimalisatie van de website om hoger in de organische zoekresultaten te ranken
  • SEA – optimalisatie van advertenties in zoekmachines

Deze twee begrippen worden vaak door elkaar gehaald. Of er wordt gedacht dat beide technieken hetzelfde zijn. Dat is dus niet zo, de verschillen zijn enorm groot.

Ben jij een online aannemer?

Als online aannemer bied je online diensten of producten aan. Je werkt op afstand en levert gespecialiseerde diensten aan klanten in Nederland tot wereldwijd. Het internet kent geen grenzen, dus je kunt zover werken als je wil.

De meeste online aannemers zijn actief in e-commerce, webontwikkeling, marketing en software. Laat ik even een kort overzicht van online aannemers maken, dan weet je of je tot deze categorie behoort.

  • Marketeers, SEO-specialisten, schrijvers, vertalers, redacteuren
  • Digitale marketeers (online reclame)
  • Grafisch ontwerpers, webdesigners, logo ontwerpers
  • Virtuele assistenten
  • Coaches
  • Vloggers, bloggers, influencers
  • Video-editors, podcast producers, voice-over artiesten
  • Online trainers (opleiding, cursus, webinar)
  • Programmeurs en softontwikkelaars
  • E-commerce ondernemers

Het is belangrijk dat je online vindbaar bent. Meestal begin je met het (laten) bouwen van een professionele website. Hierna komt SEO, oftewel de website optimaliseren voor zoekmachines.

Verder is het belangrijk om een online portfolio te tonen, vooral wanneer je diensten aanbiedt. Webshops hebben er meer aan om goede klantreviews te verzamelen. Maak gebruik van sociale media en deel regelmatig inhoud, hiermee bouw je een online reputatie op.

SEO-specialist online aannemer: dit moet je weten

Sommige SEO-technieken kun je goed zelf uitvoeren. Voor andere technieken vertrouw je liever op een SEO specialist. Waar moet je als online aannemer rekening mee houden?

Het is belangrijk dat je alleen SEO diensten afneemt waar je ook echt iets aan hebt. Veel marketeers, SEO-specialisten of copywriters proberen je zoveel mogelijk diensten te verkopen. Niet alle diensten zijn even waardevol. Of je een bepaalde dienst nodig hebt is afhankelijk van je huidige status, online zichtbaarheid maar ook je budget.

Samenwerken met een SEO-specialist is waardevol voor je bedrijf. Maar je moet wel een betrouwbare professional vinden. Lees onderstaande tips goed door.

Doelstellingen en verwachtingen

Laat je niks wijsmaken! Identificeer zelf je SEO-doelen. Waarschijnlijk wil je de rangschikking in zoekmachines verbeteren. Maar deze verbetering betekent niet dat je meer organisch verkeer aantrekt. Dat zijn twee verschillende doelen. Het kan ook dat je de conversies wil verhogen. Of dat het om een mix van bovenstaande gaat.

Wanneer je weet wat jouw SEO-doelen zijn, voorkom je dat je diensten afneemt waar je niks aan hebt.

Wees ook realistisch over de tijd die nodig is om resultaten te zien. SEO is geen snel proces. Het kan enkele maanden duren voordat meetbare resultaten zichtbaar zijn. Belooft iemand snelle resultaten? Dat is onmogelijk, ga liever op zoek naar iemand die eerlijk is.

De diensten die je nodig hebt

Een goede SEO-specialist voert een website-audit uit. Zelf begin ik hier altijd mee. Hiermee bepaal ik welke aspecten van je site moeten worden geoptimaliseerd. Dit voorkomt dat we technieken uitvoeren die zinloos zijn.

Technische SEO bestaat uit het verbeteren van de technische aspecten van je website. Denk hierbij aan laadsnelheid, mobiele optimalisatie en indexeerbaarheid.

On-page SEO richt zich op het optimaliseren van individuele pagina’s voor specifieke zoekwoorden. Dit betekent het gebruik van zoekwoorden, meta-beschrijvingen en interne links.

Off-page SEO omvat linkbuilding. Het gaat hier om het genereren van kwaliteitsvolle externe links naar je website.

Feitelijk zijn de eerste twee het belangrijkst. In principe zou je geen backlinks moeten kopen. Toch bieden een hoop marketeers dit aan, en op verzoek kan ik ook backlinks regelen. Maar wanneer je de focus op het creëren van kwalitatieve content (inhoud) legt, komen natuurlijke backlinks vanzelf.

Blijf sceptisch

Wees op je hoede voor SEO-specialisten die snelle resultaten beloven. SEO vraagt veel tijd en toewijding. Beloften van directe topposities zijn altijd een rode vlag. Net als SEO-garanties, want die bestaan niet. We zijn allemaal afhankelijk van de algoritmes van Google. Geen enkele SEO-specialist kan het algoritme wijzigen. Wel beïnvloeden en misleiden, maar wanneer Google hierachter komt word je afgestraft.

Het is goed om naar referenties van eerdere succesvolle projecten te vragen. Kijk in mijn portfolio en ontdek met welke merken en bedrijven we hebben samengewerkt.

Transparantie en communicatie

De SEO-specialist voor de online ondernemer is transparant in de werkwijze. Wat ik ook belangrijk vind is transparantie omtrent de tarieven. Te vaak hoor ik dat website-eigenaren aan een wurgcontract vastzitten. Ze zijn verplicht om maandenlang SEO-diensten af te nemen. Bovendien komen er vaak onverwachte kosten bij.

Ik werk niet met maandcontracten. Elke opdracht staat voor slechts één maand vast. Het is mogelijk om vooruit te plannen, maar wanneer je van de planning af wil dan kan dit probleemloos. Met betrekking tot de tarieven weet je vooraf waar je aan toe bent. Je betaalt een vaste prijs voor linkbuilding, technische optimalisatie of het laten schrijven van blogs of webteksten. Meerwerk is voor mijn rekening.

De verschillende betaalstructuren

Sommige specialisten rekenen op uurbasis, terwijl anderen en maandelijks bedrag in rekening brengen. Je moet gewoon betalen wat je kunt missen. Daarom kijken we vooraf wat je budget is, en beginnen we met de belangrijkste diensten en technieken. Ook hoef je niet per uur te betalen. Niets zo vervelend als werk dat meer tijd in beslag neemt en jij hierdoor meer moet betalen. Dat is niet de bedoeling!

Wees voorzichtig met specialisten die vragen om grote bedragen vooraf betalen. Soms vraag ik een aanbetaling, afhankelijk van de dienst die je afneemt. Maar het gaat dan nooit om grote bedragen.

Meer weten? Neem contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven