Populaire zoekwoorden in Google

Jaarlijks zijn er een aantal nieuwe populaire zoekwoorden in Google. Dit zijn zoektermen die mensen veel gebruiken. Zo zijn de woorden corona en coronavirus in 2020 razend populair. Terwijl de zoekopdrachten Ajax en Notre dame in 2019 een trend waren. Benieuwd naar de meest populaire zoekwoorden in Google? Daar gaan we dan!

Zoekwoordentrends

Populaire zoekwoorden in Google veranderen regelmatig. Wat vandaag populair is zal volgende week misschien al historie zijn. Het is hierdoor heel lastig om de meest populaire zoekwoorden van dit moment weer te geven: waarschijnlijk lees je dit artikel op een ander moment.

Gelukkig zijn er een aantal tools om zelf de populaire zoekwoorden in Google op te sporen. Wat je ermee kan? Populaire zoekwoorden zijn vooral praktisch wanneer je een eigen website/webshop hebt. Dankzij zoekwoordentrends vind je namelijk nieuwe en actuele onderwerpen voor je website.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Geschiedenis: populaire zoekwoorden Google 2001

Het is eigenlijk best wel grappig om eens naar de meest populaire zoekwoorden Google in 2001 te kijken. Dan zul je merken dat mensen de zoekmachine tegenwoordig heel anders gebruiken. Maar ook dat de interesse flink veranderd is. Wereldwijd waren dit in 2001 de meest populaire zoekwoorden in Google:

  • 1. Nokia
  • 2. Sony
  • 3. BMW
  • 4. Palm
  • 5. Adobe

Nu komt het leukste: we slaan 18 jaar over en belanden in het jaar 2019. Dit waren in 2019 de meest populaire zoekwoorden in Google (Nederland):

  • 1. Ajax
  • 2. WK voetbal vrouwen
  • 3. Notre Dame
  • 4. Julen
  • 5. Duncan Laurence

Wat direct opvalt is dat de zoektermen langer zijn geworden. Bestonden zoektermen vroeger nog uit één woord, tegenwoordig is dit gemiddeld uit twee tot drie woorden.

Populaire zoekwoorden in de toekomst

Spraakgestuurde zoekopdrachten worden steeds populairder. Dit betekent dat we al pratend een zoekterm in Google invoeren. Je kunt je voorstellen dat de zoektermen hierdoor langer gaan worden. Je zoekt namelijk niet meer op “WK voetbal vrouwen” maar je stelt de vraag “wanneer is het WK voetbal vrouwen”.

Iedereen met een eigen website of webshop moet hier rekening mee houden. Wanneer zoektermen anders worden dan is het belangrijk om hier teksten voor de website op aan te passen. Populaire zoekwoorden in de toekomst zijn niet alleen langer maar bestaan veelal uit vragen. Het is aan de website om het beste antwoord op deze vraag te geven.

Het gebruik van Google Trends

Om populaire zoekwoorden in Google te vinden heb je Google Trends. Dit is een heel handige tool die je inzicht geeft in de meest gebruikte zoektermen van dit moment. Per zoekterm bekijk je hoe populair deze nu is maar ook in het verleden was.

Google Trends werkt met een trendlijn. Wanneer een zoekterm razend populair is (een trend) tikt de trendlijn het getal 100 aan. Mocht de zoekterm nóg populairder worden dan blijft deze op 100 staan: dit getal geeft gewoon de hoogste populariteit van dit moment aan.

De laagste populariteit (nauwelijks zoekvolume) wordt weergegeven door het cijfer 0. Het cijfer 50 geeft aan dat de zoekterm half zo populair is ten opzichte van de week (100). De trendlijn geeft dus geen absolute cijfers over het zoekvolume weer maar puur de interesse in de loop der tijd. De trend dus. Weet je gelijk waarom het Google Trends heet.

Gerelateerde onderwerpen

Wanneer je kijkt naar populaire zoekwoorden in Google vind je ook altijd gerelateerde onderwerpen of zoektermen. Voer maar eens een zoekterm in Google Trends in: onder de resultaten vind je ook nog gerelateerde onderwerpen. Hierbij zie je populaire onderwerpen en onderwerpen met een grote stijging.

Dan heb je ook nog gerelateerde onderwerpen in zoekmachine Google zelf. Zodra je een zoekopdracht invoert vind je onderaan de zoekresultaten gerelateerde zoekopdrachten. Je kunt ervan uitgaan dat dit populaire zoekwoorden of zoektermen zijn.

Hoe vind ik nog meer populaire zoektermen?

Populaire zoekwoorden in Google vinden is niet altijd even makkelijk. Niet wanneer je alleen van Google Trends uitgaat. Er zijn namelijk nog meer tools om de meest populaire zoektermen in Google te vinden.

Ahrefs, Semrush, Ubersuggest, dit zijn al drie tools waarmee je populaire zoektermen maar ook zoekvolumes vindt. Je moet zelf de zoektermen moet invullen. Dan pas zie je de bijbehorende zoekvolumes maar ook gerelateerde zoektermen.

Het verschil tussen de trendlijn en zoekvolume? Met de trendlijn zie je hoe populair een zoekterm op dit moment is en of de interesse in de loop der tijd afneemt of toeneemt. Terwijl je met zoekvolumes echt ziet vaak er maandelijks op een onderwerp gezocht wordt.

Moet je populaire zoekwoorden in teksten gebruiken?

Wanneer je populaire zoekwoorden in teksten of blogposts voor je website gebruikt dan ga je in ieder geval met de meest actuele onderwerpen mee. Voor een nieuwswebsite is dit natuurlijk belangrijk. Daarnaast kunnen populaire zoektermen je helpen bij het vinden van nieuwe onderwerpen. Maar dan wel onderwerpen waar mensen op dit moment interesse in hebben.

Er zit echter ook een nadeel aan het gebruik van populaire zoektermen: je loopt altijd achter de feiten aan. Voordat iets populair wordt moet je er eigenlijk al over geschreven hebben. Zo zag ik in januari 2020 de coronacrisis al aankomen. Of tenminste, ik gokte hierop. Ik schreef een artikel over het coronavirus en jawel hoor: het artikel trok in maart dat jaar maar liefst 30.000 bezoekers per dag.

Goed zichtbaar in zoekmachines

Wil je goed zichtbaar zijn in zoekmachines dan heeft het vaak geen zin om alleen populaire zoekwoorden van dit moment te gebruiken. Dit komt omdat waarschijnlijk 200 concurrenten van jou ook voor de populaire zoekwoorden gaan. Probeer dus vooruit te denken. Of met unieke onderwerpen te komen.

Goed zichtbaar zijn in zoekmachines doe je door het delen van de allerbeste content. Teksten die niet alleen lekker lezen, informeren of overtuigen maar ook nog eens geschreven zijn volgens de richtlijnen van zoekmachines. Op dit punt ga ik jou als SEO tekstschrijver helpen. Weten hoe? Neem dan contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.