De beste keywords vinden doe je zo

Keywords of zoekwoorden, ze zijn onmisbaar bij het schrijven van teksten. De beste keywords vinden is nog niet zo eenvoudig. Velen maken gebruik van een zoekwoordenplanner, maar er zijn ook andere manieren om tot de beste zoekwoorden te komen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een van de vele keywords tool, maar ook door je gezond verstand in te zetten. Dit laatste werkt nog het beste, maar wat hulp is altijd welkom.

Het gebruik van keywords

Keywords vinden is één ding, maar hoe gebruik je deze op de juiste manier? Allereerst moet je weten waarom keywords oftewel zoekwoorden zo belangrijk zijn. Het start allemaal met het gebruik van een zoekmachine. Wanneer je iets via bijvoorbeeld Google zoekt dan voer je een zoekopdracht in. Stel dat je meer wil weten over welke aquariumvissen je moet aanschaffen, dan zou je zoekopdracht er zo uit kunnen zien:

Aquariumvissen voor een zoetwateraquarium

De belangrijkste zoekwoorden heb ik onderstreept, in dit geval aquariumvissen en zoetwateraquarium. Voor een website is het heel belangrijk om deze zoekwoorden in een tekst te verwerken. Dan pas begrijpt een zoekmachine ook waar de tekst over gaat. Op deze manier maak je het te zoekmachine makkelijk om een zoekopdracht aan jouw tekst te verbinden.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Beste keywords vinden voor je website

Bijna alles wat online staat wordt door zoekmachines gecrawld (gelezen) en geïndexeerd (getoond). Wil je een hoge positie in Google dan ontkom je er niet aan om slim gebruik te maken van keywords. De beste keywords vinden doe je volgens onderstaande methoden. Bedenk goed of de methode wel bij je past, want misschien werkt een andere manier veel beter voor jou.

Beste manier: je gezond verstand gebruiken

Als SEO tekstschrijver heb ik al heel wat jaren ervaring achter de rug. Meer dan 90% van de SEO tekstschrijvers maakt gebruik van een (dure) zoekwoordenplanner. Terwijl je gezond verstand gebruiken veel beter werkt. Op deze manier weet ik topposities in Google te behalen.

Hoe werkt het precies? Bij het schrijven van een tekst bedenk je allereerst wie de doelgroep is en waar de tekst over moet gaan (het onderwerp). Wanneer je over voldoende mensenkennis beschikt begrijp je vanzelf hoe zo iemand de zoekmachine zal gebruiken. Dat is ook precies hoe Google werkt: het probeert het menselijk gedrag na te bootsen. Daarom is dit ook mijn meest favoriete methode om de beste keywords te vinden, eventueel in combinatie met een SEO tool.

Maar let op, deze methode vraagt wel heel veel kennis en inzicht in het menselijk gedrag. Ik heb onder andere lessen psychologie, pedagogiek en sociale ontwikkeling gevolgd dus in dat opzicht heb ik een streepje voor. Ik kan me voorstellen dat je wel wat hulp kunt gebruiken bij het vinden van de beste keywords, daarom hieronder wat andere manieren.

Gratis SEO tools om keywords te vinden

Wil je de beste keywords vinden maar hier geen geld aan uitgeven? Dan kun je beter voor gratis SEO tools gaan. Voor sommige tools moet je namelijk ontzettend veel betalen. Bedragen tot meer dan € 100 per maand zijn tegenwoordig heel normaal. Voor een kleine ondernemer, webmaster of startende tekstschrijver/ SEO specialist is dit natuurlijk geen doen.

Een goede gratis SEO tool is Ubersuggest. Deze mag je dagelijks een aantal keer gratis gebruiken. Wanneer je met je Google account inlogt dan heb je net wat meer mogelijkheden. Hier staat tegenover dat je bepaalde gegevens vrij moet geven. Er is ook een betaalde versie van Ubersuggest. Deze tool is gebruiksvriendelijk en laat ook keyword suggesties zien.

Je kunt ook gebruik maken van de Google zoekwoordenplanner. Hiervoor moet je een account aanmaken bij Google Ads, anders werkt het niet. Een andere optie is om eens te kijken naar Google Trends. Bij deze vind je vooral trendy zoektermen.

Andere gratis zoekwoordentools zijn keyworddiscovery.com, wordtracker.com (niet Nederlands) en natuurlijk Google Search Consule. Deze laatste geeft je inzicht in de statistieken en zoektermen van je eigen website.

Betaalde tools om zoekwoorden te vinden

De beste keywords vinden doe je met een betaalde tool. Voordeel hiervan is dat je niet alleen toegang hebt tot zoektermen maar ook tot suggesties, backlinks, betaalde zoekresultaten, concurrerende websites en nog veel meer. Zo kun je een complete analyse van je eigen of andere websites maken.

Favoriete betaalde tools zijn SEMrusch, Ahrefs en Mangools (KWFinder). Overigens kun je veel van deze tools eenmalig of een paar keer gratis uitproberen. De ideale manier om te bekijken of deze tool wel bij je past. Houd er wel rekening mee dat een betaalde tool vrij prijzig is. De goedkoopste tool kost rond de € 20 per maand, voor andere tools betaal je wel € 100 (of meer).

Google Suggest (autocomplete)

Heb je geen zin om via een SEO tool de beste keywords op te zoeken? Dan kun je ook gebruik maken van autocomplete, dit noem je ook wel Google Suggest. Wanneer je een zoekopdracht in de zoekbalk invoert dan zal Google deze automatisch aanvullen. Probeer het zelf maar eens, laten we een test uitvoeren.

Open Google. Typ nu het woord ‘welke’ in. Je ziet dat Google een aantal suggesties geeft. Bijvoorbeeld: “welke week is” het of “welke woorden zijn vrouwelijk”. De suggesties zijn gebaseerd op eerdere zoekopdrachten maar vaker nog op de meest gebruikte zoekopdrachten (dus van andere gebruikers).

Google Suggest is een handige manier om bepaalde zoektermen aan te vullen. Wil je bijvoorbeeld een tekst over puppy’s schrijven maar je weet niet welk onderwerp je moet kiezen? Veor de zoekterm puppy in Google in en het wordt automatisch aangevuld termen als ‘puppy opvoeden’ en ‘puppy zindelijk maken’. Voldoende input voor nieuwe onderwerpen of zoektermen die je in een tekst gebruikt.

Gerelateerde zoekopdrachten

Nu je toch gebruik maakt van zoekmachine Google, deze is ook handig voor het vinden van nog meer keywords. Onderaan de zoekresultaten zie je namelijk gerelateerde zoekopdrachten staan. Kijk hier ook eens naar want het is een hele fijne manier om extra keywords te vinden. Deze gebruik je als aanvulling op de meest belangrijke zoekwoorden.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.