Opvallen op LinkedIn met deze 100 methoden

Bijgewerkt: 10 september 2023

Ruim 70% van de volwassen Nederlandse bevolking gebruikt LinkedIn. Dagelijks komen 1,6 miljoen gebruikers online, dat is heel wat. Wil je nieuwe klanten voor je bedrijf aantrekken? Dan is dit een goed platform.

Met zoveel LinkedIn-accounts is het wel belangrijk dat je opvalt. Om niet alleen op te vallen maar ook je professionele profiel te versterken, heb ik 100 goede ideeën voor jou.

Profieloptimalisatie

Je profiel moet netjes en professioneel ogen. Besteed niet alleen aandacht aan de profielfoto maar ook wat je over je bedrijf of werkervaring deelt.

  1. Gebruik een professionele profielfoto.
  2. Maak een aantrekkelijke achtergrondfoto.
  3. Schrijf een boeiende headline die je expertise benadrukt.
  4. Werk je samenvatting bij met een pakkende introductie.
  5. Voeg multimedia aan je samenvatting toe.
  6. Publiceer aanbevelingen en vraag om aanbevelingen van anderen.
  7. Geef details over je werkervaring en prestaties.
  8. Gebruik relevante zoekwoorden in je profiel.
  9. Toon je opleiding en certificaten.
  10. Publiceer je contactgegevens.

Contentcreatie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Alleen een groot netwerk hebben is niet genoeg. Mensen willen iets van jou zien, bijvoorbeeld interessante berichten of nieuwtjes. Deel twee tot drie keer per week iets op LinkedIn.

  1. Plaats regelmatig updates over relevante onderwerpen in je branche.
  2. Schrijf langere berichten met waardevolle inhoud.
  3. Deel artikelen en nieuwsberichten met persoonlijke inzichten.
  4. Maak en deel video’s over professionele onderwerpen.
  5. Gebruik LinkedIn Live om live uitzendingen te verzorgen.
  6. Maak carrouselposts om verhalen te vertellen.
  7. Start een poll om de betrokkenheid te vergroten.
  8. Publiceer thought leadership-artikelen.
  9. Deel je successen en mijlpalen.
  10. Plaats updates over evenementen waar je aan deelneemt of die je organiseert.

Interactie en betrokkenheid

Laat zien dat je betrokken bent bij je connecties, maar ook bij mensen die niet in je netwerk zitten. Interactie en betrokkenheid vestigt de aandacht op jou of je bedrijf.

  1. Reageer op- en deel interessante berichten van anderen.
  2. Bedank mensen voor aanbevelingen en verjaardagswensen.
  3. Tag mensen bij wie je bedrijfsinhoud deelt.
  4. Geef waardevolle reacties op discussies in groepen.
  5. Word lid van relevante LinkedIn-groepen en deel je expertise.
  6. Geef erkenning aan collega’s en teamleden.
  7. Neem deel aan LinkedIn-evenementen.
  8. Verwelkom nieuwe connecties met een persoonlijk bericht.
  9. Deel citaten en inspirerende gedachten.
  10. Vier werkjubilea en bedank collega’s.

Netwerken en connecties

LinkedIn zonder connecties is hartstikke saai. Zorg dus dat je jouw netwerk zo snel mogelijk uitbreidt. Maar wel met de juiste mensen.

  1. Breid je netwerk uit door connectieverzoeken te sturen.
  2. Stuur een persoonlijke uitnodiging bij connectieverzoeken.
  3. Maak gebruik van de “People Also Viewed” sectie om nieuwe connecties te vinden.
  4. Maak lijsten van interessante mensen om te volgen.
  5. Organiseer virtuele koffie-afspraken met nieuwe connecties.
  6. Vraag connecties om introducties bij anderen.
  7. Gebruik de “Find Nearby” functie.
  8. Maak gebruik van LinkedIn Open to Work om je carrièrewensen te delen.
  9. Volg bedrijven en influencers in je branche.
  10. Gebruik de “Ask for a Referral” functie voor sollicitaties.

Personal branding

Het is belangrijk dat je aan personal branding doet. Dit betekent dat jij jezelf als merk positioneert en promoot. Je definieert wie je bent, waar je voor staat en wat jou van anderen onderscheidt.

  1. Deel je persoonlijke en professionele doelen.
  2. Vertel je verhaal en carrièrepad.
  3. Laat je passies en interesses zien.
  4. Benadruk je unieke vaardigheden en talenten.
  5. Creëer een visueel aantrekkelijke achtergrondfoto.
  6. Ontwerp een aangepaste LinkedIn-badge voor je e-mailhandtekening.
  7. Bouw aan je online reputatie als expert in je vakgebied.
  8. Laat zien dat je leert en groeit door cursussen en webinars te delen.
  9. Deel inzichten van mentors en rolmodellen.
  10. Wees consistent in je merkboodschap en visuele stijl.

Carrièreontwikkeling

Misschien is je carrière nog volop in ontwikkeling. Of wil je anderen hiermee helpen. Wil je opvallen op LinkedIn, bespreek dan vooral iets omtrent carrières.

  1. Deel tips voor carrièreontwikkeling en advies voor jonge professionals.
  2. Start een discussie over de toekomst van je branche.
  3. Publiceer berichten over recente trends en ontwikkelingen.
  4. Deel boeken en bronnen die je hebben geïnspireerd.
  5. Geef feedback op LinkedIn Learning-cursussen die je hebt gevolgd.
  6. Bied aan om mentor te zijn voor anderen in je vakgebied.
  7. Laat zien hoe je jezelf blijft ontwikkelen.
  8. Deel succesvolle strategieën voor remote werken.
  9. Organiseer webinars of workshops over professionele ontwikkeling.
  10. Toon je betrokkenheid bij diversiteit en inclusie op de werkplek.

Visualisatie en grafische inhoud

Informatie kan soms overweldigend zijn. Maak het je publiek makkelijk door duidelijkheid te scheppen. Bijvoorbeeld middels grafieken, statistieken en visuele elementen.

  1. Maak aantrekkelijke afbeeldingen en infographics.
  2. Deel grafieken en statistieken om trends te illustreren.
  3. Maak aangepaste illustraties voor je berichten.
  4. Gebruik emoji’s en visuele elementen om je berichten op te laten vallen.
  5. Maak video-cv’s om jezelf voor te stellen aan potentiële werkgevers.
  6. Deel visuele stappenplannen en handleidingen.
  7. Gebruik SlideShare om presentaties te delen.
  8. Publiceer illustraties en grafische samenvattingen van artikelen.
  9. Maak animaties om complexe ideeën uit te leggen.
  10. Toon voor en na foto’s of resultaten van projecten waar je aan hebt gewerkt.

Leiderschap en betrokkenheid bij de gemeenschap

Ben je lokaal actief, dan is het handig om lokale connecties te zoeken. Maar je kunt je ook op je branche, niche of doelgroep richten. Hierbij is het belangrijk dat je iets voor de gemeenschap doet. Dit zet jou of je bedrijf in de spotlights.

  1. Word lid van relevante bestuursorganen of commissies.
  2. Start een liefdadigheidsinitiatief en deel de voortgang.
  3. Deel inspirerende verhalen over hoe je anderen hebt geholpen.
  4. Toon je betrokkenheid bij lokale gemeenschapsprojecten.
  5. Organiseer een online netwerkevenement voor je branche.
  6. Geef lezingen en webinars over leiderschap.
  7. Schrijf artikelen over leiderschap en management.
  8. Neem deel aan mentorprogramma’s voor opkomende leiders.
  9. Laat zien hoe je bedrijf betrokken is bij maatschappelijk verantwoord ondernemen.
  10. Deel inspirerende citaten en inzichten van bekende leiders.

Visuele elementen

Mensen zijn heel visueel ingesteld. Ze vinden het prettig om naar foto’s, plaatjes of video’s te kijken. Soms zegt een foto meer dan duizend woorden. Maak hier dan ook gebruik van.

  1. Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen in je berichten.
  2. Maak video-cv’s om jezelf voor te stellen aan potentiële werkgevers.
  3. Deel foto’s van je werkplek of kantoor.
  4. Toon foto’s van interessante plaatsen die je hebt bezocht voor je werk.
  5. Deel visuele samenvattingen van je presentaties.
  6. Maak gebruik van LinkedIn Stories om een kijkje achter de schermen te geven.
  7. Plaats foto’s van teambuildingactiviteiten of bedrijfsevenementen.
  8. Deel infographics met statistieken over je branche.
  9. Gebruik aantrekkelijke visuals om complexe ideeën te verduidelijken.
  10. Creëer aantrekkelijke grafische cv’s.

Samenwerking en partnerships

Het is altijd een goed idee om met andere LinkedIn-gebruikers samen te werken. Vooral wanneer ze binnen jouw branche actief zijn. Door samen te werken vergroten jullie je autoriteit. Maak vooraf duidelijke afspraken over de samenwerking.

  1. Werk samen met andere LinkedIn-gebruikers en maak gezamenlijke content.
  2. Start een LinkedIn-groep met betrekking tot je vakgebied.
  3. Publiceer interviews met invloedrijke personen in je branche.
  4. Deel succesverhalen van samenwerkingen.
  5. Bedank partners en collega’s voor hun bijdragen.
  6. Geef sneak peeks van aankomende projecten of producten.
  7. Plaats content die de waarden en missie van je bedrijf weerspiegelt.
  8. Toon waardering voor je klanten en supporters.
  9. Organiseer een virtuele rondetafeldiscussie met experts.
  10. Bied waardevolle bronnen en tools aan je netwerk aan.

Op LinkedIn is het belangrijk dat je consistent en authentiek bent. Kies strategieën die het beste bij jou en je doelen passen. Werk vooral aan betrokkenheid en zorg dat je meerwaarde aan het publiek biedt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven