Gratis adverteren voor je webwinkel

Bijgewerkt: 18 december 2023

Je webwinkel promoten is niet makkelijk. Je moet het opnemen tegen sterke concurrenten. Maar ook nieuwkomers weten soms snel de markt te domineren. Helaas kost reclame maken ontzettend veel geld. Maar het is wel nodig om nieuwe klanten aan te trekken.

Wil je gratis adverteren voor je webwinkel? In deze gids ontdek je 15 manieren om je webshop te promoten. Sommige methoden zijn gratis, voor andere zaken moet je betalen. Ik heb naar methoden gezocht die zo laag mogelijke kosten met zich meebrengen.

Zo krijg je klanten naar je webshop

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Waarschijnlijk bestaan je eerste klanten uit vrienden en familie. Hartstikke aardig dat ze iets bestellen, maar het levert je geen doorlopende geldstroom op. Daarom is het belangrijk om nieuwe klanten naar je webshop te trekken.

Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door hoog in zoekmachines te staan, te adverteren of via social media. Wat is de beste manier?

1. Adverteren via Google Ads en Shopping

Een van de beste methoden is adverteren via Google Ads en Shopping. Helaas is dit ook de methode die geld kost. Wanneer je een nieuwe webshop begint, heb je misschien nog geen budget om te adverteren. In dit geval kun je het adverteren beter overslaan, en je eerst op andere methoden richten.

Adverteren in zoekmachine Google en op Google Shopping heeft een ROI van 200%. Elke € 10 die je aan adverteren uitgeeft, levert je ongeveer € 20 aan omzet op. Maar let op want omzet is nog geen netto winst!

Wat is een reëel budget voor adverteren in Google? Stel een dagbudget in dat tussen de € 5 en € 15 ligt. Hierna kun je dit altijd nog omhoog brengen. Overigens moet je voor minimaal € 1 per dag adverteren, dus wanneer je een heel klein budget het dan kun je nog steeds bij Google Ads terecht.

2. Gratis promoten op sociale media

Bedenk dat er een duidelijk verschil is tussen promoten en adverteren. De eerste kan betaald of gratis zijn, voor adverteren moet je altijd betalen.

Je webwinkel op social media promoten hoeft helemaal niks te kosten. Je maakt één of meerdere social media-accounts aan en begint met het delen van berichten. Zorg dat mensen je gaan volgen. Dit doe je door interessante berichten te delen, voor interactie te zorgen en potentiële klanten te volgen.

Het kost veel tijd om een trouw publiek op te bouwen. Maar wanneer je voldoende tijd hebt, is social media meer dan de moeite waard.

3. Adverteren op social media

Heb je een social media-account, zet dit dan om naar een zakelijk account. Vanaf dan kun je gaan adverteren. Je zult merken dat adverteren op social media veel goedkoper is dan wanneer je dit in zoekmachines doet. Ook levert het meer op (ROI). Facebookadvertenties hebben zelfs het hoogste rendement op investering.

Op social media kun je met een klein gedrag beginnen, om te testen wat het doet. Er is geen minimumbedrag dat je moet besteden, uitgezonderd een aantal platforms.


4. Gastbloggen voor andere websites

Wil je dat het publiek bekend raakt met jouw webwinkel? Denk er dan eens over om een gastblog voor een andere website te schrijven. Deel je kennis of ervaring omtrent een product, gezondheid, leefstijl, financiën of iets anders. Zorg dat het onderwerp aansluit bij je webshop.

Gastenbloggen doe je bij voorkeur met gesloten beurs. Dit betekent dat een andere website een kwalitatieve blog ontvangt. Jouw blog wordt op deze website gepubliceerd, inclusief een linkje naar je webshop.

Soms moet je voor het publiceren van een gastblog betalen. Kijk of de kosten in verhouding staan met wat het gaat opleveren. Let hierbij vooral op de populariteit en autoriteit van de website.

5. Hoog in de organische zoekresultaten (SEO)

De beste manier om gratis te adverteren, is hoog in de organische zoekresultaten staan. Wanneer je bijvoorbeeld op positie één staat trek je ontzettend veel zoekverkeer naar je webwinkel. De organische zoekresultaten staan onder de betaalde advertenties. Maar je moet weten dat meer dan 60% van de gebruikers de advertenties overslaat.

Dit biedt kansen voor jouw webshop. Optimaliseer je website voor bezoekers en zoekmachines. Maak SEO productomschrijvingen, schrijf inspirerende blogs en zorg dat je webshop technisch in orde is.

Hulp nodig bij het schrijven van SEO productomschrijvingen of blogs? Neem contact op, tegen lage tarieven help ik jou.

6. Nieuwsbrieven versturen

Komen er bezoekers op je website? Zorg dat ze zich in kunnen schrijven voor jouw nieuwsbrief. Dit is een goede manier om van bezoekers klanten te maken. Of om de bestaande klanten opnieuw iets te laten kopen.

Gebruik een programma zoals Mailchimp om je contacten te beheren en nieuwsbrieven op te stellen en te versturen. Veel mailprogramma’s zijn gratis wanneer je nog niet zoveel contacten hebt. Ideaal om uit te proberen.

Verstuur minimaal eenmaal per maand een nieuwsbrief, maar niet vaker dan wekelijks. In de nieuwsbrief geef je een kijkje achter de schermen, introduceer je nieuwe producten en geef je af en toe een kortingscode.

7. Deelnemen aan markten en braderieën

Wanneer je producten verkoopt hoeft dit niet alleen via je webwinkel. Meld je als verkoper aan voor markten en braderieën. Huur een stand of marktkraam en bied je producten aan. Maak hierbij gelijk reclame voor je webwinkel.

8. Flyers of folders bezorgen

Het lijkt misschien vreemd om flyers of foldertjes rond te bezorgen voor een webshop. Maar het is zeker een goede manier om je webwinkel onder de aandacht te brengen. Het beste is wanneer je door heel Nederland (of België) folders bezorgt. Maar dit brengt veel werk of kosten met zich mee. Bovendien moet je hier een vergunning voor hebben.

Ondanks dat het officieel niet mag, duwen veel startende webwinkeleigenaren foldertjes in de brievenbussen van buurtgenoten. Hier haal je in ieder geval de eerste klanten uit.

9. Op een beurs staan

Je zal als nieuwkomer niet direct op de huishoudbeurs terechtkomen, maar er zijn veel leuke kleine beurzen. Kijk of de doelgroep die naar de beurs komt, ook geïnteresseerd is in jouw producten.


10. Samenwerken met influencers

Zoek wat influencers op social media en vraag om een samenwerking. Je laat de influencer jouw producten of webwinkel promoten. In ruil hiervoor betaal je een (klein) bedrag. Hoe populairder de influencer, hoe meer geld deze vraagt. Maar let op met influencers die plots veel volgers hebben. Vaak hebben ze deze volgers gekocht, om zo geld te verdienen.

11. Samenwerken met vloggers

Op YouTube zitten veel vloggers die bereid zijn om jouw producten of webwinkel te promoten. Het is niet direct gratis adverteren want je moet voor die promotie betalen, maar het kan wel zeer effectief zijn.

12. Barteldeal

Wil je jouw webwinkel publiceren op een andere website? Denk dan eens aan zijn barteldeal. Dit betekent letterlijk een deal met gesloten beurs. Je ruilt bijvoorbeeld drie deodorants voor een review over jouw product.

Vooral kleine blogwebsites vinden het leuk om hieraan mee te doen. Probeer relevante websites te vinden en vraag of ze interesse hebben in een barteldeal.

13. Organiseer een winactie

Zorg dat je naamsbekendheid krijgt en meer klanten aantrekt, organiseer een winactie. Op social media is dit heel populair. Winacties worden gedeeld waardoor steeds meer mensen jouw actie onder ogen krijgen. Dit vergroot de naamsbekendheid van je webshop.

14. Kortingscodes uitdelen

Mensen zijn dol op korting! Verstrek kortingscodes via fora en social media. Deel ze ook met familie en vrienden en zorg ervoor dat ze de code verder verspreiden.

15. Reviews verzamelen

Als laatste is het handig om zoveel mogelijk positieve reviews verzamelen. Dit is namelijk een goede manier van gratis adverteren. Klanten plaatsen reviews in Google (Mijn Bedrijf), Trustpilot en vergelijkbare websites. Hoe meer reviews je ontvangt, hoe meer autoriteit je opbouwt.

Ontvang je een negatieve review? Dan is het belangrijk om hier op de juiste manier op te reageren. Laat zien dat je bereid bent om problemen op te lossen. Laat je echter niet uitschelden, dit soort reacties kun je het beste negeren. Potentiële klanten kunnen echt wel het verschil zien tussen een echte of valse reviews.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven