Een content matrix maken (met voorbeeld)

Bijgewerkt: 20 september 2023

Heb je al eens van een content matrix gehoord? Dit is een van de vele marketing tools. Het is een visuele presentatie van een contentstrategie. Dit wordt door marketeers gebruikt om ideeën vorm te geven.

Een content matrix is vooral handig om te bepalen op welke doelgroep of specifieke klant de focus moet liggen. Hierbij is het belangrijk om te bedenken welk product of dienst je promoot, en of de klant een emotionele of noodzakelijke uitgaven doet.

Ideeën genereren

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Eigenlijk is een content marketing matrix niks anders dan een ideeëngenerator. Zowel marketeers als tekstschrijvers moeten namelijk aantrekkelijke contenttypen voor jouw doelgroep bedenken. Dit vraagt veel creativiteit.

Een content matrix, ook wel inhoudsmatrix genoemd, ondersteunt hierin. Ook wanneer je zelf content voor je website en sociale mediakanalen maakt, is deze matrix ontzettend handig.

Zelf een content matrix maken

Regelmatig inhoud plaatsen en nieuwe inhoud bedenken is makkelijker gezegd dan gedaan. Anderen lijken het zo uit hun mouwen te schudden, jij bent dagen bezig met ideeën opdoen. Er komt een tijd dat je helemaal geen inspiratie meer hebt. Of dat je het gevoel hebt dat je jezelf aan het herhalen bent.

Om dit te voorkomen werk je met een contentmatrix. Het is een uitgewerkt plan dat onderdeel uitmaakt van je contentstrategie.

Laten we samen een contentmatrix maken. Je hebt hier echt geen specifieke kennis of ervaring voor nodig.

Gebruik maken van een content matrix sjabloon

Om het jezelf makkelijk te maken is het goed dat je gebruik maakt van een sjabloon. Je hoeft het maar eenmalig aan te maken, hierna kun je dit oneindig inzetten.

Zelf vind ik het fijn om met Excel te werken, maar Google Spreadsheets is ook een goede keuze. Daarnaast zijn er mensen die het prettiger vinden om een sjabloon in Canva te maken. Waar je ook voor kiest, zorg dat het goed toegankelijk is en dat je het altijd terug kan vinden.

Wat moet er in het sjabloon staan? Verticaal maak je een rijtje van targets. Dit zijn onder andere:

  • Bewustzijn
  • Overweging
  • Beslissing
  • Na aankoop

Misschien heb je zelf nog wat aanvullingen. Noteer targets die voor jou belangrijk zijn. Horizontaal noteer je de pijnpunten van het publiek, oplossingen, inhoudsmiddelen en CTA’s.

Op deze manier creëer je een X- en Y-as. Laat ik het wat beter uitleggen aan de hand van onderstaande tabel. In dit geval is de content matrix bedoeld voor een bedrijf dat vaatwassers verkoopt.

FasePijnpuntenOplossingenInhoudsmiddelenCTA
BewustzijnVieze afwas stapelt zich opIntroductie van efficiënte methodenBlogartikel: “Hoe de afwas minder vervelend maken”Schrijf je in voor onze wekelijkse tips
Tijdrovend en saai werkGebruik van afwasmachinesVideo: “De voordelen van een vaatwasser”Download onze gratis gids
OverwegingWelk afwasmiddel te kiezenVergelijking van afwasmiddelen Gids: “Hoe het beste afwasmiddel te kiezen”Bekijk onze productvergelijkingstabel
Milieuvriendelijke optiesInformatie over groene optiesArtikel: “De ecologische impact van afwassen”Ontvang korting op groene producten
BeslissingPrijs overwegingenAanbiedingen en kortingenProductvideo’s en demonstratiesKoop nu met 10% korting
MerkvoorkeurKlantrecensies en beoordelingenVergelijkingstool: “Vind het juiste afwasmiddel”Bekijk onze klantrecensies
Na aankoopGebruiksaanwijzingenKlantenservice en ondersteuningE-mailreeks: “Haal het meeste uit je nieuwe vaatwasser”Neem contact op
OnderhoudstipsAanbiedingen voor accessoiresInstructievideo’s voor onderhoud en reinigingSchrijf een recensie

Zoiets kan voor elk soort bedrijf, merk, product of dienst worden gemaakt. Hieronder een voorbeeld voor een dierenwebshop.

FasePijnpuntenOplossingenInhoudsmiddelenCTA
BewustzijnHuisdierbehoeften begrijpenDiverse productenBlog: “Tips voor de beste zorg voor je huisdier”Ontvang ons e-book met verzorgingstips
Nieuwe huisdieroudersKenniscentrumVideo’s: “Het kiezen van het juiste huisdier”Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
OverwegingProductkeuzestressProductvergelijkingenGids: “Welk voer is het beste voor je huisdier?”Bekijk klantrecensies
Gezondheidszorgen huisdierAdvies van expertsQuiz: “Ontdek welk huisdier het beste bij je past”Ontvang een persoonlijke aanbieding
BeslissingPrijs- en kwaliteitsafwegingKortingen en dealsProductdemo’s en testimonialsKoop nu met 10% korting
Verzendopties en levertijd– KlantbeoordelingenChat met een specialist voor productadviesOntvang gratis verzending bij aankoop van €50+
Na aankoopProductgebruik en -onderhoudKlantenserviceE-mailreeks: “Optimaal gebruik van je aankoop”Deel je ervaringen en win een cadeaubon
HuisdiergezondheidstipsAccessoiresHandleidingen en onderhoudsvideo’sSchrijf een recensie en krijg 5% korting op je volgende aankoop

Ik hoop dat zo een beetje duidelijk is hoe je een contentmatrix maakt. En hoe dit je helpt bij het opdoen van frisse ideeën.

Is een content matrix altijd nodig?

Niet iedereen heeft behoefte aan een contentmatrix. Wanneer ideeën vanzelf in je opkomen, dan kan deze ondersteuning weg blijven. Toch zijn er veel marketeers die hiermee werken. Niet alleen om ideeën op te doen, maar ook om dit aan hun klanten betonen. Die krijgt dan een beter beeld van de content die de marketeer gaat maken.

Ik werk er zelden mee

Ik moet toegeven dat ik bijna nooit een content matrix maak. Dit komt omdat ik zoveel verschillende ideeën opdoen, dat deze altijd bruikbaar zijn. Hierbij houd ik rekening met de doelgroep, hun behoeften en de doelstellingen.

Daarnaast vind ik het voor opdrachtgevers fijner om met verschillende onderwerpen te werken. Vaak richt een content matrix zich op één specifiek onderwerp. Dat is ook wel belangrijk om te weten.

Het geeft geen garantie op succes

Enerzijds helpt een contentmatrix je bij het creëren van de juiste content. Je houdt beter rekening met de koopintentie, en of het om een emotionele of een rationele aankoop gaat. Aan de hand hiervan weet je ook beter hoe de inhoud eruit moet komen te zien, en welke CTA je moet gebruiken.

Maar: met een contentmatrix werken geeft geen garantie op succes. Uiteindelijk is het de schrijver die invloed heeft op de rankings in zoekmachines, en het conversiepercentage. En dus ook de ROI.

Heb je nog vragen over een contentmatrix maken, of wil je artikelen of blogs laten schrijven? Stuur mij een mailtje en we bespreken de details.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven