Concurrenten in Google

Bijgewerkt: 26 september 2023

Of je nu een bedrijf runt of een affiliate website hebt, je krijgt altijd met online concurrenten te maken. Kijk maar eens in zoekmachines zoals Google. Wanneer je een zoekterm invoert die relevant is voor jouw bedrijf, zie je honderden tot wel duizenden concurrenten verschijnen.

Je concurrenten in Google kunnen voor veel hoofdpijn, extra kosten en zelfs stress zorgen. Want wanneer je er niet voor zorgt dat jij hoger rankt, loop je omzet of inkomsten mis. Achterhaal je concurrenten in Google en ontdek wat je met ze moet doen.

Dit zijn je concurrenten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Allereerst is het belangrijk om te begrijpen wie of wat je concurrenten zijn. Je hebt offline- en online concurrenten. Offline concurrenten zijn de bedrijven die dezelfde producten of diensten aanbieden. Afhankelijk van het aanbod zijn ze in dezelfde locatie actief.

Een winkel in kinderkleding, gevestigd in Maastricht, ervaart geen concurrentie van een kinderkledingwinkel in Groningen. Maar wanneer je het over een kozijnleverancier hebt, dan bedient die klanten door het hele land en waarschijnlijk nog hierbuiten. In dit geval zijn twee kozijnleveranciers in Maastricht en Groningen wel elkaars concurrenten.

Dan heb je nog de online concurrentie, die is veel groter. De webshop uit Maastricht of die uit Groningen, ze concurreren met elkaar. Dit geldt voor vrijwel alle webshops en bedrijven die hun producten of diensten online aanbieden. Iedereen met hetzelfde aanbod is een concurrent.

Concurrent: mededinger, kandidaat, medestrever, rivaal


Hoe kom ik achter mijn concurrenten?

Er zijn diverse tools die je helpen bij het achterhalen van je online concurrenten. Maar je ontdekt ze ook wanneer je van Google gebruik maakt, of welke zoekmachine dan ook. Toch is Google je eerste keuze, omdat dit de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd is. Doorloop onderstaande stappen om achter je online concurrenten te komen.

  • Ga naar google.nl
  • Voer een zoekterm in die voor jouw website belangrijk is
  • Bekijk de organische zoekresultaten
  • Ontdek welke concurrenten in de top tien van de organische zoekresultaten staan

Misschien sta je zelf ook in de top tien. Maar alle websites die hier ook staan, zijn je directe rivalen. Het gekke is dat dit niet eens vergelijkbare aanbieders hoeven te zijn.

Zo kun jij bijvoorbeeld kinderkleding verkopen en op de zoekterm ‘blauwe meisjesjurk’ hoog willen ranken. Een blogwebsite heeft ook over blauwe meisjesjurken geschreven, en kan hoger dan jou ranken. Terwijl deze blogwebsite helemaal geen kleding verkoopt.

Welke zoekwoorden gebruiken mijn concurrenten?

Door je eigen zoektermen in te voeren, achterhaal je welke concurrenten deze ook gebruiken. Maar misschien heb je een specifieke online rivaal op het oog, en wil je weten welke zoektermen deze gebruikt. Hiervoor maak je gebruik van een SEO tool of een zoektermenonderzoek. Populaire tools om te gebruiken zijn:

Sommige van deze tools kun je beperkt gratis gebruiken. Ze hebben in ieder geval allemaal een proefperiode. Wanneer je vaak een concurrentieonderzoek wil doen, is het aan te raden om voor een van deze tools te betalen. Je krijgt dan een account waarbij je van alle services gebruik maakt.

Waarom dit belangrijk is

Twijfel je over de intentie waarom je een concurrentie onderzoek moet doen? Voelt het verkeerd aan, of voel jij je een spion? Toch moet je weten wie jouw concurrenten in Google zijn.

Door goed naar de concurrenten te kijken, krijg je een goed beeld van belangrijke trefwoorden. Dit zorgt ervoor dat je betere trefwoorden voor je website vindt. Ook is het soms mogelijk om hiermee een nieuwe doelgroep aan te boren.

Het gevolg is dat je de website uitbreidt en op nieuwe zoektermen hoger gaat ranken. Je kan ook bestaande zoektermen verbeteren, zodat oude webpagina’s beter gaan scoren.

De Google advertenties van een concurrent gratis zien

Het is ook handig om te kijken waar online rivalen adverteren. Maar het kan lastig zijn om inzicht in dit soort data te krijgen. Gelukkig is hier een handig trucje voor. Start eerst met een zoekopdracht die relevant is voor jouw website, en waarvan je weet dat deze advertenties activeert. Wanneer je geen advertenties op de resultatenpagina ziet, moet je een andere zoekopdracht proberen.

Zie je een advertentie van een concurrent verschijnen? Rechts van deze advertentie zie je drie puntjes boven elkaar. Klik hierop. Je krijgt nu een pop-upvenster te zien. Je ziet de naam van de adverteerder en de locatie. Hieronder staat de tekst ‘bekijk meer advertenties’ . Klik op deze link, en je ziet een overzicht van alle advertenties van je concurrent.

Dit is een hele eenvoudige manier om te ontdekken waarop je online rivalen adverteren.

Waarom wil ik dit zien?

Het is niet zomaar dat je bekijkt waar je rivalen op adverteren, en hoeveel advertenties ze in Google plaatsen. Je krijgt meer inzicht in hun marketingstrategie. Bijvoorbeeld in welke landen ze adverteren, zodat je gelijk hun werkgebied ziet. Misschien doe je hiermee ideeën op of biedt dit kansen.

Door op een afzonderlijk advertentie te klikken, zie je hoe vaak deze in Google getoond is. Leer hiervan, want advertenties met weinig vertoningen hoef je niet zelf uit te proberen. Je concurrent heeft hiervoor betaald, jij kunt je dit geld besparen.

Wat ontbreekt zijn de targets zoals zoekwoorden en doelgroepen, en ook hoeveel budget er aan de advertentie is besteed. Maar door de advertentie goed te analyseren, zie je vaak wel voor welke zoekwoorden gekozen is. Dit zijn waarschijnlijk zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website of bedrijf.

Zo volg je de inhoud van concurrenten

Het is belangrijk dat je weet wie je directe online rivalen zijn. Zoals ik eerder heb uitgelegd zijn online rivalen niet altijd de websites die zelf de diensten of producten aanbieden. Maar ze duwen jouw webpagina’s wel lager in ranking.

Daarom is het belangrijk om de inhoud van concurrenten te volgen. Allereerst breng je in kaart wie dat zijn. Ontdek de zoekwoorden waar ze zich op richten. Analyseer vervolgens hun rankings op basis van deze zoekwoorden.

Kijk wat de meest gedeelde inhoud is. Bezoek regelmatig hun websites en blijf alert op nieuwe inhoud die verschijnt.

Zelf bezoek ik wekelijks de websites van mijn rivalen. Omdat ik verschillende websites heb, moet ik ook veel concurrerende websites bezoeken. Daarom houd ik een Excel-bestand bij met nieuwe artikelen die ze geplaatst hebben, en bijbehorende zoekwoorden. Deze data neem ik in mijn contentplanning mee.

Concurrenten zien op Google Analytics

Maak je gebruik van Google Analytics? Dit is een handige tool om de bezoekers op je website te meten en te analyseren. Je ziet bijvoorbeeld welke zoektermen bezoekers gebruiken, welke webpagina’s ze bekijken en de bezoektijden. Maar ook wat ze hierna doen, bijvoorbeeld een andere webpagina bekijken of je website verlaten.

Deze tool koppel je aan je eigen website. Het is gratis, dus doe dit zeker. Maar kun je concurrenten zien op Google Analytics? Nee dat kan niet. Alleen de website die hieraan gekoppeld is, en geverifieerd, kan zijn eigen statistieken en data inzien.

Wil je meer doen met concurrenten in Google, en ze te slim af zijn? Neem dan zeker even contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven