Clickbait betekenis & voorbeelden

Heb je al eens van clickbait gehoord of pas je dit misschien toe? Sommigen zeggen: niet doen! Want clickbait is in veel gevallen misleidend. Maar wanneer je het goed toepast dan levert deze methode je veel meer op. Ik leg je alles uit over de clickbait betekenis en laat je een aantal voorbeelden zien.

De clickbait betekenis

Wat betekent clickbait? Wanneer je clickbait vertaalt dan betekent het ‘klikaas’. De naam zegt het eigenlijk al: je gebruikt aas (lokaas) om mensen aan te zetten tot klikken. En met klikken bedoelen we het klikken op een artikel. Er wordt gebruik gemaakt van een sensationele kop/titel waardoor mensen sneller hierop klikken. Maar wanneer mensen op het artikel uitkomen blijkt het over iets heel anders te gaan of is het artikel toch niet zo spectaculair als gedacht!

Clickbait wordt veel binnen internetmarketing of internetreclame toegepast. Het doel is om meer inkomsten uit een website te halen. Het zijn vooral louche bedrijven of websites die aan clickbait betekenis geven. Maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, want ook jij kunt clickbait toepassen zonder dat je aan misleiding doet.

De voordelen van clickbait

Heb je een eigen website of webshop dan is het verleidelijk om clickbait toe te passen. Deze vorm van internetreclame heeft namelijk een aantal voordelen:

  • Meer websitebezoekers
  • Sneller hoger in Google
  • Hogere omzet/inkomsten

Dankzij clickbait bereik je een groter publiek dan wanneer je voor een normale titel kiest. Dit levert dan ook gelijk meer websitebezoekers of clicks op. En iedereen weet: meer websitebezoekers betekent vaak ook een hogere omzet of meer inkomsten. Daarom kies je voor clickbait.

Dit zijn de nadelen van clickbait

Het probleem is dat clickbait vaak wordt geassocieerd met misleiding, liegen of sensatie. Hoe vaker mensen in aanraking komen met misleidende titels, hoe sneller ze clickbait gaan herkennen en dit negeren. Wanneer je dus op de verkeerde manier clickbait toepast dan kom je ongeloofwaardig over. Op de eindstreep komen er steeds minder websitebezoekers binnen en daalt de omzet of het inkomen.

Een ander nadeel van clickbait is dat je een te groot publiek bereikt. Hierdoor zit je vaak naast je doelgroep. Je ontvangt dan wel bezoekers maar deze behoren niet dat je echte doelgroep.

Clickbait voorbeeld: zo ziet dit eruit

Je bent vast wel eens ergens een artikel met een clickbait titel tegengekomen. Hieronder zie je drie keer een clickbait voorbeeld.

“Ongelofelijk wat er met dit meisje gebeurde”

“Marco Borsato stiekem verliefd op Paul de Leeuw”

“In slechts vijf dagen meer dan 20 kg afvallen, gegarandeerd!”

De eerste titel maakt jou nieuwsgierig. Je bent benieuwd wat er met het meisje gebeurde. Wanneer je op dit artikel klikt dan zie je misschien iets over een meisje dat over een drempel struikelt. Dat is natuurlijk vervelend maar helemaal niet zo spectaculair als jij had gedacht. De eerste titel is dus een misleidende clickbait titel.

Dan het clickbait voorbeeld over Marco Borsato. Tenzij hij écht verliefd is op Paul de Leeuw, en die kans schat ik zeer klein in, gaat het ook hier om een misleidende titel. Alles om jou naar het artikel te lokken.

In vijf dagen meer dan 20 kg afvallen? Om eerlijk te zijn lukt niemand dat. Dan ook nog dat woordje gegarandeerd, waardoor je gewoon verleid wordt om hierop te klikken. Ook dit clickbait voorbeeld riekt naar misleiding, liegen of zelfs oplichting.

Clickbait op de juiste manier toepassen

Het is je vast wel duidelijk dat bovenstaande clickbait voorbeelden hartstikke misleidend zijn. Dit is niet alleen oneerlijk, ook bied je geen waardevolle content. Je belooft namelijk iets dat je niet waar kan maken. De websitebezoekers of je volgers voelen zich om de tuin geleid. Hierdoor wordt je website of social media-account niet meer serieus genomen.

Juist daarom is het belangrijk om clickbait op een juiste manier in te zetten. Want een sensationele of pakkende titel kan er wel voor zorgen dat je meer bezoekers of volgers ontvangt. Ik geef jou enkele tips om met clickbait aan de slag te gaan.

Tip 1: een titel is een eerste indruk

Wanneer je een titel verzint moet dit de eerste indruk voor de rest van het artikel zijn. Prima wanneer je iets over “Marco Borsato” in je titel zet maar het artikel moet hier dan ook over gaan en niet over muizenvallen. De titel vertelt dus iets over het onderwerp van het artikel of de blog, onthoud dat goed.

Tip 2: niet misleidend maar verleidend

Vermijd een misleidende titel. Maak hier een verleidende titel van, daar kom je veel verder mee. Een verleidende titel maak je door iets te verzinnen waardoor het publiek nieuwsgierig wordt. Bijvoorbeeld: “Kijk hoe sexy Marco Borsato is!”. Om dan vervolgens over de goede looks van deze artiest te schrijven. Of in je artikel te laten zien welke mannen nog meer helemaal hot zijn. Hoe dan ook, probeer het publiek te verleiden middels een goede titel.

Tip 3: clickbaiting als marketingstrategie

Clickbaiting of clickbait kan een onderdeel van je marketingstrategie zijn. Vooral influencers maken veel gebruik van clickbaiting. Het gevaar schuilt hem in te overdreven of veelvuldig clickbaiting, waardoor de geloofwaardigheid uiteindelijk verdwijnt. Gebruik clickbait dus gerust als onderdeel van je marketingstrategie maar vindt hier een goede balans in. Af en toe een licht misleidende titel kan best, vermeld in het artikel dan wel waarom je voor deze titel hebt gekozen.

Teksten met een steengoede titel

Een goede titel wordt zowel de zoekmachines goed opgepakt en is tegelijkertijd verleidend. Dit noem je ook wel SEO-UX: een combinatie van SEO (zoekmachine optimalisatie) en UX ( gebruikservaring). Clickbait is dus helemaal zo gek nog niet maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Teksten laten schrijven met een steengoede titel? Neem voor meer informatie contact op. Vragen staat vrij!