Steeds meer tekstschrijvers beschuldigd van gebruik ChatGPT

Bijgewerkt: 29 april 2023

Je gebruikt ChatGPT. Dat is een beschuldiging die steeds meer tekstschrijvers krijgen. Pardon? Dat is dus een van de gevaren van ChatGPT. Het wordt zo vaak gebruikt dat steeds meer teksten op elkaar gaan lijken. Bovendien heeft de nieuwste versie van deze tool een schrijfstijl die overeenkomt met veel websites. Gebruik jij ChatGPT? Ik laat je zien waarom dit niet zo verstandig is.

Waarom de klant denkt dat een tekstschrijver ChatGPT gebruikt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Dit is een sprookje over de digtiale wereld.

Er was eens een webshop. De eigenaar van de webshop wil hoger in Google staan. Tijdens een videocall komt naar voren dat de teksten bloemig taalgebruik moeten hebben. Je kent het wel: ‘dit jurkje lijkt bestrooid te zijn met hartjes. Het is helemaal in romantische sferen. Je mag het jurkje strijken’.

De tekstschrijver krabt zich over zijn hoofd. “Je klanten zitten niet op dit taalgebruik te wachten. En je gaat hier tegenwoordig niet mee in Google scoren.”, zegt hij. Maar ja de klant is koning dus maakt de tekstschrijver een tekst in die stijl. En dan krijgt hij de beschuldiging dat ‘ie gebruik maakt van ChatGPT.

Waarom? Omdat het niet de stijl van de schrijver is. Hij gaat voor hoge vermeldingen in Google. Dan moet je bij hem niet aankomen met bloemige teksten. En bij Google ook niet. Daar gaat hij heel gek van schrijven! Maar omdat ChatGPT óók volstaat met gekke teksten, worden tekstschrijvers onterecht beschudigd.

De webshop annuleert de opdracht. De tekstschrijver is hier blij om en leeft nog lang en gelukkig. De webshop-eigenaar niet want die blijft posities in Google verliezen. Op een dag komt er een draak, die de webshop-eigenaar uit het Koninkrijk verjaagt. Vanaf die dag leven alle tekstschrijvers in de digitale wereld lang en gelukkig, want ze hoeven geen bloemige teksten meer te schrijven.

ChatGPT is niet voor SEO

Zo kom ik al gelijk bij mijn eerste punt uit. ChatGPT is helemaal niet geschikt voor SEO. Het kan geen zoektermen in een tekst verwerken. Natuurlijk heb ik hiermee geëxperimenteerd. Ik voerde diverse prompts in en gaf hierbij de juiste zoektermen op. Maar ChatGPT deed er niks mee.

Bloemig taalgebruik

Wanneer je dol bent op bloemig taalgebruik, dan is ChatGPT een aanrader. Ik moest onlangs (update van 29-04-2023) een ietwat vreemde opdracht doen. Het moest ‘persoonlijk’ zijn, maar de opdrachtgever bedoelde achteraf wollig of bloemig taalgebruik. Het werd een mix van beiden. Al tijdens het schrijven merkte ik dat ik er niet vrolijk van werd. Wanneer je altijd voor topposities in Google gaat en je moet ineens zoiets schrijven, dan ga je anders schrijven. Het totaalplaatje klopt dan niet meer. Maar ja, waar de klant om vraagt dat lever je, toch?

Dat gaf mij het idee om eens te kijken of ChatGPT hetzelfde zou genereren als mijn bloemige tekst.  Ik voerde de URL van die klant in. Dat kan bij ChatGPT, de chatbot kijkt dan naar de schrijfstijl van de website. Vervolgens gaf ik de juiste prompt door voor het schrijven van een tekst voor die website.

En jawel hoor, er kwam een tekst uit die heel bloemig was. Dus eigenlijk maakte ik dezelfde fout als ChatGPT: ik schreef een bloemige tekst. Dat krijg je wanneer je als SEO tekstschrijver een opdracht doet die niks met SEO maken heeft. En BINGO, ik mag me aan het rijtje tekstschrijvers toevoegen dat beschuldigd wordt van het gebruik van ChatGPT.

Dus mijn advies is dan ook: blijf bij je eigen stijl. Schrijf plots niet anders omdat iemand je dit vraagt. Maar wanneer je stijl juist slecht is omdat het geen bezoekers uit Google oplevert, dan wordt het tijd voor verandering. Dat ga ik straks uitleggen, maar eerst nog een paar dingen over ChatGPT.

Prima als inspiratiebron

ChatGPT zou je niet moeten gebruiken voor het schrijven van teksten of blogs. Maar het kan wel prima als inspiratiebron dienen. Vraag aan de chatbot om je 10 ideeën omtrent het schrijven van een blog over tuinschermen te geven. En de chatbot toont jou deze ideeën. Hartstikke fijn wanneer je even geen inspiratie hebt.

Schrijf je een artikel over de voordelen en nadelen van iets? Misschien weet je niet hoe je dit op de juiste manier moet formuleren. Of ben je iets vergeten. Vraag het ChatGPT en het toont jou de voor- en nadelen van het onderwerp waar je over schrijft.

Niet altijd de juiste informatie

Een van de grootste gevaren van ChatGPT is dat de informatie niet altijd kloppend is. De chatbot moet namelijk uitgaan van de informatie die erin gestopt is. Hij is niet in staat om te controleren of deze informatie klopt.

Stel dat je aan ChatGPT vraagt wat de omtrek van de aarde is. De chatbot zegt dat dit 35.000 km is. Je gaat er vanuit dat dit klopt en plaatst dit op je website. Maar feitelijk klopt dit niet want de omtrek bedraagt iets meer dan 40.000 km.

Nu is het een vrij simpel voorbeeld. De kans dat ChatGPT wél weet wat de juiste omtrek van de aarde is, zal vrij groot zijn. Het wordt een ander verhaal wanneer het om locatiegebonden- of tijdgerelateerde informatie gaat. Bijvoorbeeld de hoogte van de kinderbijslag. ChatGPT heeft informatie tot en met het jaar 2021 tot zijn beschikking. Wanneer je vervolgens vraagt hoe hoog de kinderbijslag is dan ga je ervanuit dat je informatie van dit jaar krijgt. Maar dat krijg je dus niet.

Daarom is het niet goed om ChatGPT voor je blogs of teksten te gebruiken. Er is altijd een kans dat de informatie niet klopt. Hierdoor vertrouwen bezoekers je niet meer.

Soms moet je los kunnen laten

Door de jaren heen heb ik meer dan 500 bedrijven naar topposities in Google geholpen. Wat ik merk is dat vooral vrouwelijke ondernemers moeite hebben om hun stijl los te laten. Ze willen richting hun klanten een persoonlijke benadering. Maar teksten met een randje van bloemetjes hebben helemaal niks met een persoonlijke benadering te maken.

Kijk naar de teksten op mijn website. Velen zeggen dat deze heel losjes en met een persoonlijk tintje zijn geschreven. Toch scoren deze teksten hoog in Google. Dit komt omdat ik dat randje van bloemetjes weg heb geveegd.

Sommigen hebben hier moeite mee. Ze blijven bij hun eigen stijl. En juist dat vast blijven houden aan je eigen stijl remt de groei van je bedrijf.

Ik zie webshops die het in het verleden goed in Google deden. Die nu helemaal in Google wegzakken. Dat komt omdat Google niet meer van bloemige teksten houdt. SEO verandert continu. Wanneer je hier niet in meegaat gaat dan ben je de verliezer.

Teksten laten schrijven waarmee je hoog in Google scoort? Alsjeblieft geen bloemige teksten, ik heb het een paar keer geprobeerd maar ik word er niet blij van, en Google ook niet. Maar wanneer je jouw concurrenten wil verslaan dan ben je bij mij aan het goede adres. Laten we samenwerken!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven