Bing versus Google: een vergelijking voor marketeers

Bijgewerkt: 25 augustus 2023

Terwijl Google de markt domineert, verbetert Microsoft Bing zijn aanbod. Dit is terug te zien in het groeiend marktaandeel van Bing.

Veel marketeers leggen de focus alleen op Google. Maar in de wereld van digitale marketing is Bing net zo belangrijk. Deze zoekmachine biedt nieuwe kansen om de zichtbaarheid van sites te vergroten en organisch verkeer aan te trekken.

SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is vaak gericht op Google. Wil je hoger in Bing scoren, dan moet je rekening houden met de verschillen in rankingfactoren. In dit artikel help ik je om de werking van deze twee zoekmachines te begrijpen.

Het marktaandeel in 2023

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Google heeft nog steeds een vinger in de pap. Oftewel het heeft een grote invloed op het algemene zoekgedrag van gebruikers. Deze zoekmachine is in 190 landen beschikbaar en ondersteunt 150 talen. Op mobiele apparaten heeft Google het grootste marktaandeel (98,42%). Dit komt omdat Google op Android-apparaten de standaard browser is.

Op desktop doet Google het wat minder goed. Het heeft in 2023 wat in moeten leveren, ten gunste van Bing. Google heeft op desktopapparaten een marktaandeel van ongeveer 85,80%. Bing volgt met een marktaandeel van 11,50% (Nederland). Dit heeft deze laatste te danken aan de integratie met ChatGPT.

Bing is groter dan je denkt. In het Verenigd Koninkrijk heeft het een marktaandeel van 23% en in Amerika zelfs 30%. Dit zijn alleen de desktopcijfers, want op mobiel komt Bing niet boven de 1% uit.

Wat is beter, Bing of Google?

Laten we eens vanuit het standpunt van gebruikers bekijken wat beter is: Bing of Google. Wanneer je weet hoe deze zoekmachines werken, kun je hier als webmaster of marketeer veel beter op inspringen.

Voor de meeste gebruikers zal Google beter zijn. Enerzijds omdat de meesten zijn opgegroeid met deze zoekmachine. In het begin zagen de zoekpagina’s er rustig uit, zonder drukke advertenties. Hierdoor werd Google steeds populairder.

Er zijn veel overeenkomsten met betrekking tot de organische zoekresultaten en advertenties. Ze bieden redelijk nauwkeurige resultaten. Bing toont naast de zoekresultaten ook visuele infographic, iets dat veel gebruikers prettig vinden. Bing heeft ook nog als voordeel dat het gebruikmaakt van ChatGPT, iets dat in 2023 beter ontwikkeld is dan Google’s tegenhanger Bard.

Aan de andere kant is Google beter met lange zoekopdrachten. Wanneer je specifiek naar iets op zoek bent, kan Google de juiste resultaten tonen. Bing heeft hier meer moeite mee.

Gaat het om videoresultaten, dan presteert Bing beter. Previews zijn visueel, daar waar je bij Google wordt doorgestuurd naar een andere website. Ben je op zoek naar afbeeldingen, dan hoef je op Bing niet zoveel moeite te doen. Hoewel beide zoekmachines rijke afbeeldingen tonen.

Belangrijkste verschil tussen Google en Bing

Zoekmachine Google probeert specifieke resultaten weer te geven. Dit doet het door intensief websites te doorzoeken. Bing gaat voor onderwerpspecifieke resultaten. Dit verklaart waarom deze twee zoekmachines verschillende zoekresultaten hebben.

Beide zoekmachines scoren goed op het gebied van eenvoudige zoekopdrachten. Maar wanneer je relevante zoekresultaten nodig hebt, dan is Google een betere keuze.

Google toont zowel websites als afbeeldingen bij de zoekopdracht ‘Labrador’.
Bing ziet er visueel beter uit, maar de zoekresultaten zijn van een lagere kwaliteit.

Lukt het Bing om Google in te halen?

Iedereen met een website of webshop moet zich bezighouden met SEO. Of je dit nu zelf doet of door een professioneel uit laat voeren, SEO is belangrijk. Het zorgt namelijk voor betere posities in de organische zoekresultaten. Hierdoor bouw je naamsbekendheid op, trek je meer organisch verkeer en realiseer je een hogere omzet.

De vraag is of je de focus moet leggen op Google of Bing. Want op het gebied van SEO zit er wel een verschil tussen deze twee.

Het is een feit dat Google een veel groter marktaandeel heeft. Maar wanneer jij je met SEO bezighoudt, moet dit ook gericht zijn op zoekmachine Bing. Deze zoekmachine heeft de afgelopen tijd een flinke groei doorgemaakt, en de verwachting is dat het een steeds groter marktaandeel gaat krijgen.

Dat gezegd hebbende, zal ik je nu laten zien welke rankingfactoren door Google en Bing worden gebruikt. Met deze inzichten ben je beter in staat om je SEO-strategie aan te passen.

Mobile-First indexering

Elke website moet gebouwd zijn voor verschillende apparaten zoals desktop, tablet en smartphone. Hiermee bouw je een gebruiksvriendelijke website. Google heeft een Mobile-First indexering. Dit betekent dat websites die geschikt zijn voor mobiele gebruikers, voorrang hebben op de rangschikking.

Bing hanteert geen Mobile-First indexering. Hierdoor maakt het niks uit of je website wel of niet mobielvriendelijk is. Wat natuurlijk niet betekent dat je een slechte website moet bouwen. Een goede gebruikservaring moet altijd voorop staan.

Kernwebvitalen

Google heeft kernwebvitalen als rankingsfactor. Laat ik er gelijk bijzeggen dat Bing dit helemaal niet heeft. Kernwebvitalen oftewel Web Vitals is een initiatief van Google. Het gaat over het optimaliseren van de gebruikerservaring.

Hierbij kun je denken aan de laadprestaties, waarbij de belangrijkste content binnen 2,5 seconden moet zijn geladen. Ook meet Google de interactiviteit en de visuele stabiliteit. Feitelijk komt het erop neer dat Google heel erg op technische details van websites let. Terwijl het Bing niet zoveel lijkt te interesseren.

Trefwoorden in metabeschrijvingen

Een metabeschrijving is een apart stukje tekst met een omschrijving van de webpagina. Goede en relevante metabeschrijvingen worden in de organische zoekresultaten getoond. Het maakt Google niet zoveel uit of je trefwoorden in de meta beschrijving opneemt. Maar Bing kijkt hier wel naar. Wanneer je trefwoorden opneemt, is dit bepalend voor de positie in de organische zoekresultaten.

Weging op trefwoorden in ankertekst

Zowel intern- als extern linken is aan te raden. Meestal zit de link achter een ankertekst, dit is een soort beschrijving van de link. Maar is dit ook een rankingfactor? Ja, beide zoekmachines kijken hiernaar. Bing laat trefwoorden in ankerteksten zwaarder meewegen. Google kijkt hier ook wel naar, maar vindt dit minder belangrijk.

Backlinks

Backlinks zijn aanbevelingen van andere websites. Oftewel een andere website verwijst middels een linkje naar die van jou toe. Google heeft jarenlang het aantal backlinks van websites gevolgd. Hoeveelheid was een rankingfactor. Tegenwoordig kijkt Google naar de kwaliteit van backlinks. Ondanks dat er nog veel gesjoemeld wordt met backlinks, is het nog steeds bepalend voor de rankings.

Bing loopt hier een beetje in voorop. Het weet dat marketeers misbruik maken van linkbuilding, waardoor backlinks een minder grote rol spelen.

Snelheid van de site

Beide zoekmachines kijken naar de snelheid van sites. Wanneer je website erg langzaam is, zul je in zowel Bing als Google slechter scoren.

Geeft de voorkeur aan .gov- of .edu-domeinen

Opvallend is dat zoekmachine-Bing de voorkeur geeft aan .gov- of .edu-domeinen. Dit soort websites scoren wat beter in de organische zoekresultaten. Google let hier helemaal niet op.

Wat zijn .gov- of .edu-domeinen? Een .gov domein is een Amerikaanse overheidswebsite. Terwijl een .edu een Amerikaanse instelling is. Voor Europese websites is dit niet van toepassing, maar wanneer je in Amerika actief bent dan kun je concurrentie ervaren van .gov- en .edu-domeinen.

Sociale media signalen

Het is altijd aan te raden om websitecontent te delen op sociale media. Al is het alleen maar om meer verkeer naar je website te trekken. Google let niet op sociale media signalen. Al word je duizend keer op sociale media genoemd, het speelt geen hele grote rol. Wel indexeert Google sommige sociale platformen meer dan andere platforms, waardoor je account onder de aandacht komt.

Bing heeft sociale media signalen als rangschikkingsfactor. Er wordt rekening gehouden met wat er over jou op sociale media verteld wordt. Of je nu hoger in Google of in Bing wil scoren, het is altijd goed om ervoor te zorgen dat je op social media gezien wordt. Een betere naamsbekendheid zorgt ervoor dat mensen je bedrijf of website op naam gaan zoeken.

302-omleidingen

Een 302-omleiding is een tijdelijke omleiding, bijvoorbeeld omdat je een webpagina eventjes verplaatst. Bij Google kunnen 302-omleidinge tot indexeringsproblemen leiden. Bing interpreteert een 302-omleiding als een 301-redirect. Hierdoor ontstaan er geen indexeringsproblemen.

Het is aan te raden om zo min mogelijk gebruik te maken van 302-omleidingen. Moet dit toch, gebruik het dan niet langer dan noodzakelijk.

Trefwoorden in het domein en paginatitels

Misschien heb je wel eens gehoord van exact match domains (EMD). Dit zijn websitedomeinen die zich richten op zoekwoorden. Het doel is om rechtstreeks in de zoekresultaten te worden opgenomen. Vroeger kon je met een EMD ontzettend hoog scoren. Ondanks dat sommige marketeers zeggen dat het nog steeds werkt, let Google niet meer op EMD’s.

Maar Bing wel. Het kijkt naar trefwoorden in het domein en paginatitels. Daarnaast worden trefwoorden in metagegevens in de gaten gehouden.

Wat is lastiger om te optimaliseren: voor Google of voor Bing?

Het is veel moeilijker om een hoge positie in zoekmachine Google te halen. Dit komt omdat Google weinig geïnteresseerd is in eenvoudige factoren zoals trefwoorden in domeinen en paginatitels, en sociale media signalen. Google gaat vooral voor kwalitatieve inhoud en een goede gebruikservaring. Dit maakt het lastiger om te optimaliseren voor Google.

Het enige nadeel van Google is dat het een backlinkanalyse uitvoert voor het rangschikken van websites. Hoe meer backlinks, hoe hoger de autoriteit van een website. Natuurlijk speelt de kwaliteit van backlinks een rol, maar middels linkbuilding zijn de zoekresultaten in Google redelijk beïnvloedbaar.

Bing is wat makkelijker te verleiden waardoor je sneller op bepaalde zoektermen hoog gerangschikt. Wel moet je weten dat Bing zijn algoritmes aan blijft passen. De kwaliteit van de zoekresultaten neemt toe. Dit betekent dat het in de toekomst steeds lastiger wordt om te optimaliseren voor Bing.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven