Beste copywriter – zo vind je er een

Copywriter, tekstschrijver of gewoon schrijver, het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer. Nou ja, er zijn natuurlijk wel wat verschillen tussen een copywriter of tekstschrijver maar in Nederland kijken we hier niet naar. De beste copywriter voor je website of printmedia vinden is niet zo eenvoudig. Je kijkt niet alleen naar prijs en kwaliteit maar ook naar resultaat.

Een copywriter voor wervende teksten

Een copywriter is commercieel ingesteld. Wervende teksten moeten ervoor zorgen dat je jouw product of dienst beter of sneller verkoopt. Maar let op: de gemiddelde copywriter is geen SEO copywriter of SEO tekstschrijver.

SEO betekent zoekmachine optimalisatie (in het Nederlands dan). Een SEO copywriter houdt zich niet alleen met wervende of overtuigende teksten bezig, ook zorgt deze ervoor dat je website beter vindbaar is in zoekmachines.

De beste copywriter vinden

Google op copywriter en de resultaten rollen over elkaar heen. Je komt wat informatieve websites en vacaturesites tegen maar ook echte copywriters. De copywriter die bovenaan in Google staat is een SEO copywriter. Dat is tenminste iemand die verstand heeft van zoekmachine optimalisatie.

Maar wacht, het lijkt heel verleidelijk om voor de eerste de beste copywriter te gaan. Niet doen! Er zijn namelijk heel wat prijsverschillen in al die copywriters. Bovendien is niet iedereen die bovenaan in Google staat ook resultaatgericht. Ik laat je zien hoe je de beste copywriter vindt. En wat deze kost, ook niet onbelangrijk.

1. Een SEO copywriter staat bovenaan in Google

Het is gewoon een feit waar je niet omheen kunt. Een SEO copywriter weet hoe zoekmachines werken. Door het schrijven van de juiste teksten verschijnt de copywriter al snel hoger in Google. Bovenaan in zoekmachines staan betekent veel zoekverkeer ontvangen. Wil jij dit ook? Dan moet je in ieder geval voor een SEO copywriter gaan.

2. De beste copywriter adverteert niet

Het is middels adverteren heel makkelijk om boven de organische zoekresultaten te verschijnen. De hoogste bieder wint. Je ziet dan ook regelmatig copywriters in de betaalde zoekresultaten staan. Maar het betreft hier niet de beste copywriter. Want de allerbeste, die staat bovenaan in de organische zoekresultaten (onder de advertenties). Zo iemand hoeft niet te adverteren.

3. Minder dan € 100 per tekst

Wat betaal je eigenlijk voor een goede copywriter? Dat is een kwestie van vraag en aanbod. Maar ook van de hoeveelheid werk die een copywriter heeft. Wanneer de schrijver in kwestie slechts 4 teksten per week kan schrijven en een inkomen van € 2500 wil realiseren, dan komt het tarief al snel op € 156 per tekst uit. Maar vaak nog meer.

Een copywriter die dagelijks 10 teksten schrijft heeft dit soort tarieven natuurlijk helemaal niet nodig. Zelfs met een tarief van minder dan € 100 per tekst verdient die tekstschrijver nog steeds veel meer dan de duurdere collega. Overigens geldt het tarief van minder dan € 100 per tekst voor productomschrijvingen, blogposts, een nieuwsbericht of een kleine homepage. Ander werk kan hogere tarieven met zich meebrengen.

4. Opleiding zegt niet veel

De beste copywriter hoeft niet hoog opgeleid te zijn. Copywriting vraagt namelijk vooral om creativiteit. Een opleiding copywriting of journalistiek zegt niets over de kwaliteiten van de copywriter. Je hebt het of je hebt het niet.

Een SEO cursus? Dit voegt zeker meerwaarde toe maar ook dan blijft het resultaat afhankelijk van de SEO copywriter zelf. Blijft deze op de hoogte van de nieuwste SEO ontwikkelingen? Hoe goed is deze nu echt met SEO? Kijk ook hier weer hoe goed de website van de SEO copywriter in zoekmachines scoort. Dit zegt veel meer dan een diploma of certificaat.

5. Ook actief op social media

Een goede copywriter heeft niet alleen een informatieve en goed scorende website, ook is deze actief op social media. Want netwerken, dat hoort er nu eenmaal bij. Maar let op: actief zijn op social media betekent niet dat de copywriter vertelt dat hij nieuwe schoenen heeft gekocht of naar Legoland is geweest. Een goede copywriter weet met de doelgroep te communiceren en deelt tips binnen het vakgebied. Met af en toe een persoonlijke noot.

Wanneer de copywriter de juiste vaardigheden heeft dan zie je dit aan het aantal volgers, likes en reacties terug. Iemand met een magere 1000 volgers en 2 likes op een post mist toch wat sociale vaardigheden. Zo iemand is niet de allerbeste copywriter.

6. Beschikbaar voor kleine opdrachten

Je hebt een kort tekstje van 200 woorden nodig, meer niet. Je zult zien dat veel copywriters hier niet op zitten te wachten. Je levert te weinig op. Heel frustrerend want je kunt nergens terecht. De beste copywriter neemt ook kleine opdrachten aan.

Natuurlijk is een kleine opdracht voor de copywriter naar verhouding meer werk, maar jij moet je welkom voelen. Dan is de kans ook groter dat je straks nog eens terugkomt. Een kleine opdracht mag overigens niet gepaard gaan met een hogere woordprijs/ uurprijs/ tekstprijs. Iedereen is gelijk, vind je ook niet?

7. Begeleiding van andere copywriters

Een zeer ervaren schrijver oftewel de beste copywriter brengt zijn of haar vakkennis op anderen over. Bijvoorbeeld middels blogposts op de website, begeleiding van beginnende tekstschrijvers of het geven van (SEO) trainingen.

SEO copywriter Bianca

Wie ben ik? Bianca, copywriter. Al meer dan 20 jaar, om precies te zijn bouwde ik mijn eerste website eind jaren ’90. Sinds 2007 houd ik mij actief met zoekmachine optimalisatie bezig.

Twee (beginnende) tekstschrijvers begeleid ik in het SEO schrijven en ondersteunen mij in de werkzaamheden. Verder geef ik vanaf eind 2020 trainingen SEO schrijven. Mijn bedrijfswebsite is in korte tijd gegroeid van 8 bezoekers per maand (november 2019) naar 32.000 maandelijkse bezoekers (augustus 2020). Allemaal dankzij de inzet van SEO teksten.

Op zoek naar de beste copywriter? Maar wel tegen eerlijk tarieven? Neem gerust contact op, dan praten we er samen over.