Aanmelden zoekmachines (gratis)

Je website aanmelden bij zoekmachines. Gratis en voor niets, want voor je zichtbaarheid in organische zoekresultaten hoef je nooit te betalen. Zegt iemand jou dat het aanmelden bij zoekmachines geld kost? Trap hier niet in! Hieronder vind je een handleiding om aan te melden bij zoekmachines (gratis).

Een nieuwe website

Heb je een nieuwe website? Deze is nog niet zichtbaar in zoekmachines. Dit komt omdat een bot (robot) van de zoekmachine eerst langs moet komen en de website moet crawlen. Pas dan kan de website geïndexeerd worden en verschijnt deze in de organische zoekresultaten.

Wanneer je helemaal niets doet en je website nergens aanmeldt dan zullen de bots vroeg of laat vanzelf langskomen. Dit kan echter weken tot misschien wel maanden duren. Je website aanmelden bij zoekmachines versnelt dit proces. Je laat namelijk weten dat er een nieuwe website online is.

Aanmelden zoekmachine – gratis laten indexeren

Er zijn heel wat bedrijven die voor jou de website aanmelden in zoekmachines. Hier betaal je voor: het is tenslotte een dienst die je afneemt. Het is echter zonde om voor deze aanmelding te betalen. Je kunt zelf heel eenvoudig je website aanmelden in zoekmachines. Gratis, dit bespaart je een hoop kosten. Hieronder vind je de handleiding.

Website aanmelden bij Google

Google is de grootste zoekmachine wereldwijd. Op smartphone heeft het een marktaandeel van 94% (2020). Dit laat zien hoe belangrijk het is om je nieuwe website bij Google aan te melden. Het is heel eenvoudig om je website door Google te laten indexeren. Dit kan via een vereenvoudig de methode, maar het is altijd beter om voor de meer uitgebreide methode te gaan.

URL toevoegen in Google

  1. Ga naar de website URL toevoegen Google
  2. Voer hier de URL van je website in

Website toevoegen via Search Console

  • Meld je aan bij Google Search Console
  • Voeg je website toe
  • Verifieer je website
  • Dien een sitemap in
  • Dien losse URL’s in

Voordeel van Google Search Console is dat je niet alleen losse URL’s toevoegt of verwijdert, ook voeg je een hele sitemap toe. Bovendien krijg je inzicht in zoekverkeer en gebruikte zoektermen.

Aanmelden zoekmachines: Bing

Zoekmachine Bing is onderdeel van Microsoft. Dit stond eerst bekend als MSN search. Voorheen kon je eenvoudig URL’s bij Bing indienen maar dat is nu niet meer mogelijk. Zoekmachine Bing geeft aan dat de ingediende URL’s vaak van een te lage kwaliteit waren.

Wil je de website aanmelden bij zoekmachine Bing, maak dan gebruik van de speciale Bing webmaster tool. Hier vind je het Bing hulpprogramma voor webmasters. Verder werkt het hulpprogramma hetzelfde als Google Search Console.

Website aanmelden bij Yahoo!

Ook Yahoo! is een bekende zoekmachine, hoewel toch minder populair dan Bing. Yahoo! wordt vooral in andere landen meer gebruikt. Je website aanmelden bij Yahoo! werkt via Bing. Je kunt de website dus niet rechtstreeks bij Yahoo! aanmelden omdat deze zoekmachine gebruik maakt van het algoritme van Bing.

Website aanmelden in Belgische zoekmachines

Richt jij je met je website op de Belgische markt? Dan ben je ook benieuwd naar de website aanmelden in Belgische zoekmachines. Er zijn een paar dingen die je moet weten. Allereerst kopen Belgen net zoals Nederlanders veel online maar doen dit vooral bij buitenlandse websites. Nederlandse websites vooral, die zijn in België het populairst.

Ten tweede is het belangrijk om te weten dat Google overal hetzelfde werkt. Belgische gebruikers bezoeken echter de website google.be en Nederlandse gebruikers komen op de website google.nl uit.

Je website aanmelden bij Belgische zoekmachines werkt hetzelfde als het aanmelden in Nederlandse zoekmachines. Maar wanneer je goed scoort in Nederlandse zoekmachines betekent dit niet dat je ook goed scoort in Belgische zoekmachines.

Aanmelden bij meerdere zoekmachines tegelijk

Google is de grootste zoekmachine, hierna volgt Bing. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer zoekmachines. Hoe werkt het aanmelden bij meerdere zoekmachines tegelijk? Dit kan via verschillende websites, bijvoorbeeld inventio.nl. Je website wordt dan bij 25 Europese en internationale zoekmachines aangemeld.

Houd er rekening mee dat dit soort tools niet altijd perfect werkt. Sommigen zijn sterk verouderd (zoals eerdergenoemde) en bevat ook zoekmachines die niet meer bestaan. Het is altijd beter om de website bij afzonderlijke zoekmachines aan te melden. Doe je dit zelf dan weet je ook zeker dat het goed gebeurt.

Is het nodig om je website aan te melden?

Zoekmachines werken tegenwoordig veel sneller dan vroeger. Hierdoor heb je ook grotere kans dat je website geïndexeerd wordt en zichtbaar is en de organische zoekresultaten. Wil je weten of je website al zichtbaar is? Ga naar Google en vul in de zoekbalk het volgende in: site: www.jouwwebsite.nl. Vervang jouwwebsite.nl voor de URL van je eigen website. Wanneer jouw pagina’s geïndexeerd zijn dan zie je het resultaat vanzelf verschijnen.

Zie je geen enkele pagina in de zoekresultaten? Dan is het handig om je website aan te melden bij zoekmachines. Houd er echter rekening mee dat het aanmelden in zoekmachines geen toegevoegde waarde heeft. Dit betekent niet dat je hierdoor hoger in de zoekresultaten komt te staan.

Nieuwe pagina’s in het webmaster programma aanmelden

Ben je aangemeld bij Google Search Console of het Bing webmasterprogramma? Dan kun je nieuwe pagina’s apart aanmelden. Ook nu weer geldt: baat het niet dan schaadt het niet. Aanmelden beïnvloedt je positie in de zoekresultaten niet. Maar het zorgt er wel voor dat de afzonderlijke pagina’s geïndexeerd worden.

Bij het publiceren van een nieuwe pagina meld ik deze altijd gelijktijdig bij Google aan. Binnen 2 minuten is deze pagina zichtbaar in de organische zoekresultaten. Vooral praktisch wanneer je actuele artikelen publiceert.

Zo ben je écht goed zichtbaar!

Droom je van een hoge positie in de organische zoekresultaten? Dat is mooi want een hoge positie levert je veel zoekverkeer op. Helaas ga je deze positie niet bereiken door het aanmelden in zoekmachines. Maar wel door het delen van interessante en kwalitatieve content. Zorg dat je de concurrent voorblijft en deel de allerbeste blogposts, artikelen, productomschrijvingen of andere content.

Schakel direct een SEO tekstschrijver in en start met het creëren en delen van de best geschreven artikelen en teksten. Resultaatgericht, daar ga jij toch voor? Neem voor meer informatie contact op of vraag direct en vrijblijvend een offerte aan.