Kosten SEO per maand: vaak duurder dan je denkt

Bijgewerkt: 30 april 2024

Even wat SEO laten toepassen en je scoort hoog in de organische zoekresultaten. Wat is een toppositie in Google jou waard? Is dat duizend euro, of ligt de grens bij een ton? De kosten voor SEO per maand zijn de laatste jaren flink gestegen. Dit verlaagt het rendement op investering. In sommige gevallen valt dit zelfs negatief uit.

De kosten van SEO uitgelegd

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Voor SEO kun je terugvallen op verschillende specialisten.

  • SEO-tekstschrijver: voor het laten schrijven van geoptimaliseerde teksten
  • Linkbuilder: handig voor het verzamelen van backlinks
  • SEO webdesigner: een mooi design voor je website, geoptimaliseerd voor zoekmachines
  • Online marketingbureau: een bedrijf dat verschillende SEO-diensten aanbiedt

Je kunt natuurlijk allerlei diensten afnemen, denkend dat dit jouw website naar hogere posities helpt. Helaas werkt het in de praktijk zelden zo. Toch zullen veel marketeers je zeggen dat je al hun diensten nodig hebt (het levert hen een hoop geld op).

De kosten van SEO zijn onderverdeeld in twee categorieën:

  1. Uurprijs van de dienstverlening
  2. Gebruik van SEO-tools

Kosten SEO per maand zelf uitrekenen

De een werkt met een uurtarief van € 25, de ander hanteert een uurtarief van € 200. Alleen de uurtarieven al maken dat de maandelijkse SEO-kosten ontzettend verschillen. Ook het gebruik van bepaalde tools maakt of breekt de prijs.

Daarnaast gaat het om de diensten die je afneemt, en in welke hoeveelheid. Uit intern onderzoek komt naar voren dat ruim 80% van de ondernemers teveel voor SEO betaalt. Ze ontvangen diensten die ze niet nodig hebben. Ook worden vaak onnodig hoge kosten voor onderzoeken, analyses en rapportages in rekening gebracht.

Voor een leek is het lastig om te bepalen wat reële SEO-kosten zijn. Daarom vind je hieronder een stappenplan om een inschatting van deze kosten te maken.


1. Je eigen site analyseren

Als je een nieuwe badkamer nodig hebt, laat jij je dan ook gelijk een nieuwe keuken en een serre aansmeren? Nee! Daarom is het gek dat ondernemers wel voor allerlei SEO-diensten betalen die ze niet nodig hebben of waar ze niet om gevraagd hebben.

Thuis breng je eerst in kaart waar je behoefte aan hebt. Een nieuwe badkamer met modern sanitair en wandtegeltjes tot halverwege. Je weet precies wat je wil. Met betrekking tot jouw website bekijk je hoe het ervoor staat.

  • Ben je tevreden over het design?
  • Werkt je website op alle apparaten (waaronder smartphones) goed?
  • Op welke zoektermen rank je hoog in zoekmachines?
  • Met welke zoektermen zou je beter willen ranken?
  • Wie zijn jouw grootste concurrenten in Google?

Met deze informatie heb je goud in handen, want het bespaart je straks veel geld.

2. Bewustwording van SEO

SEO is niet hét middel om nummer één posities in Google te behalen. Het is een hulpmiddel om beter te ranken en meer verkeer naar je website te trekken. Je verbetert er je online zichtbaarheid mee.

Door je bewust te worden van SEO, besteed je jouw marketingbudget veel beter. Het klopt dat SEO een goede investering is. Maar je moet het niet zien als het enige middel om bezoekers en klanten aan te trekken. Laat je daarom niet verleiden om je gehele budget aan SEO uit te geven.

Deze twee dingen zijn binnen SEO het belangrijkste.

  1. Goede content, geoptimaliseerd voor bezoekers en zoekmachines. Wees waakzaam voor het gebruik van AI zoals ChatGPT, en tekstschrijvers die te veel of juist te weinig zoektermen in een tekstverwerken.
  2. Linkbuilding is een ondersteuning van je SEO-strategie, maar werkt alleen wanneer je goede content publiceert.

3. Kosten vergelijken

Als laatste is het belangrijk om je bewust te zijn van de verschillende prijzen die aanbieders hanteren, en bijkomende kosten. SEO doe je niet eenmalig maar elke week weer. Je bent vaak voordeliger uit met een maandpakket dan alle diensten los afnemen.

Zit je direct aan een maandabonnement of misschien wel een jaarabonnement vast? Laat deze aanbieder links liggen. SEO moet vrijblijvend zijn en je moet op elk moment hiermee kunnen stoppen.

Vraag altijd welke werkzaamheden de aanbieder uitvoert, en wat de maandelijkse kosten zijn. Schrap werkzaamheden of diensten die je niet nodig hebt of die je zelf uit kunt voeren.

Voorbeelden van kosten SEO per maand

Het is goed om je te verdiepen in de huidige marktprijzen. Hieronder een overzicht van de SEO-kosten per maand. Het gaat hier om een combinatie van de belangrijkste diensten zoals het schrijven van content voor je website, linkbuilding en technische optimalisatie van je website.

  • Goedkope aanbieders: tussen de € 100 en € 200 per maand – vaak betreft dit beginnende marketeers of studenten.
  • Betaalbare aanbieders: tussen de € 300 en € 700 per maand – dit zijn bijna altijd ervaren marketeers met een groot netwerk, waardoor ze tegen lage kosten kunnen werken.
  • Dure aanbieders: tussen de € 700 en € 2500 per maand – voor een standaard SEO-pakket zijn dit hoge kosten. Meestal vind je deze hoge prijzen bij grote marketingbureaus.
  • Onbetaalbare aanbieders: tussen de € 2500 en € 10.000 per maand – hoge prijzen zeggen niks over de kwaliteit. Het zijn de durfals die met dit soort tarieven werken. Voor kleine bedrijven zijn dit onbetaalbare SEO-kosten.

Dit betalen bedrijven gemiddeld elke maand aan SEO

Hoeveel je maandelijks aan SEO kwijt bent is enerzijds afhankelijk van de diensten die je nodig hebt, en de tarieven die de aanbieder hanteert. Maar het gaat ook om je budget.

Bedrijven geven gemiddeld 15% van hun jaaromzet aan marketing uit. Een gedeelte hiervan gaat naar online marketing waaronder SEO. Kleine ondernemingen gaan voorzichtiger met uitgaven om.

Als kleine ondernemer of zzp’er is het goed om 2% tot 8% van je jaaromzet aan SEO uit te geven. MKB-bedrijven doen er goed aan om 5% tot 10% van hun jaaromzet voor SEO te reserveren. Grote bedrijven en multinationals kunnen tot wel 15% van hun jaaromzet aan SEO uitgeven.

Nooit doen: per uur betalen

Veel marketeers en tekstschrijvers rekenen hun klanten per uur af. Dit kan heel onvoordelig uitvallen. Je kunt namelijk niet controleren hoe lang de marketeer, linkbuilding of tekstschrijver daadwerkelijk met jouw project bezig is. Bij een uurtarief zijn veel vakmensen geneigd om langzamer te werken. Ook dit is erg nadelig.

Betaal dus nooit per uur maar vraag vooraf naar vaste prijzen. Dit voorkomt dat je achteraf voor hoge kosten komt te staan.

Een extra tip: neem in het begin niet te veel verschillende diensten af. Laat eerst datgene doen dat het meest zakelijk is. Goed geschreven teksten vormen de basis van je SEO-strategie. Wil je SEO-teksten laten schrijven tegen betaalbare prijzen? Neem even contact op en ik vertel je meer over de interessante tarieven.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven