Zoekterm of websitenaam – wat is belangrijker?

Je wil goed gevonden worden in de organische zoekresultaten. Moet jij je dan richten op een zoekterm of websitenaam? Een goede vraag want in het verleden werkte Exact Match Domains namelijk heel goed om hoger in de zoekresultaten te scoren. Nu Google zijn algoritme drastisch heeft gewijzigd moet je een keuze maken tussen zoekterm of websitenaam.

Websitenaam en SEO

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie: een verzameling technieken om hoger in de organische zoekresultaten te komen. Maar alleen wanneer SEO goed wordt toegepast. Zoekmachine Google wordt namelijk steeds slimmer en heeft echt wel in de gaten wanneer jij zoekbots om de tuin probeert te leiden.

Exact Match Domains was tussen het jaar 2000 en 2010 een populaire techniek om lekker hoog in Google te verschijnen. Het ging hier om website namen met exacte zoekwoorden. Voor mij als SEO tekstschrijver zou de websitenaam seotekstschrijver.nl er dus voor kunnen zorgen dat ik hoog in de zoekresultaten verschijnen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Heeft de websitenaam nog wel invloed op SEO?

Je zou denken dat eerder genoemde websitenaam dus lekker hoog in Google staat. Fout! In augustus 2021 staat deze website op de zoekterm SEO tekstschrijver op positie 15. Ik sta hiermee op positie 5 terwijl ik deze zoekterm helemaal niet in mijn domeinnaam heb opgenomen. Dit laat zien dat de websitenaam niet langer een directe invloed op SEO heeft.

Toch blijft het de vraag of je voor een zoekterm of websitenaam moet gaan. Het antwoord is duidelijk: beiden. Want de websitenaam kan wel iets zeggen over wat je doet of te bieden hebt. Een goed gekozen websitenaam komt zelfs veel betrouwbaarder over.

Zoekterm of websitenaam: maak nu een keuze

Wanneer jij je richt op een Exact Match Domain dan laat je in ieder geval zien waar de website over gaat. Sinds 2012 speelt de websitenaam echter niet meer mee voor de ranking. Het draait tegenwoordig allemaal om kwaliteit waarbij inhoud van de website de grootste rol speelt.

Twijfel je nog steeds tussen zoekterm of websitenaam? Dat hoeft niet. In principe kun je elke willekeurige websitenaam kiezen, zolang de inhoud van de website maar van hoge kwaliteit is. Hierbij gebruik je de belangrijkste zoektermen zodat zoekmachines ook weten waar je website of webpagina’s over gaan.

Een voorbeeld uit de praktijk

Stel nu dat je de meest uiteenlopende zwarte petten verkoopt. Moet je dan voor de belangrijkste zoekterm of een websitenaam gaan? Het lijkt heel verleidelijk om de domeinnaam zwartepetkopen.nl te registreren. De belangrijkste zoektermen zitten immers al in de websitenaam verwerkt.

Je wacht totdat je op de zoekterm zwarte pet kopen bovenaan in de zoekresultaten verschijnt maar er gebeurt helemaal niets. Op zich niet zo vreemd want zoekmachines kijken niet meer naar de websitenaam. Zolang je niet de zoekterm zwarte pet op je website gebruikt weet de zoekmachine ook helemaal niet wat je verkoopt. Wat je nodig hebt zijn de belangrijkste zoektermen. Die websitenaam doet er niet toe. Je had net zo goed voor lelijkepetten.nl kunnen kiezen.

MAAR: de websitenaam zwartepetkopen.nl maakt wél direct duidelijk wat je te bieden hebt. Het is dus geen rankingfactor maar schept bij de bezoeker duidelijkheid.

Geef een oplossing voor het probleem

Eigenlijk werken zoekmachines heel eenvoudig. Iemand gebruikt de zoekmachine omdat hij een probleem of een vraag heeft. Dit voert hij via de zoekmachine in (zoekopdracht). Vervolgens kijkt de zoekmachine welke website de beste oplossing of het beste antwoord biedt.

Natuurlijk gaat hier een uitgebreid en ingewikkeld algoritme achter schuil, maar zoekmachines zijn er in ieder geval op gericht om het probleem zo goed mogelijk op te lossen. Of de vraag zo goed mogelijk te beantwoorden, dat kan natuurlijk ook.

Wil je bovenaan in de zoekresultaten staan dan moet je ervoor zorgen dat jij die oplossing of het antwoord te bieden hebt. Natuurlijk gebruik je hier zoektermen voor, maar pas op dat je niet teveel zoekwoorden gaat gebruiken. Een te hoge zoekwoordendichtheid kan je een afstraffing opleveren.

Een zoekterm alleen is ook niet alles

Wanneer je kijkt naar het verschil tussen zoekterm of websitenaam dan is het in ieder geval duidelijk dat een websitenaam geen rankingfactor is. Een zoekterm is dit wel. Dit betekent echter niet dat je door het gebruik van wat zoektermen direct hoog in de zoekresultaten staat. Er zijn namelijk nog veel meer rankingfactoren.

Zo is het belangrijk dat een website beveiligd is. Stap van http over naar https. Dit doe je middels een beveiligingscertificaat (SSL of TLS). Verder kijken zoekmachines ook naar de kwaliteit van de webpagina-inhoud, net als de lengte. Zorg dat teksten niet korter zijn dan 400 woorden. Langer is altijd beter maar artikelen van 2000 woorden of meer scoren ook niet direct hoger.

Backlinks, is dat wat?

Veel SEO specialisten en webmasters houden zich met backlinks bezig. Linkbuilding is namelijk een van de drie pijlers van SEO oftewel machine optimalisatie. Hoewel linkbuilding nog steeds werkt is het een techniek die in de toekomst in hetzelfde hokje als de websitenaam wordt geplaatst: het zal niet langer een rankingfactor zijn. Dit komt omdat er teveel met backlinks wordt gesjoemeld.

Websites betalen grof voor kwalitatieve backlinks. Maar dat niet alleen, er wordt ook flink wat betaald voor backlinks van lagere kwaliteit. Zolang de website maar heel veel backlinks krijgt. Laat ik je dit vertellen: van mij mag Google dit flink gaan afstraffen. Wat je in 2020 ook regelmatig ziet gebeuren. Er zijn een aantal grote websites die flink in de zoekresultaten zijn gezakt, simpelweg omdat ze backlinks hadden ingekocht.

Teksten met zoektermen

Wanneer je naar de richtlijnen van Google kijkt dan is het eigenlijk wel duidelijk: kwaliteit van de inhoud blijft het belangrijkste. Dit is ook waarom SEO teksten het zo goed doen. Maar wacht, een SEO tekst staat niet volgepropt met zoektermen. Natuurlijk wordt er gebruik gemaakt van de belangrijkste zoekterm maar op een natuurlijke manier.

Uiteindelijk moet de SEO tekst het probleem van de websitebezoeker oplossen. Daarom is het schrijven van SEO teksten geen kunstje wat iedereen kan doen. Alleen de professionele SEO tekstschrijver weet hoe een perfecte SEO tekst eruit moet zien.

Heb je het gevoel dat jouw website meer door kan groeien? Zie je concurrenten hoger in de zoekresultaten staan en wil je hier vandaag nog iets aan doen? Vraag dan direct informatie aan. Met goed geschreven SEO teksten versla je jouw concurrenten.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.