Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie is de Nederlandse vertaling van search engine optimization (SEO). Een verzameling technieken die ervoor zorgen dat je website beter vindbaar is in zoekmachines. Om specifieker te zijn: in de organische zoekresultaten. Het optimaliseren van je website kan aardig wat tijd in beslag nemen. Ontdek wat zoekmachine optimalisatie is, hoe je dit uitvoert en of het wel nuttig is.

De geschiedenis van SEO

Elke webmaster krijgt vroeg of laat met SEO te maken. Hoe werkt zoekmachine optimalisatie? Allereerst is het goed om te kijken naar het ontstaan hiervan. Zoekmachine optimalisatie is niet door zoekmachines bedacht. In vroegere tijden, net na de geboorte van zoekmachines, kregen webmasters in de gaten dat Lycos (1994) en Google (1996) best wel belangrijk waren. Wie bovenaan in zoekmachines stond ontving het meeste zoekverkeer.

Aan de hand hiervan gingen webmasters bedenken hoe ze hoge positie in zoekmachines konden behalen. Zo is zoekmachine optimalisatie langzaam ontstaan. Tegenwoordig is SEO helemaal gericht op de werking van zoekmachine Google. Lycos wordt niet meer gebruikt en het marktaandeel van zoekmachines Bing en Yahoo! is zeer klein.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zo werkt zoekmachine optimalisatie

Om webmasters tegemoet te komen heeft Google zelf een aantal SEO richtlijnen opgesteld. Je bent niet verplicht om je aan deze richtlijnen te houden, maar dit is wel aan te raden. Google geeft binnen deze richtlijnen aan wat wel en niet goed is.

De werking van zoekmachine optimalisatie is vrij eenvoudig. Je website moet gebouwd zijn voor bezoekers, niet voor zoekmachines. Alles wat je doet om de zoekmachine te beïnvloeden is slecht . Maar wanneer je de website verbetert voor je bezoekers dan ben je goed bezig. Dat is de basis van SEO.

Dit is goed voor je SEO

Zoekmachine optimalisatie wordt onderverdeeld in drie pijlers:

  • Content
  • Linkbuilding
  • Techniek

Wanneer je naar de Google SEO richtlijnen kijkt dan gaat het grotendeels over content. Op zich is dit wel logisch want zonder content, en dat is de inhoud van websites, zou het internet niet zo populair zijn. Content bestaat weer uit verschillende onderdelen waaronder teksten, afbeeldingen, video’s en audio.

Zoekmachines zijn slim maar niet superslim. Ze begrijpen waar teksten over gaan, simpelweg door deze te scannen. Maar ze kunnen niet de inhoud van video’s en audio beoordelen. Op het gebied van afbeeldingen kan Google wel het een en ander begrijpen, hoewel niet volledig.

Om zoekmachines te helpen kun je een beschrijving aan audio en media meegeven. Bij teksten hoef je dit niet te doen. Daarom is het vrij eenvoudig om middels teksten hoog in zoekmachines te scoren. Content is dus goed voor je SEO, altijd en overal.

Technische optimalisatie (techniek) is ook goed. Je maakt je website mobielvriendelijk, veilig en gebruiksvriendelijk.

Linkbuilding is soms goed en soms niet goed. Hieronder ga ik wat verder op linkbuilding in.

Linkbuilding is een gevaarlijk onderdeel van SEO

Wees altijd voorzichtig met linkbuilding. Dit is namelijk een gevaarlijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Laten we eerst even naar de Google SEO richtlijnen kijken. Google geeft aan dat het goed is om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Dit betekent dat andere websites een backlink naar jouw website plaatsen.

Hoe kom je aan dat natuurlijk linkprofiel? Door het delen van goede content. Andere websites moeten zo enthousiast zijn over die van jou, dat ze spontaan een backlink plaatsen. Dat wordt met een natuurlijk linkprofiel bedoeld. Google zegt dat het slecht is om backlinks te kopen of te ruilen. Je mag anderen niet betalen voor het plaatsen van een backlink.

Doe je dit toch? Zo op het eerste oog lijkt het weinig verschil te maken. Totdat er een handmatige actie volgt. Een medewerker van Google heeft op dat moment in de gaten dat je voor backlinks betaalt. Je probeert dus eigenlijk te zoekmachine te beïnvloeden. Die handmatige actie bestaat uit een lagere ranking van je website. Je moet het wel heel bont maken om volledig uit te zoekresultaten te verdwijnen.

Wie houdt zich bezig met het optimaliseren van webpagina’s?

Je kunt natuurlijk zelf zoekmachine optimalisatie toepassen. Bijvoorbeeld door het schrijven van teksten, de technische kant onderhanden te nemen en te netwerken. Dit laatste is bedoeld als onderdeel van linkbuilding (nogmaals: nooit betalen voor backlinks!).

Misschien vind je het lastig om al deze zaken zelf uit te voeren. Je kunt dan een professional inschakelen. De SEO-tekstschrijver verzorgt de best geschreven SEO teksten. Neem voor de tarieven direct contact op. Met een ruime ervaring binnen de zoekmachine optimalisatie ben ik je graag van dienst.

Wie kan webpagina’s optimaliseren? Dat kan de webdesigner of de SEO-specialist. Ook dit soort werkzaamheden kun je bij mij uit laten voeren. Dit gebeurt in samenwerking met een aantal uitstekende SEO partners. Zo regel je alles onder één dak, en ook nog eens tegen een goede prijs.

Wat kost zoekmachine optimalisatie?

Alles zelf doen is het voordeligst. Maar ja, begin maar eens met het schrijven van kwalitatieve SEO teksten. Alleen de beste teksten verdienen een hoge plek in zoekmachines. Het optimaliseren van je website is ook een dingetje. Zelf doen is niet altijd de beste keuze. Uitbesteden kost geld, soms meer dan je zou verwachten.

Wat kost zoekmachine optimalisatie precies? We proberen de kosten hier altijd zo laag mogelijk te houden. Zo betaal je geen € 200 en ook geen € 125 voor een SEO tekst. Voor minder dan € 100 heb je al een SEO blog, artikel of tekst (tot 600 woorden). Op het gebied van technische optimalisatie of linkbuilding gaan we ook voor de meest scherpe tarieven.

Grote bedrijven besteden maandelijks tussen de € 500 en € 5000 aan zoekmachineoptimalisatie. Voor een bedrag variërend van € 75 tot € 200 is ook al veel mogelijk. Voor SEO teksten betaal je nooit per uur, voor andere diensten wel.

Kosten van een zoekwoordenonderzoek

Misschien wil je een zoekwoordenonderzoek uit laten voeren. Dit is onmisbaar wanneer je je bezighoudt met zoekmachine optimalisatie. Dankzij dit onderzoek krijg je inzicht in de meest relevante en belangrijke zoektermen die aansluiten bij je website. Zo kun je de concurrentie middels content verslaan.

De prijs voor een zoekwoordenonderzoek is hier altijd bij het schrijven van teksten inbegrepen. Je betaalt hier dus niets extra’s voor. Wil je een uitgebreid zoekwoordenonderzoek inclusief rapportage? Dan betaal je uiteraard wel iets. Wil je meer weten over de kosten met betrekking tot het schrijven van content, optimalisatie van de website of een zoekwoordenonderzoek? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.