Zoekintentie (search intent) en SEO

Je website hoger in Google en andere zoekmachines, hiervoor heb je SEO nodig. Misschien heb je al eens van zoekintentie (search intent) gehoord. Google stelt de zoekintentie steeds meer centraal. Hierbij is het belangrijk dat de inhoud van een webpagina aansluit bij de intentie van de gebruiker. Wil je in Google scoren dan is het goed om je met search intent bezig te houden. Breng wijzigingen in bestaande pagina’s aan en creëer nieuwe inhoud.

De betekenis achter zoekintentie

In het Engels wordt het search intent genoemd maar wij nuchtere Hollanders spreken over zoekintentie. De zoekintentie is het grote waarom achter een zoekopdracht. Bij elke zoekopdracht moet jij je afvragen waarom de persoon deze heeft ingevoerd. Heeft die persoon een probleem, wil hij iets kopen of zoekt hij bepaalde informatie?

Oefenen met het achterhalen van de search intent

In het begin is het vrij lastig om de zoekintentie te achterhalen. Daarom laat ik je wat voorbeelden uit de praktijk zien. Het is aan jou om te begrijpen wat de zoekintentie was.

Afgelopen week zocht ik op ‘artrose pijn’. Wat denk je wat mijn zoekintentie was?

  1. Ik was benieuwd hoe artrose pijn aanvoelde
  2. Ik zocht naar pijnbestrijding bij artrose
  3. Nieuwsgierig naar het voorkomen van artrose

Merk je hoe moeilijk het is om de zoekintentie te achterhalen? Het juiste antwoord was B: ik zocht naar pijnbestrijding. Wanneer je mij beter zou kennen had je geweten dat ik artrose heb. Maar dat wist je niet, hierdoor was het ook lastig om mijn intentie te ontdekken.

Iemand anders gebruikt de volgende zoekopdracht: ‘grote garnalen’. Wat zou de zoekintentie kunnen zijn? Je hebt keuze uit:

  1. Op zoek naar de soortnaam van een grote garnaal
  2. Nieuwsgierig naar het klaarmaken van grote garnalen
  3. Interesse in grote garnalen voor in het aquarium

Denk goed na. Gebruik Google om de zoekintentie te achterhalen. Typ de zoekterm ‘grote garnalen’ in Google in en plaats telkens een van deze woorden hiervoor:

  • Hoe
  • Welke
  • Waarom
  • Wanneer
  • Wat
  • Wie

Kijk goed naar de zoeksuggesties die Google weergeeft. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden:

  • Hoe grote garnalen > hoe lang grote garnalen bakken, hoe eet je grote garnalen
  • Welke grote garnalen > geen zoeksuggesties
  • Waarom grote garnalen > geen zoeksuggesties
  • Wanneer grote garnalen > wanneer zijn grote garnalen gaar
  • Wat grote garnalen > wat kosten grote garnalen, wat eet je bij grote garnalen
  • Wie grote garnalen > geen zoeksuggesties

Uit onderstaande zoeksuggesties achterhaal je dat er het vaakst wordt gezocht op het eten of klaarmaken van grote garnalen. De zoekintentie was dus antwoord B: nieuwsgierig naar het klaarmaken van grote garnalen.

Had je dat hoe, welke, waarom, wanneer en wat ook bij mijn zoekopdracht ‘artrose pijn’ gebruikt dan had je geweten dat mijn zoekintentie uit informatie over pijnbestrijding bestond. Probeer het maar eens!

Lange en korte zoektermen

Het probleem met de zoekintentie achterhalen is dat je lange en korte zoektermen hebt. Een korte zoekterm (zoekopdracht) bestaat uit slechts één woord. Bijvoorbeeld ‘garnaal’ of ‘artrose’. In dit soort gevallen is het vrij lastig om te bedenken wat de zoekintentie is. Toch kun je wel een gok doen, gebruik hiervoor bovenstaande methode. Je ziet dan waar mensen het vaakst op zoeken. Dit geeft je in ieder geval een idee.

Bij lange zoektermen is de zoekintentie vrij eenvoudig. Kijk maar eens naar de volgende lange zoektermen:

  • Op welke fiets kan een kinderzitje
  • Samen met ouders huis kopen

Wat de persoon zoekt, dat is wel duidelijk.

Vier verschillende zoekintenties

Een persoon kan vier verschillende zoekintenties hebben. Wanneer je dat weet is het ook makkelijker om te ontdekken waar iemand precies naar zoekt.

Kopen

Wanneer een zoekopdracht het woordje koop, kopen of buy bevat dan is het wel duidelijk: diegene wil iets aanschaffen. Ook woorden als prijs, aanbieding, tarief, kortingscode of goedkoop zegt iets over de koopbereidheid. Verder zal het invoeren van een productnaam, artikel of dienst ook een aanwijzing zijn.

Website bezoeken

Vaak zijn mensen op zoek naar een specifieke website. Ze weten de URL niet of hebben geen zin om deze in de browserbalk in te voeren. Je krijgt dan zoekopdrachten als NOS, Facebook, Zalando of Bianca Walraven.

Aanvullende zoektermen die aangeven dat iemand een website bezoekt zijn de woorden inloggen, nieuws, informatie of contact.

Onderzoek

Met de komst van het internet zijn we makkelijker in staat om zelf onderzoek te verrichten. Gerelateerde zoekopdrachten zijn beste wasmachine, review iPhone 13, verf waterbasis of terpentine basis en goed restaurant Maastricht.

Informatie opzoeken

De vierde zoekintentie gaat over het opzoeken van informatie. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld wie is Karel de Grote, geboortedatum Sinterklaas, routebeschrijving museum, Geert Wilders of parkietsoorten. Belangrijke termen die aangeven dat iemand op zoek is naar informatie zijn ‘ideeën, tips, handleiding, waarom, informatie’ en aanverwante woorden.

Zoekintentie en SEO

Je weet nu wat de zoekintentie is en hoe je dit achterhaalt. De vraag is wat zoekintentie met SEO te maken heeft. Stiekem meer dan je denkt. Wanneer je inzicht krijgt in de zoekintentie van je bezoekers dan weet je ook waar ze behoefte aan hebben. Dit maakt het een stuk makkelijker om de inhoud hierop af te stemmen.

Commerciële pagina’s moet je optimaliseren met koopgerelateerde zoektermen. Een webshop in damesschoenen moet zijn verkooppagina’s voorzien van zoektermen als ‘dames schoenen’, ‘goedkope schoenen’ of ‘moderne sneakers’. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Het bloggedeelte moet juist zijn geoptimaliseerd voor mensen die willen vergelijken of informatie opzoeken. Schrijf over onderwerpen als ‘zijn hoge hakken slecht voor je rug’ en ‘verschil tussen sneakers en gympen’.

Doe wat de bezoeker verlangt

Door je bezig te houden met zoekintentie doe je wat de bezoeker verlangt. Op een commerciële pagina moet je de bezoeker niet vervelen met de voor- en nadelen van hoge hakken. De bezoeker wil iets kopen, hoe eerder hoe beter. Dus leid je die persoon op de verkooppagina in de juiste richting.

Nieuwe onderwerpen voor je website

De zoekintentie begrijpen is ook belangrijk bij het vinden van nieuwe onderwerpen voor je site. Wanneer je weipoeder (whey) verkoopt dan is het handig om hier verschillende keren over te schrijven. Vroeg of laat is je inspiratie op. Toch valt er nog heel veel over weipoeder te vertellen.

Neem de belangrijkste zoekterm waarop bezoekers je website binnenkomen. Gebruik de zoekterm in combinatie met het eerder genoemde hoe, welke, waarom, wanneer, wat en wie. Bijvoorbeeld:

  • Hoe wordt weipoeder gemaakt
  • Welke weipoeder is de beste

Aan de hand hiervan kom je tot nieuwe en interessante onderwerpen voor je website.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Met nieuwe onderwerpen voldoe je aan de behoefte van de bezoeker. Wanneer bezoekers je website top vinden dan kun je ervan uit gaan dat zoekmachines die mening delen. Dit betekent dat de zoekmachine je site meer waardeert en hoger in de organische zoekresultaten plaatst.

Je ziet, de zoekintentie heeft best veel met SEO te maken. Vergeet daarom nooit om je website te analyseren, het liefst elke week.

Hulp nodig bij het bedenken en schrijven van nieuwe onderwerpen voor je site? Bestaande pagina’s aanpassen zodat ze beter aansluiten bij de zoekintentie van de gebruiker? Vraag direct en vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Volg Bianca op Instagram


Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy