Zo werkt Yahoo als zoekmachine         

Bijgewerkt: 10 januari 2023

Gek eigenlijk, webmasters en marketeers houden zich alleen met zoekmachine Google bezig. Terwijl het heel goed mogelijk is om hoog in Bing en ook in Yahoo te scoren. Hierbij is het belangrijk dat je weet hoe Yahoo als zoekmachine werkt.

Heb je interesse in SEO voor Yahoo zodat je meer bezoekers naar je website trekt? Ontdek alles over de werking en lees de gids voor simpele SEO door.

Het bedrijf Yahoo! bestaat niet meer

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ondanks dat je Yahoo! als zoekmachine gebruikt, bestaat het bedrijf zelf niet meer. In 2017 werd Yahoo! overgenomen door het Amerikaanse telefoonbedrijf Verizon Communications. De zoekmachine is altijd blijven bestaan.

De werking van deze zoekmachine

Soms wordt gedacht dat de zoekresultaten van Yahoo afkomstig zijn uit Google of Bing. Nee, wanneer je de zoekresultaten van deze drie zoekmachines met elkaar vergelijkt dan zijn ze alle drie verschillend.

Yahoo heeft zich in de begintijd wel laten inspireren door Google. Later is het een samenwerking met Microsoft/Bing aangegaan. Toch valt op dat de zoekresultaten heel anders zijn.

Yahoo maakt gedeeltelijk gebruik van Google en Bing, en van een aantal andere zoekmachines met een eigen algoritme. Maar Yahoo indexeert ook zelf websites.

Yahoo SEO werkt net wat anders

Opvallend is dat websites die hoog in Google staan juist slecht in Yahoo scoren. En andersom. Dit komt omdat Yahoo een geheel andere werking heeft. Dit betekent dat ook SEO voor Yahoo anders in elkaar steekt.

Hieronder vind je enkele tips om SEO voor Yahoo toe te passen.

De concurrentie is lager

Omdat de meeste website zich alleen op Google richten is de concurrentie op Yahoo veel lager. Wanneer je SEO wilt toepassen zul je merken dat het heel makkelijk is om hoger in deze zoekmachine bekomen. Het kost je minder energie, tijd en geld.

Terug naar de basis

Weet je nog toen Google in de beginperiode niet echt naar kwalitatieve inhoud keek? Het was toen veel belangrijker dat websites veel backlinks ontvingen. Want wie veel backlinks kreeg moest wel autoritair zijn. Ook keek Google in het begin naar de gebruikte zoektermen en hoe vaak die op een pagina stonden.

Inmiddels weet Google dat backlinks veelvuldig worden ingekocht. En dat er misbruik is gemaakt van zoektermen, in de vorm van keyword spam. Daarom zijn dit niet meer de belangrijkste rankingfactoren.

Yahoo’s SEO gaat terug naar de basis. Deze zoekmachine heeft door de jaren heen weinig algoritme updates gekregen. Hierdoor werkt hij nog zoals Google dat vroeger deed. Wanneer je veel backlinks koopt of met keywords spamt is het goed mogelijk om hoog in Yahoo te scoren.

Eigenlijk raad ik deze technieken af want ook Google ziet waar je mee bezig bent. En juist de belangrijkste zoekmachine wereldwijd houdt niet van deze technieken, waardoor je in Google veel lager rankt. Hierdoor loop je flink wat bezoekers mis.

Zoektermen op een webpagina gebruiken

Google kijkt heel kritisch naar de zoektermen die je gebruikt en hoe je ze inzet. Wanneer je aan keyword stuffing doet dan wordt je afgestraft. Yahoo kijkt hier minder naar. Wanneer je (per ongeluk) teveel zoektermen plaatst dan doet deze zoekmachine hier niet moeilijk over.

Toch blijft het belangrijk om zuinig met zoektermen om te gaan. Verwerk ze op een natuurlijke manier in de tekst. Niet alleen prettig voor je bezoekers maar het voorkomt ook dat zoekmachines aan je gaan twijfelen.

De leeftijd van de website

Oudere websites hebben door de jaren heen veel content gedeeld en aan kwaliteit gewerkt. Daarom zijn oude websites vaak autoritair. Dat hoeft natuurlijk niet, want er zijn ook oude websites met lage kwaliteit content. Die zullen in Google altijd lager scoren.

Yahoo kijkt vaak naar de leeftijd van een website. Hoe langer de site bestaat, hoe meer autoriteit eraan wordt toegekend. Dit betekent dat oudere websites in Yahoo hoger scoren, zelfs wanneer de kwaliteit van de inhoud matig is.

Veel backlinks werkt altijd

Het is alsof je met SEO voor Yahoo terug gaat naar het stenen tijdperk. Verzamel zoveel mogelijk backlinks, je zult merken dat deze zoekmachine het beloont. Maar let op want backlinks kopen of ruilen moet je niet doen omdat Google dit afstraft. Het is het niet waard om een hoge positie in Yahoo te hebben en in Google’s zoekresultaten te verdwijnen.

Vergelijk Yahoo met Bing

Je kunt Yahoo niet met Google vergelijken, maar wel met zoekmachine Bing. Met betrekking tot het algoritme vertonen deze twee zoekmachines veel overeenkomsten. Ze werken vrij eenvoudig, hoewel Bing wel wat kwalitatiever is. Maar wanneer het lukt om hoog in Bing te scoren dan moet het bij Yahoo zeker lukken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven