Zo schrijf je een aandachtstrekker

Bijgewerkt: 28 februari 2023

Een aandachtstrekker is een opvallende zin, met de bedoeling om de aandacht van de lezer op het artikel te leggen. Dit wordt dan ook veel gebruikt in commerciële teksten. Daarnaast kom je de aandachtstrekker in betogingen en beschouwingen tegen.

Hoe schrijf je een aandachtstrekker voor je verslag, een commercieel stukje of betoog/beschouwing? Met wat creativiteit kom je heel ver. Dit artikel biedt je hulp bij het schrijven van een goede aandachtstrekker.

Wat is een aandachtstrekker?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een aandachtstrekker is een (kort) zinnetje, bedoeld om de lezer bij je tekst te betrekken. Je zorgt dat de lezer nieuwsgierig wordt en meer wil lezen. Oftewel: je trekt de aandacht. Maar dan wel op een positieve manier.

Een aandachtstrekker is een interessante manier om te verleiden en te overtuigen. Bijvoorbeeld wanneer het belangrijk is dat iemand een stuk tekst leest. Denk maar aan een verkooptekst (commercieel). De adverteerder vindt het belangrijk dat het publiek de advertentietekst onder ogen krijgt.

In een betoog of beschouwing is het ook belangrijk dat de lezer alles meekrijgt. Daarom kom je een aandachtstrekker ook veel in de betoging of beschouwing tegen.

Aandachtstrekkers worden ook binnen SEO gebruikt. In dit geval zijn ze bedoeld om de aandacht van zoekmachinegebruikers te trekken, waardoor deze door zal klikken naar de website,

Waarom je dit gebruikt

Je hebt kunnen zien wat een aandachtstrekker is en in welke situaties je dit gebruikt. Maar waarom schrijf je een aandachtstrekker? Hieronder enkele redenen:

  • Het wekt de interesse
  • Maakt bezoekers nieuwsgierig
  • Komt overtuigend over
  • Wekt meer vertrouwen op
  • Realiseert een hogere omzet

Dit laatste is vooral belangrijk voor bedrijven die producten of diensten aanbieden. Een aandachtstrekker kan het verschil maken tussen veel en weinig websitebezoekers, meer of minder klanten en een hoge of lage omzet.

Verschillende soorten aandachtstrekkers

Een goede aandachtstrekker doet wat hij moet: de lezer wordt hongerig naar meer. Hij zal (bijna) alles van de rest van de tekst willen lezen.

Voordat je een aandachtstrekker schrijft is het belangrijk om te ontdekken welke soorten er zijn. Hieronder vind je vijf verschillende aandachtstrekkers.

De beloning

Gratis een hoesje bij aankoop van een smartphone. Een goede aandachtstrekker, want er hangt een beloning aan vast. Mensen zijn heel gevoelig voor beloningen. Hierbij moet je onderscheid maken tussen jongeren, volwassenen en senioren. Voor jongeren is het belangrijk dat ze zo snel mogelijk die beloning krijgen. In dit geval het gratis smartphonehoesje.

Volwassenen gaan voor een beloning op de lange termijn. Bijvoorbeeld een spaarprogramma: “gratis 10 extra spaarpunten bij dit product”. Terwijl senioren voor het praktische gaan: “gratis regenhoes bij deze paraplu”.

Status inzetten

Vooral jongeren laten zich beïnvloeden door beroemdheden en influencers of vloggers. Een bekend persoon kan ook invloed hebben op volwassenen, senioren en alle lagen van de bevolking. Status gaat ook over een bepaald figuur, bijvoorbeeld een stoere man (voor mannendeodorant) of een slanke vrouw (voor dieetproducten).

Hulp bieden

Een goede aandachtstrekker biedt hulp. Iedereen die van het internet gebruik maakt heeft een bepaald probleem en behoefte aan hulp. Bied bijvoorbeeld hulp bij het vinden van een baan of het oplossen van een lekkende kraan. Of hoe je een aandachtstrekker schrijft. 😊

Het is nieuw

Zolang een product, dienst of ontwikkeling maar nieuw is, dan trekt het de aandacht. De nieuwste smartphone van Apple of een vernieuwend product. Maak het hiermee interessant.

Emotie

Iedereen kent nog wel de Staatsloterij reclame van Frekkel, het lelijke hondje. Wat hebben we met z’n allen gejankt! Gebruik emotie als aandachtstrekker, dan zit je altijd goed.

Zo schrijf je een aandachtstrekker

Aan de slag met het nieuwsgierig maken van de lezer. Hoe schrijf je een aandachtstrekker? Hieronder 5 tips om zelf in de praktijk toe te passen.

1. Titel

Toegeven, de titel is het belangrijkst. Vóór de allereerste zin geeft de titel je de kans om de aandacht van lezers te trekken. Gebruik hiervoor verrassende woorden.

2. Zet de lezer centraal

Het moet allemaal om de lezer draaien. Betrek hem in je tekst. Zorg dat hij de energie letterlijk voelt, waardoor hij midden in het verhaal wordt getrokken.

3. Gebruik verrassende woorden

Net als in de titel gebruik je ook in de inleiding en de rest van de tekst een aantal verrassende woorden. Of doe een uitspraak die niemand aan had zien komen.

4. Bouw een emotionele band op

Vermijd afstand tussen jou en de lezer, zorg voor een persoonlijk tintje. Bouw ook een emotionele band op. Dit doe je door het ontwikkelen van een of meerdere personages.

5. Roep vragen op

Je schrijft een aandachtstrekker door de lezer met vragen achter te laten. Begin je beschouwing, betoog, essay of tekst met een retorische vraag. Of open een scène waardoor de lezer zelf met een vraag komt te zitten.

Wanneer het niet lukt

Een goede aandachtstrekker schrijven kan soms erg lastig zijn. Al helemaal wanneer het om een saai stuk tekst gaat, waarvan je vrijwel zeker weet dat het publiek hier weinig interesse in zou tonen. Of wanneer de materie vrij moeilijk is.

Wil een aandachtstrekker schrijven niet zo lukken? Durf om hulp te vragen. Een professionele tekstschrijver bedenkt een goede aandachtstrekker en verwerkt deze op de juiste manier in de titel, inleiding of misschien wel halverwege de tekst.

Kosten voor het laten schrijven van een tekst

Een aandachtstrekker laten schrijven doe je vaak als onderdeel van een complete tekst, beschouwing of betoog laten maken. Het is echter ook mogelijk om een bestaande tekst na te laten kijken, zodat er toch nog een aandachtstrekker in komt te staan. De kosten hiervoor zullen ergens tussen de € 15 en € 25 liggen. Voor het laten schrijven van een volledige tekst moet je rekenen op een vanaf prijs van € 75.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven