Een Adwords bureau helpt je bij het adverteren in zoekmachines. Op deze manier val je op want je staat boven de organische zoekresultaten. Het leidt tot meer websitebezoekers en daar doe je het ook voor.
Veel mensen adverteren zelf in Google of andere zoekmachines. Uiteindelijk komen ze er achter dat ze door het budget heen zijn, zonder dat dit effect heeft gehad. Wanneer je moeite hebt met het goed instellen van je advertenties kun je ook om hulp vragen. Ik deel een aantal tips voor het kiezen van een goed Adwords bureau.
Stel een begroting op

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Bepaal van tevoren hoeveel je aan adverteren uit kunnen geven. Veel bedrijven besteden 5% tot 10% van hun omzet aan marketing. Bedenk dat je niet alleen geld kwijt bent voor de advertentiecampagne maar ook wanneer je een Adwords bureau inschakelt. Je krijgt dus met dubbele kosten te maken.
Wil je op de kosten besparen dan is het goed om naar de goedkopere Adwords bureaus uit te kijken. Eventueel kun je na een tijdje zelf het adverteren op je nemen.
Grote versus kleine Adwords bureaus
Over het algemeen is een klein Adwords bureau goedkoper. Vaak komt dit omdat het om een startend bedrijf gaat, of omdat de eigenaar het liever persoonlijk houdt. Een klein bedrijf werkt vaak vanuit een thuiskantoor. Dit betekent geen hoge kosten voor de huur of koop van een bedrijfspand. Ook is er geen personeel in dienst, of slechts 1 tot 2 medewerkers.
Al die dingen zorgen ervoor dat je bij een klein Adwords goedkoper uit bent. Dit hoeft niet altijd zo te zijn maar meestal wel. Daarom is het zeker interessant om bij de kleinere aanbieders te kijken en hier offertes op te vragen.
Houd rekening met de concurrentie
De kosten van een Adwords bureau is afhankelijk van verschillende factoren. Je moet altijd rekening houden met de concurrentie op de markt. Heb je veel concurrentie dan betaal je meer voor je advertentiecampagne. Daar kan het bureau weinig verandering in aanbrengen.
Voordat je begint met online adverteren is het praktisch om eerst een marktonderzoek te doen. Bekijk welke concurrenten je in de weg zitten en hoe ze aan hun online zichtbaarheid werken. Misschien lukt het je om ze te overtreffen, maar dat betekent vaak wel een grotere investering doen.
Lokaal, regionaal of landelijk adverteren
Ben je een lunchroom, bibliotheek of een klein winkeltje? Dan adverteer je heel lokaal. Je bent afhankelijk van de consumenten of klanten in je directe omgeving. Wanneer je een hotel bent, een webshop hebt of online diensten aanbiedt dan adverteer je regionaal of landelijk. Het kan zelfs dat je binnen Europa, een continent of wereldwijd iets aan je online zichtbaarheid wil doen.
Lokaal adverteren is vaak goedkoper. Dit komt omdat de doelgroep een stuk kleiner is en je hem makkelijker bereikt. Bedenk dan een investering van 10% van je omzet echt nodig is om het beste uit je online marketingstrategie te halen. Dit betreft niet alleen online adverteren maar ook SEO (zoekmachine optimalisatie).
Kijk met welke merken het Adwords bureau samenwerkt
Veel Adwords bedrijven zetten een aantal bekende en grote merken op hun website. Hierdoor lijkt het alsof ze hiermee samenwerken. In de praktijk blijkt dit niet altijd te kloppen. Controleer altijd de claims die het bureau legt. Werken ze echt met al die grote merken samen, of is dit slechts om indruk te maken?
Eigenlijk mag een bureau niet liegen over de merken of bedrijven waarvoor het werkt (of mee samenwerkt). Wanneer je merkt dat het bureau niet zo eerlijk is over de portfolio of de geleverde prestaties, is het beter om hier weg te blijven. Je wil niet de zoveelste zijn die in de mooie praatjes van dit bureau trapt.
Wanneer het wel allemaal klopt dan is het natuurlijk mooi dat het Adwords bureau aan grote merken bouwt. Wat overigens niet wil zeggen dat jouw bedrijf hetzelfde resultaat behaalt als grote bedrijven of merken. Resultaten zijn afhankelijk van de inspanningen van het Adwords bureau en het beschikbare budget.
Overleg over specifieke zoekwoorden
Het Adwords bedrijf weet hoe het de juiste zoekwoorden vindt en ook goed inzet. Je moet immers het beste uit je advertentiecampagne zien te halen. Het is zonde wanneer je een hoop geld uitgeeft zonder dat dit echt iets oplevert.
Check of het Adwords bureau kennis heeft van het gebruik van zoektermen. Ze zouden alles moeten weten over populaire zoektermen, concurrentie, lokale zoektermen en de doelgroep. Durf om wat meer informatie omtrent dit onderwerp te vragen.
Het is een hele kunst om een zoekterm te vinden die door het grote publiek wordt gebruikt maar waar weinig concurrentie op er is. Een goed bureau zal er alles aan doen om de CPC zo laag mogelijk te houden. Zo komt je advertentie bovenaan te staan zonder dat het al te veel kost.
Goedkoop is niet altijd duurkoop
Probeer om met 3 tot 5 Adwords bureaus in contact te komen en vraag naar de kosten. Ben je geneigd om de goedkoopste aan de kant te schuiven? Vaak wordt gedacht dat het goedkope bureau lage kwaliteit levert. Dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. Binnen de wereld van SEO en SEA zitten veel cowboys die ontzettend hoge prijzen vragen.
Denk maar eens aan de copywriter die € 150 of misschien wel meer voor een blog vraagt. Vaak zijn dit copywriters die helemaal niet goed in Google scoren. Terwijl de goedkopere dat juist wel doen. Dit geldt ook voor online marketeers. Laat je dus niet door de prijs leiden maar kijk vooral naar de resultaten van het bureau.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.