Woorden op een website: het hoe, waarom en hoeveel

Een goede website bestaat uit een homepage en een aantal samenhangende webpagina’s. Woorden op een website zijn belangrijk en kunnen de site maken of breken. Velen denken dat het inhuren van een dure copywriter voor meer omzet gaat zorgen, maar dit klopt niet altijd. Zelf een tekst schrijven of een goedkope tekstschrijver inhuren is vaak net zo effectief. Het gaat zich om de zorgvuldigheid waarmee je de woorden kiest en op de website plaatst.

Het succes van een website

Feit: de meest succesvolle websites staan bovenaan in Google. Vaak bovenaan in de organische zoekresultaten, maar het valt net zo vaak op dat succesvolle sites ook veel adverteren.

Het succesvol worden van een website staat of valt met de naams- of merkbekendheid én de zichtbaarheid in Google. Die twee versterken elkaar. Wanneer een website op veel zoektermen bovenaan in Google verschijnt, zal hij vaker worden bezocht. Dit zorgt voor naamsbekendheid waardoor mensen uiteindelijk de site rechtstreeks bezoeken.

Andersom werkt het ook. Heeft een bedrijf veel naamsbekendheid via bijvoorbeeld televisiereclame gekregen dan wordt de desbetreffende site veel meer bezocht. Dit zorgt er op den duur voor dat de site hoger in Google verschijnt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom woorden op een website belangrijk zijn

Ondanks dat we steeds meer honger hebben naar beeld en geluid (foto, video en audio), blijven woorden onmisbaar. Het zijn namelijk de woorden die een websitebezoeker overtuigen van kennis, ervaring, kwaliteit, laagste prijs of andere zaken.

Het gebruik van relevante woorden helpt  gebruikers om een website in zoekmachines te vinden. Welke zoekwoorden belangrijk zijn is afhankelijk van het onderwerp, de doelstelling en de doelgroep. Google heeft hier een handige tool voor, maar er zijn ook andere mogelijkheden om relevante zoekwoorden te vinden.

Woorden hebben ook een bepaalde uitstraling. Sommigen vinden het interessant om dure oftewel chique woorden te gebruiken. Het zou intelligenter overkomen, maar het is ook gevaarlijk om dure woorden te gebruiken. Accuraat, ambetant, divageren of redundant: het klinkt allemaal prachtig maar houd er rekening mee dat meer dan 90% van de bezoekers de betekenis hiervan niet kent. Je jaagt hier veel bezoekers mee weg.

Het aantal woorden

Soms krijg ik de vraag hoeveel woorden er op een website moeten staan. Hier kan ik niet zomaar antwoord op geven, want dit is afhankelijk van verschillende factoren. De one-page website, die ik overigens niet aanraad, zou toch minimaal 1000 woorden moeten bevatten.

Een goede website bestaat uit een homepage van 300 tot 700 woorden en minimaal vier onderliggende pagina’s, elk met 450 tot 1000 woorden. Het is altijd beter om voor meer pagina’s te kiezen, omdat je hier de website verder mee uitbreidt. Zo kun je specifieker ingaan op bepaalde onderwerpen.

Om goed in zoekmachines te scoren adviseer ik om zoveel mogelijk relevante pagina’s of blogs aan te maken. Vermijd dubbele of overlappende onderwerpen. Wanneer twee onderwerpen veel op elkaar lijken, dan kun je ze beter samenvoegen.

Dan nog over het minimaal aantal woorden. Gebruik net zoveel woorden die nodig zijn om uit te leggen wat je bedoelt. Val niet in herhaling en blijf het verhaal boeiend houden. Het is een hele kunst om de aandacht van bezoekers gedurende 3 minuten of langer vast te houden. Hiervoor heb je minimaal 400 woorden nodig. Niet alleen om de aandacht van de bezoeker vast te blijven houden, maar ook om Google tevreden te stellen. Hele korte teksten scoren over het algemeen wat minder goed.

Schrijf wat de bezoeker wil lezen

Een website is altijd gericht op een bepaalde doelgroep. Bijvoorbeeld jonge moeders, ondernemers, werkzoekenden, mannen van middelbare leeftijd of dierenliefhebbers. Ken je de doelgroep, dan kun je ook beter inschatten wat de bezoeker wil lezen.

Wees hier heel specifiek in. Om je een voorbeeld te geven: als SEO tekstschrijver zou het raar zijn wanneer ik zou vertellen dat ik voor Rijkswaterstaat heb geschreven. Dat ziet voor sommigen misschien indrukwekkend uit, maar iemand die hoog in Google wil scoren heeft hier geen boodschap aan. Degene wil juist meer over SEO weten, niet of een copywriter mooie verhaaltjes kan schrijven.

Bij het kiezen van woorden voor de website blijft het dus belangrijk om te bedenken waar de bezoeker naartoe wil. Zonder omweg want iemand wil zo snel mogelijk informatie vinden.

Conclusie: zelf schrijven, een goedkope óf een dure tekstschrijver

Je hoeft geen vlotte pen te hebben om zelf (SEO) teksten voor de website te maken. Wel moet je goed met woorden kunnen spelen, je kunnen inleven in de bezoeker of potentiële klant en kennis hebben van zoekmachines. Heb je dit allemaal in huis, en ook nog eens meer dan voldoende tijd, bespaar je dan het geld en schrijf je eigen teksten.

Liever wat hulp nodig? Een goedkope tekstschrijver is altijd een goede keuze. Is het belangrijk om hoog in Google te staan, ga dan voor een SEO tekstschrijver. Dat kan goedkoop of duur, net waar je budget ligt. Kijk niet naar de prijs want heel duur wil niet zeggen dat zo iemand ook resultaten boekt. Behoefte aan SEO-teksten tegen een reële prijs? Vraag informatie of de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.