Winst maken met Facebook-advertenties

Bijgewerkt: 10 oktober 2022

Adverteren op social media is een goede manier om meer omzet te genereren. De meeste ondernemers weten niet zo goed waar ze mee bezig zijn. Hierdoor valt de ROI lager uit dan verwacht. Het kost meer geld dan dat het oplevert.

In dit artikel laat ik je zien hoe je winst maakt met Facebook-advertenties. Dit is helemaal niet moeilijk, zolang je maar mijn stappenplan doorneemt. Laten we ervoor zorgen dat je advertentiecampagne op Facebook met een goed rendement gepaard gaan.

Eerst de doelgroep bepalen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Online marketing betekent eerst altijd de doelgroep bepalen. Het maakt hierbij niet uit of je voor SEO, adverteren in zoekmachines of adverteren op social media gaat. Het voordeel van social media is dat je heel goed targets kunt instellen. Met name Facebook heeft hier een handig hulpmiddel voor. Misschien is dat wel de reden waarom de meeste bedrijven op Facebook en iets minder vaak op Instagram adverteren.

Voor het instellen van targets moet je natuurlijk eerst weten wie je doelgroep is. Zoiets moet je al bepalen voordat je überhaupt aan marketing denkt.

Laten we eerst eens gaan kijken waar de doelgroep woont. Voor de meeste Nederlandse ondernemers zal dit Nederland zijn, of misschien wel de Benelux. Begin daarom met het instellen van de locatie.

Als tweede kies je de leeftijd van de doelgroep, en of dit man, vrouw of ‘iedereen’ is. De leeftijd en het geslacht bepalen is op zich niet zo moeilijk. Rollators verkoop je aan senioren en skateboards aan jongeren. Maandverband slijt je aan de vrouwelijke doelgroep en gereedschap komt voor een groot deel bij de mannelijke doelgroep terecht.

Vervolgens moet je interesses van de doelgroep doorgeven. Dat kan wat lastig zijn, maar het helpt je wel om de doelgroep veel nauwkeuriger te bepalen. Wanneer je hondenvoer verkoopt dan ligt de interesse van de doelgroep bij huisdieren. Of wanneer je online cursussen aanbiedt dan is de doelgroep geïnteresseerd in vacatures.

De bestemmingspagina instellen

Winst maken met Facebook advertenties werkt niet door zoveel mogelijk likes te verzamelen. Je kunt gebruikers beter doorsturen naar je website. Maak een landingspagina aan en zorg dat gebruikers die hierop terechtkomen een actie ondernemen. Bijvoorbeeld het downloaden van gratis informatie, in ruil voor het achterlaten van een e-mailadres.

De landingspagina is binnen je advertentie de bestemmingspagina. Het zal in het begin lastig zijn om leads te verzamelen, daarom is het raadzaam om met verschillende landingspagina’s te testen.

Maak gebruik van een opvallende afbeelding

Social media draait voornamelijk om het delen van afbeeldingen en video’s. Op Facebook wordt ook wel iets met tekst gedaan, meer nog dan op Instagram. Maar juist weer minder dan op LinkedIn. Bij het opstellen van een Facebook-advertentie is het belangrijk dat je gebruik maakt van een opvallende afbeelding.

Maar bij voorkeur een vierkante of verticale (voor smartphonegebruikers) afbeelding aan. Het is heel belangrijk dat de foto in relatie hangt met de titel van de advertentie. Wanneer deze twee niet bij elkaar passen dan zorgt dit voor verwarring bij de gebruiker.

Denk eens na over het gebruik van een eigen foto, mensen vinden het leuk om een kijkje achter de schermen van een bedrijf te nemen. Wees ook creatief met afbeeldingen, bewerk ze en voeg eventueel iets extra’s toe. Voorkom dat er teveel tekst in de foto staat, dit leidt weer af van de kernboodschap.

Bekijk de foto kritisch, zou je er zelf op klikken wanneer je hem op social media voorbij ziet komen? Wanneer je hierover twijfelt is de foto niet goed genoeg.

Om wat ideeën met je te delen: foto’s van mensen, dieren, emoties of een demonstratie doen het altijd goed.

Het budget bepalen

Niet geheel onbelangrijk bij Facebookadvertenties is het bepalen van het budget. Omdat in het begin niet duidelijk is welk type advertentie het beste werkt, raad ik aan om drie verschillende advertenties aan te maken. Laat ze naast elkaar draaien en meet het aantal kliks. De best presterende advertentie mag doorgaan naar de volgende ronde.

Je zult je budget in het begin dus over twee of drie advertenties moeten verdelen. Maar wanneer je na twee tot vier weken weet welke advertentie het best presteert, kun je hier al je budget aan wijden. Hoeveel moet je aan budget beschikbaar stellen? Met betrekking tot adverteren zou je aan 10% van de maandelijkse omzet kunnen denken.

Respons op de advertentie

Wil je echt winst halen uit je advertentie, dan is het belangrijk om op de juiste manier op aanmeldingen te reageren. Mensen hebben op de advertentie geklikt en zijn op je landingspagina uitgekomen. Ze hebben zich ingeschreven voor je nieuwsbrief of een gratis weggevertje gedownload.

Je hebt via de advertentie de e-mailadressen van gebruikers verzameld. Dit is waardevolle data waar je mee verder gaat.

De eerste e-mail die je mensen stuurt is geen aanbieding. Je moet eerst vertrouwen opbouwen en geloofwaardig overkomen. Feitelijk moet je gebruik maken van een autoresponser, dit is een geautomatiseerd proces waarbij er automatisch mails naar contacten worden verzonden.

De eerste mail bestaat uit de opt-in mail: het contact moet toestemming geven voor het ontvangen van e-mails. Pas wanneer het contact akkoord geeft volgt de tweede mail en dat is de welkomstmail.

Dan volgen 1 tot 2 mails met content. In dit soort mails beschrijf je het probleem van het contact en welke oplossing hier eventueel voor is. Het contact moet in deze mails warm gemaakt worden voor de volgende stap: de gerelateerde promotiemail.

Hierna volgt een tweede ronde van weer 1 tot 2 mails met content en een gerelateerde promotiemail.

Je moet van tevoren bepalen hoeveel mails je in totaal naar contacten wil versturen. Dit kunnen er vier of acht zijn, maar voorkom dat het contact eindeloos mails blijft ontvangen. Wanneer het contact na de tweede ronde nog steeds geen interesse toont dan zou je nog aan een derde ronde kunnen denken, maar hierna houdt het echt op.

Schrijf je in voor mails van concurrenten

Mijn advies is om je in te schrijven voor mails van verschillende concurrenten. Je ziet dan hoe ze hun e-mail marketing aanpakken. Kijk ook naar Facebookadvertenties van concurrenten en hoe deze eruit zien. Sloop de fouten die concurrenten maken eruit en kom met betere advertenties.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven