Winnen met zoekwoorden? Zo doe je dat

Volgens sommige SEO-marketeers zijn zoekwoorden niet meer zo belangrijk. Die marketeers mag je snel vergeten, want zoekwoorden, zoektermen of trefwoorden spelen nog steeds een grote rol binnen SEO. Hoe kan Google anders weten waar de inhoud van je webpagina over gaat?

Het probleem met de zoekwoordenmarkt is dat deze verzadigd is geraakt. Bepaalde zoektermen zijn zo populair dat het onmogelijk is om hier hoog op te scoren. Bijvoorbeeld de zoekterm ‘SEO-tekstschrijver’. Duizenden tekstschrijvers proberen hoog op deze zoekterm te scoren, maar het lukt ze niet.

Toch is dit niet onmogelijk. Winnen met zoekwoorden betekent dat je bepaalde zoektermen op een slimme manier inzet. Juist zo lukte het me om positie 2 op de zoekterm ‘SEO-tekstschrijver’ in te pikken, en jij kan ook zoiets realiseren.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Leer van je concurrenten

Wil je winnen met zoekwoorden dan moet je eerst naar je concurrenten kijken. En dan met name de concurrenten die boven jou in Google staan. Welke zoektermen gebruiken ze en waarom staan ze eigenlijk hoger? Het is niet zo dat ze hoger staan omdat ze dezelfde zoektermen als jou toepassen. Maar wel omdat hun inhoud beter is.

Het tweede dat je moet doen is naar concurrenten kijken die lager dan jouw scoren. Ze doen iets waardoor Google vindt dat ze onder jou moeten staan en dus ook slechter bij de zoekopdracht aansluiten. Het is misschien gek om naar slechtere concurrenten te kijken, maar het geeft je inzicht in de fouten die ze maken. Zodat je niet diezelfde fout maakt.

Gebruik de Google Keyword Planner

Wat zijn nu de beste zoektermen om te gebruiken? Feitelijk gaat het hier om een stukje psychologie: weten hoe mensen gebruik maken van zoekmachines. Een goede marketeer is eigenlijk een psycholoog (daarom studeerde ik een tijdje psychologie). Maar het is ook gebruik maken van praktische hulpmiddelen.

De Google Keyword Planner is een onderschat hulpmiddel. Het wordt naar mijn mening veel te weinig ingezet, alleen door adverteerders. Maar je zou het ook moeten gebruiken wanneer je blogs, artikelen of teksten voor je website (of webshop) schrijft.

Met de Keyword Planner krijg je inzicht in zoektermen die op je branche, niche of onderwerp van toepassing zijn. Ook zie je synoniemen oftewel LSI zoekwoorden. Het gebruik van de Keyword Planner is gratis en alle data is rechtstreeks uit Google afkomstig. Dichter op de bron kun je niet zitten.

Wissel dit af met andere zoekwoordentools

Winnen met zoekwoorden doe je door slim na te denken en gebruik te maken van meerdere zoekwoorden tools. De Google Keyword Planner is hier mijn favoriet in, maar ik raad altijd aan om dit af te wisselen met andere tools.

Verricht een zoektermenonderzoek via Semrush, Ubersuggest of Ahrefs. Het is aan te raden om van minimaal twee zoekwoordentools gebruik te maken, zodat je zoektermenonderzoek compleet is.

Relevante zoekwoorden gebruiken

Het belangrijkste is dat de zoekwoorden die je inzet ook relevant zijn voor je doelgroep. Wanneer de doelgroep op zoek is naar informatie over dwergpapegaaien, dan is het wel zo praktisch wanneer je deze zoektermen inzet. Het zou een beetje gek zijn om het woord kanarie als zoekterm te gebruiken.

Eigenlijk is een zoekwoordenonderzoek niets anders dan logica, of psychologie zoals ik het eerder noemde. Daarom zou de allerbeste marketeer of SEO tekstschrijver een zoektermenonderzoek als aanvulling gebruiken, waarbij slim nadenken het belangrijkst is.

Winnen met zoekwoorden: nog enkele tips

Wil je concurrenten aftroeven door gebruik te maken van slimmere zoekwoorden? Je wint wanneer je mijn onderstaande tips goed doorneemt. Garantie kan ik niet geven maar mijn tips zijn tot nu toe altijd waardevol gebleken.

Tip 1: ga voor de beste zoekwoorden

Het is misschien een open deur maar je zou altijd voor de beste zoekwoorden moeten kiezen. Die zijn relevant voor je doelgroep en passen binnen het onderwerp waar je over schrijft. Soms moet je nadenken wat de beste keuze is.

Stel dat je over teenslippers schrijft, zou je dan de zoekterm teenslippers, zomerschoenen of teensloffen moeten gebruiken? Wanneer je voor zomerschoenen gaat dan is dit de slechtste keuze. Zomerschoenen is namelijk heel algemeen en hoeft niet direct naar teenslippers te verwijzen. De zoekterm teensloffen klinkt apart maar wie gaat hier daadwerkelijk op zoeken? Er blijft dus nog maar één keuze over: “teenslippers”.

Tip 2: het aantal keywords op een webpagina

Vroeger was het heel normaal om zoveel mogelijk keywords (zoektermen) in een webpagina op te nemen. Alleen zo maakte je aan Google en andere zoekmachines duidelijk waar de webpagina over ging. Maar vooral op welke zoektermen je hoog wilde scoren. Zoekmachines gaven hier vaak gehoor aan, ze wisten niet beter.

Tegenwoordig is dit heel anders. Het aantal keywords op een webpagina moet minimaal zijn. Net voldoende voor zoekmachines om te begrijpen waar de inhoud over gaat. Maar niet overgeoptimaliseerd, want dit wekt bij de lezer irritatie op.

Hoeveel zoekwoorden moet je in een tekst stoppen? Je kunt niet zeggen dat dit er drie of tien moeten zijn. Het gaat niet om aantallen maar meer om percentages.

Vroeger was het gebruikelijk om een zoekwoordendichtheid (keyword density) van 3% tot 5% aan te houden. Dat is tegenwoordig aan de hoge kant en wordt als over-optimalisatie gezien. Probeer op een natuurlijke manier te schrijven, zonder op de zoekwoordendichtheid te letten. Wanneer je een natuurlijke tekst creëert zul je merken dat de dichtheid automatisch lager is dan wanneer je alleen maar met zoekwoorden bezig bent.

Tip 3: LSI zoekwoorden gebruiken

Webpagina’s die geen combinatie maken van het hoofdzoekwoord en LSI zoekwoorden scoren minder goed in de organische zoekresultaten. Een LSI-zoekwoord is een synoniem voor het hoofdzoekwoord. Door synoniemen in te zetten kun je op verschillende zoektermen hoog scoren. Kijk maar eens naar wat voorbeelden van synoniemen:

  • Hovenier: tuinman, tuinbaas, tuinarchitect
  • Bedrijf: zaak, business, firma, handelshuis, maatschap, onderneming, organisatie
  • Klant: bezoeker, koper, afnemer, cliënt, gast

Wees creatief met synoniemen, want het helpt je echt om op verschillende zoektermen hoger te scoren. Zo trek je veel meer bezoekers naar je site.

Bonustip: blijf analyseren en bijsturen

Met behulp van zoekwoorden winnen kan voor sommigen vrij lastig zijn. Want gebruik je wel de juiste zoektermen? Daar kom je alleen achter door je tekst online te plaatsen en vervolgens te analyseren.

In het begin zal er nog niet veel met de tekst gebeuren. Het duurt enkele dagen tot weken voordat deze in Google verschijnt en omhoog klimt. Merk je dat je webpagina ergens op pagina twee of verder blijft hangen? Dat kan maar één ding betekenen: de inhoud sluit niet goed bij de zoekopdracht aan.

Mogelijk heb je de verkeerde zoekwoorden gekozen, aan overoptimalisatie gedaan of te weinig toegepast (want dat kan ook). Maar het kan ook dat je niet diep genoeg op het onderwerp ingaat. Of dat je inhoud geen verbetering van je concurrenten is. Blijf daarom je webpagina’s analyseren en verbeteren.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?