Een winactie op social media levert meer volgers en naamsbekendheid op. Het is ook een mooie manier om je product of dienst te promoten. Met name kleine bedrijfjes lanceren de ene na de andere winactie. Helaas zitten hier wat haken en ogen aan, want je hebt je aan een aantal regels te houden.
‘Like, share en win’ acties zijn leuk voor je volgers, maar wanneer je niet aan de regels voldoet dan kan dit tot een boete leiden. Het is natuurlijk doodzonde om meer kosten kwijt te zijn dan dat het oplevert.
Er is een hoop onduidelijk omtrent social media winacties. Ontdek wat wel en niet mag.
De voordelen van winacties

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Wanneer je naar de strenge regeltjes kijkt kan dit een drempel zijn voor het opzetten van een winactie. Daarom is het goed om de vele voordelen erbij te nemen.
Een effectieve winactie zorgt voor meer volgers. Het is ook een goede methode om nieuwe klanten te werven of een nieuw product te introduceren. Daarnaast verspreid je de naam van het bedrijf of het merk, iets dat voor meer naamsbekendheid zorgt.
De kosten met betrekking tot dit soort acties zijn betrekkelijk laag. Het opzetten van deze actie is gratis, tenzij je dit tegen betaling op social media promoot (adverteren). Natuurlijk moet aan de actie een prijs vasthangen, dit vraagt ook om een investering. Het totale kostenplaatje zal lager uitvallen dan de meeste andere marketingstrategieën.
Je mag het publiek nergens toe verplichten
Denk je aan een winactie voor meer volgers op social media? Houd je aan de wettelijke regels! Je mag een like, share en win actie opzetten en het publiek vragen om je bericht te liken, delen of om vrienden te taggen. Je mag ook vragen of ze je account willen volgen. Maar dit mag geen voorwaarde voor deelname zijn.
Kort gezegd komt het erop neer dat iemand die het bericht niet liked of deelt, net zoveel kans op de prijs moet maken als alle andere deelnemers.
Deelnemers moeten zich wel kenbaar maken
Het is een feit dat je het publiek niet mag verplichten om het bericht te delen, een of meerdere vrienden te taggen of te liken. Dit moet op vrijwillige basis gebeuren. Maar je moet als bedrijf natuurlijk wel weten wie aan de actie deelneemt.
Deelnemers moeten zich kenbaar maken. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door op het bericht te reageren of te liken. Maar ook door een vriend te taggen of het bericht te delen. Deelnemers zouden dit zelf mogen bepalen, zolang voor jou maar duidelijk is wie er meedoet.
Wanneer een persoon op geen enkele manier op de actie reageert, dan is dit geen deelnemer. Zo iemand kun je dan ook niet als prijswinnaar uitroepen.
Maak duidelijk wat de waarde van het prijzenpakket is
Je geeft een zelfgemaakte ketting, een coachinggesprek of misschien wel een smartphone weg. Welke prijs je ook weggeeft, dit heeft altijd een bepaalde waarde. Je bent verplicht om die waarde te vermelden.
Zijn er meerdere prijzen te vergeven? Dan moet je bij elke prijs aangeven wat hier de waarde van is, inclusief de totaalwaarde van het gehele prijzenpakket. De waarde mag je in een afbeelding vermelden, maar ook in het stukje tekst dat je bij de afbeelding plaats. Het maakt niet uit hoe je het publiceert, zolang het publiek maar kan inzien wat de waarde van het prijzenpakket is.
Maximale waarde van het prijzenpakket
Je mag meerdere keren per jaar een social media winactie houden. Wanneer het prijzenpakket in totaal meer dan € 4500 bedraagt, dan mag dit slechts eenmaal per jaar.
Informeer wat je met persoonsgegevens doet
Meestal verzamel je bij een winactie op social media geen persoonsgegevens. Wanneer je dit toch doet, bijvoorbeeld het verzamelen van e-mailadressen of telefoonnummers, dan moet je aangeven wat je hiermee doet. Je moet bijvoorbeeld zeggen dat je de persoonsgegevens alleen ten behoeve van de winactie gebruikt, en ze daarna verwijdert.
Maar het kan ook dat je persoonsgegevens gebruikt voor het toesturen van een nieuwsbrief of relevante e-mails. De ontvangers moeten hier toestemming voor geven, en ze moeten altijd de mogelijkheid hebben om zich weer uit te schrijven.
Kies de winnaar op onpartijdige wijze
Soms worden alleen winnaars gekozen die het bericht liken en het account volgen. Dat mag niet! Iedere deelnemer krijgt evenveel kans, daarom moet de winnaar op onpartijdige wijze worden gekozen.
Het wordt natuurlijk duur om een notaris in te huren, maar gelukkig zijn er online tools om een random winner kiezen. Dit doe je bijvoorbeeld met naamloting.nl, waarbij je de namen van de deelnemers invoert.

Of hiermee te sjoemelen valt? Ja, je kunt net zo lang namen invoeren totdat jouw favoriete winnaar (bijvoorbeeld je beste vriend) naar voren komt. Vervolgens deel je dit lootje op social media. Maar helemaal eerlijk is dit natuurlijk niet. Wanneer je publiek hierachter komt dan is het vertrouwen weg. Bovendien kan dit toch een juridische zaak leiden, want je hebt de winactie niet op een eerlijke manier laten lopen.
De kansspelautoriteit houdt toezicht
Het zal niet zo snel gebeuren dat de kansspelautoriteit toezicht houdt op kleine winacties. Deze blijven vaak buiten beeld. Maar het is niet onmogelijk dat je actie onder de aandacht van de Kansspelautoriteit komt. Constateren ze illegale kansspelen en winacties, dan kunnen ze een boete opleggen.
Niet vergeten om kansspelbelasting te betalen
Het zijn vooral kleine ondernemers die er niet stilstaan dat ze kansspelbelasting moet betalen. Hoe kan het weggeven van een armbandje of een hondenspeeltje nu gelijk staan aan kansspelbelasting?
In dit geval niet, want wanneer het prijzenpakket niet hoger is dan € 449 dan hoef je ook geen kansspelbelasting te betalen. Bedraagt het prijzenpakket per actie hoger dan € 449? Dan moet je 30,1% belasting af te dragen.
En ja, een winactie op social media valt onder de kansspelen. Het gaat hier namelijk om een actie waarvan de deelnemers de uitkomst niet kunnen beïnvloeden. Wanneer dit wel kan, zoals een actie wie het mooiste verhaal schrijft op de leukste foto instuurt, dan is het geen kansspel.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.