Informatie over widgets en SEO

Bijgewerkt: 30 september 2022

Een widget is een praktische toepassing voor je site. Je kunt het zien als een klein blok op je website dat een bepaalde functie uitvoert. Meestal plaats je widgets in de zijbalk, maar je kunt ook speciale gebieden hiervoor aanmerken.

Bekende widgets zijn de kalender, toevoegen van een afbeelding of stukje tekst, social media- koppeling, een chatbox of de meest recente reacties. Je verbetert hiermee de functionaliteit van de website. Widgets hebben invloed op SEO (zoekmachine optimalisatie).

Het verschil tussen een widget en plug-in (in WordPress)

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Met name WordPress websites maken veel gebruik van widget en plug-ins. Voor een leek ziet het uit alsof deze twee dezelfde functie hebben. Toch is er een verschil tussen een widget en een plug-in.

Een plug-in is een stukje software, dat je als script downloadt en installeert. Het is geschreven in de programmeertaal PHP. De plug-in voegt een of meerdere functionaliteiten aan de website toe. Afhankelijk van de plug-in is deze van invloed op de voorkant en/of de achterkant van de website.

Een widget is een klein stukje code dat je op de website plaatst. De code is versleepbaar. Je kunt hem bijvoorbeeld op de zijbalk zetten, onderaan de pagina of misschien wel halverwege. Waar je de code plaatst is ook de functionaliteit zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding, die je op elke pagina in de zijbalk toont. Dat doe je met behulp van widget.

Ze zitten al in de WordPress website ingebouwd

Nog een groot verschil tussen widgets en plug-ins is dat widget areas al in een WordPress thema zijn ingebouwd. Een plug-in moet je altijd nog apart installeren. Kijk dus goed naar de beschikbare widgets wanneer je een (nieuw) thema installeert.

Heeft een widget invloed op SEO?

Jazeker, één of meerdere widgets hebben zeker invloed op SEO of zoekmachineoptimalisatie. Met een widget verhoog je de gebruiksvriendelijkheid op de website. Wanneer de website voor een goede gebruikservaring zorgt, blijven bezoekers langer rondhangen.

Zoekmachines beoordelen websites op verschillende punten. Een van die punten is de bezoektijd van gebruikers. Hoe langer een bezoeker op de website rond blijft hangen, hoe interessanter deze moet zijn. Dat is de conclusie van zoekmachines. Natuurlijk is de bezoektijd niet de enige factor, maar het speelt wel degelijk mee.

Conclusie: door gebruik te maken van een widget vergroot je de kans dat de bezoeker wat langer op je website rondkijkt. Dat is weer goed voor je SEO-score.

Mijn advies met betrekking tot widgets

Je wil bezoekers zo goed mogelijk helpen. Dit doe je door het delen van kwalitatieve en informatieve content. Daarnaast is het belangrijk dat de website goed oogt. Hij moet een korte laadtijd hebben, zodat de ongeduldige bezoeker niet te lang hoeft te wachten. Ook moet voor de bezoeker duidelijk zijn waar hij bepaalde informatie terug kan vinden.

Maak altijd gebruik van een goed navigatiemenu. Met behulp van een widget bepaal je waar het menu komt te staan. Dit is dus een van de belangrijke widgets die je voor je website nodig hebt.

Hieronder bespreek ik nog een aantal widgets die van invloed zijn op SEO.

De afbeeldingen-widget én video-widget

Je wil een afbeelding op elke pagina of in elke blog tonen. Bijvoorbeeld in de zijbalk. Hiervoor gebruik je de afbeeldingen-widget. Je kunt niet alleen een afbeelding plaatsen maar ook een link toevoegen.

Als alternatief is er ook de galerij-widget. Hiermee kun je meerdere afbeeldingen op webpagina’s plaatsen. Liever een video tonen? Dan gebruik je de video-widget.

Het archief

Wanneer je verschillende blogs hebt geschreven, dan wil je bezoekers misschien inzicht geven in je archief. Dit is vooral aan te raden wanneer je meer dan 500 blogs hebt. Een archief is niet direct noodzakelijk, maar kan voor gebruikers wel handig zijn om hun weg tussen al die blogberichten te vinden.

Er is ook een kalender-widget beschikbaar. Bezoekers kunnen je blogs of berichten in de kalender selecteren.

Audiobestanden toevoegen

Een van de standaard WordPress widgets is het toevoegen van audio. Zo maak je het bezoekers mogelijk om vanaf de pagina of blog naar een audio bestand luisteren.

Het tonen van categorieën

Voor een goed overzicht is het belangrijk om blogs in verschillende categorieën in te delen. Toon de beschikbare categorieën op je webpagina’s, dit doe je met de speciale categorieën-widget.

Eigen HTML toevoegen

Misschien wil je geen afbeelding, archief of een van die standaard zaken tonen, maar heb je een eigen HTML-code. Het is geen probleem om deze HTML-code als widget toe te voegen. Wanneer je met HTML werkt is het altijd belangrijk om te bekijken of de code ook goed werkt. Zet de widget online en kijk op de webpagina of de code zich goed vertaalt.

Meest recente berichten of reacties

Vind je het belangrijk dat bezoekers je meest recente blog berichten zien? Maak dan gebruik van de widget ‘Meest recente berichten’. Je kunt de auteursnaam en de publicatiedatum naast het bericht tonen, of je schakelt dit uit. Binnen de widget bepaal je ook hoeveel berichten er getoond worden.

Je kunt ook de laatste pagina’s op je website tonen. Of de meest recente reacties. Dit laatste is vooral aan te raden wanneer er veel mensen op je blogberichten reageren. Zo ga je de interactie met het publiek aan.

Het navigatiemenu

Ik heb eerder al iets uitgelegd over het navigatiemenu in de vorm van een widget, en hoe dit van invloed is op SEO. Maak daarom altijd gebruik van deze widget. Je kunt zelfs meerdere menu’s op je website tonen. Houd wel voor ogen dat het voor de gebruiker makkelijk moet zijn om door je website te navigeren.

De RSS-widget

Wil je recente berichten van een andere websites op je eigen website tonen? Maak dan gebruik van de RSS-widget. Weet je niet welke URL je in moet vullen? Vaak ziet de URL er zo uit:

https://www.website.nl/feed

Houd er rekening mee dat niet elke website met feeds werkt. Controleer daarom of de RSS-widget echt wel de meest recente berichten van de andere website toont.

Een wolk van een tagwolk

Sommige websites maken actief gebruik van tags. Een tag is een woord dat veel in een artikel wordt besproken. Bijvoorbeeld een artikel dat over kanaries gaat. Je kunt dan de tag ‘kanarie’ gebruiken. Bezoekers die op een tag klikken komen zo op de juiste artikelen of blogs uit.

Een tagwolk geeft een overzicht van de meest gebruikte tags. De tagwolk-widget toont welke tags op je website actief zijn, en welke het meest populair.

Tekstwidget

Wil je een stukje tekst op elke pagina of blog tonen, dan gebruik je de tekstwidget. Naast tekst kun je ook afbeeldingen of linkjes toevoegen. Moet de tekst een bepaalde lay-out hebben, dan kun je beter gebruikmaken van de HTML-widget.

De zoeken-widget

Als laatste is er nog de zoeken-widget. Hiermee plaats je een zoekbalk op je site. Let op want bij veel thema’s staat de zoekbalk al bovenaan, in de header. Vermijd twee zoekbalken op je site, dit ziet slordig uit en kan ook voor verwarring zorgen.

Tip: verwijder de meta-widget

Een van die standaard widgets die je direct moet verwijderen is de meta-widget. Deze toont relevante links op je site, die eigenlijk alleen bedoeld zijn voor de webmaster. Er staat ook een linkje bij voor het inloggen en uitloggen op de WordPress website. Je wil natuurlijk geen slapende honden wakker maken, verwijder deze widget daarom nog voordat je de website online plaatst.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven