Welkom op deze website – dat zeg je toch niet?!

Hallo, welkom op deze website. Hoe vaak kom je deze zin op websites tegen? Ja, best wel vaak. Dan nu mijn tweede vraag: hoe professioneel vind je dit uitzien? Waarschijnlijk helemaal niet, het ziet best wel simpel uit. Buiten het feit dat “welkom op mijn website” ook nog eens slecht voor je ranking in de zoekresultaten is.

Iedereen is welkom op mijn website

De welkomsttekst op een website wordt vaak ‘verkloot’ (sorry voor mijn uitdrukking) door dit soort zinnen:

  • Welkom op deze website
  • Welkom op mijn website
  • Welkom op onze website
  • Welkom bij (naam website)

Of gewoon welkom. Het is alsof je een deurmat met de tekst welkom neerlegt. Even een vraag: waarom zou je welkom op je website vermelden? Vind je dat bezoekers misschien denken dat ze niet welkom op je website zijn?

Iedereen is welkom op jouw (en mijn) website. Dat hoef je niet te benadrukken. Hieronder vind je 3 redenen waarom je dit soort welkomstteksten nooit maar dan ook nooit meer op je website mag plaatsen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

1. Overbodige informatie

Dat websitebezoekers welkom zijn dat is eigenlijk wel duidelijk. Waren ze niet welkom dan had je jouw website wel achter een inlogscherm geplaatst. Stop dus met het delen van overbodige informatie: weg met je “welkom op mijn website” tekst.

2. Onprofessionele uitstraling

“Welkom in mijn winkel”. Wanneer de winkelier jou zo bij de ingang staat op te wachten dan maak je snel rechtsomkeer. Je denkt namelijk dat je te maken hebt met een vreselijk wanhopige ondernemer óf met de dorpsgek.

Welkom op mijn website wekt soortgelijke reacties op. Bovendien kom je ontzettend onprofessioneel over. Toegeven, in het begintijdperk van het internet had iedereen deze tekst op zijn website staan. Maar toen waren de websites ook nog niet zo professioneel als tegenwoordig. Dus tenzij je een retro website hebt haal je toch maar liever die welkomst tekst ervan af.

3. Slecht voor je SEO

Vaak wordt de tekst “welkom op deze website” in de titel geplaatst. De webmaster geeft er dan ook nog eens de H1 tag aan. Het gevolg: zoekmachines lezen welkom op deze website als titel en gaan er vanuit dat dit ook het onderwerp van de pagina is. Je wordt dus geïndexeerd op de zoekterm welkom op de website. Is dat waarmee je bovenaan in de zoekresultaten wil staan?

Alweer een goede reden om je bezoekers geen welkom te heten. Dit klinkt misschien een beetje bot maar er zijn heel wat andere manieren om je bezoekers te begroeten. Met een krachtige oneliner bijvoorbeeld.

Google eens “welkom op mijn website”

Wanneer je in Google de zoekterm “welkom op mijn website” invoert dan krijg je heel wat resultaten te zien. De eerste pagina bevat zoekresultaten van tekstschrijvers of marketing specialisten. Ze laten zien waarom je nooit welkom op mijn website moet plaatsen.

Vanaf de tweede pagina kom je bedrijfswebsites tegen. Dit zijn allemaal websites die in hun titel welkom op de website hebben staan. Een gemiste kans want dit soort bedrijven is namelijk alleen op deze zin in Google vindbaar.

Het komt in verschillende branches voor. Zo zie je een psychologe, een muziekschool, fotografe, fysiotherapeut en een website over handwerken met deze welkomsttekst in de titel.

Jij gaat het anders doen!

Heb je stiekem nog steeds de zin welkom op mijn website of welkom op deze website op jouw pagina staan? Haal deze zin er snel vanaf. Vanaf vandaag ga jij het anders doen. Waarom? Omdat je ten eerste goed vindbaar wilt zijn in zoekmachines. Maar ook omdat je de websitebezoeker direct overtuigt met een pakkende titel.

Voorzie de homepage van je website van een aansprekende tekst. Toegeven: de homepage is misschien wel de meest lastige pagina van de hele website. Maar de betere tekstschrijver gaat jou hierbij helpen. Informeren, overtuigen en een hoge positie in zoekmachines, dat is wat jij nodig hebt.

Is een tekstschrijver duur?

Een tekstschrijver inschakelen, dat is toch ontzettend duur? Een vraag waar veel ondernemers en webmasters mee rondlopen. Geen onterechte vraag want tekstschrijvers zijn een investering waarvan je wil dat het zich terugverdient. Vraag de tarievenkaart aan en ontdek de verrassend voordelige prijzen. Het is mogelijk om teksten te laten schrijven voor je homepagina, over ons pagina, categoriepagina maar ook een productomschrijving of blogpost. Bijna alles is mogelijk, vraag naar de mogelijkheden.

Je wil goed in Google scoren? Met veel kennis en ervaring omtrent SEO is dit hier realiseerbaar. Je concurrent in Google verslaan, daar gaan we voor. Maar dan wel tegen een betaalbaar tarief.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.