Welke gegevens moet je vermelden op een webshop?

Op je webwinkel moet bepaalde informatie staan. Dit is wettelijk verplicht dus je ontkomt hier niet aan. Maar welke gegevens moet je vermelden op je webshop? Dat zijn in ieder geval de naam van het bedrijf en contactgegevens.

Vaak zie je dat webshops te weinig informatie plaatsen. Of dat ze geen rekening houden met buitenlandse klanten. Want wanneer je als webwinkel ook Duitse, Belgische of misschien wel Amerikaanse klanten aantrekt dan worden er nog meer eisen gesteld.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Naam en rechtsvorm van het bedrijf vermelden

Als webshop heb je een bedrijfsnaam, ook wel handelsnaam genoemd. Overigens is het mogelijk om onder meerdere handelsnamen te opereren, die allemaal onder één en hetzelfde bedrijf kunnen hangen.

Hoe het ook zij, je moet de handelsnaam verplicht op je webshop vermelden. Ten eerste doe je dit in het bovenste gedeelte van de webshop. Laat de naam op elke pagina terugkomen, zodat voor bezoekers ook duidelijk is waar ze zich bevinden. Verder staat de handelsnaam in de algemene voorwaarden.

Afhankelijk van de gekozen rechtsvorm moet je dit ook op je webshop vermelden. Bijvoorbeeld wanneer je een vof, bv of nv bent. Wanneer je als eenmanszaak opereert dan hoef je dit niet specifiek te vermelden.

Het bezoekadres en de contactgegevens

Sommige webwinkels hebben een bezoekadres. Wanneer dit het geval is dan moet je het adres zeker op de site plaatsen. Is het niet mogelijk om je bedrijf te bezoeken? Dan moet je nog steeds het bedrijfsadres vermelden, zelfs wanneer dit geen bezoek adres is. Als webwinkel ben je dit verplicht.

Dan heb je nog de contactgegevens. Dit is de manier waarop bezoekers of klanten contact met je op kunnen nemen. Contactgegevens bestaan uit een bezoek adres, telefoonnummer, faxnummer en e-mail adres.

Heb je geen faxnummer? Dan hoef je dit natuurlijk niet te vermelden. Maar wel je telefoonnummer. Overigens hoeft dit niet je vaste lijn te zijn. Wanneer je wil voorkomen dat bezoekers je te pas en te onpas bellen, dan zou je ook een prepaidnummer kunnen nemen en dit op de website vermelden.

Overigens, en dat is weer een ander verhaal, wil een telefoonnummer vermelden niet zeggen dat je ook verplicht bent dat je alle telefoontjes aanneemt. Je mag bezoekers ook de mogelijkheid geven om hun telefoonnummer achter te laten waarna je terugbelt. Maar dat telefoonnummer, dat moet je wel tonen.

Het is niet toegestaan om alleen een contactformulier op je website te plaatsen. Natuurlijk is dit wel praktisch, maar voor een webshop onvoldoende.

Verder moet je het e-mailadres op je website tonen. Het vervelende hieraan is dat het voor een hoop spam kan zorgen. Daarom mag je dit ook een beetje verbergen, bijvoorbeeld zo: info [at] mijnwebsite.nl. Overigens staat dit niet zo professioneel, maar het is wel toegestaan.

Nog meer gegevens: KvK-nummer en btw-nummer

Elk bedrijf, of je nu een webwinkel bent of diensten aanbiedt, moet het KvK- nummer op de website tonen. Dit hoef echt niet op elke pagina te zijn. Meestal publiceer je dit nummer op de contactpagina, of een andere logische pagina. Zolang bezoekers het maar kunnen vinden.

Wanneer je online producten verkoopt dan moet je ook je btw-nummer op de website plaatsen. Vroeger zorgde dit voor problemen, want het btw-nummer van eenmanszaken was gekoppeld aan hun BSN-nummer. Hier is sinds 2021 verandering in gekomen. Het btw-nummer is niet meer te herleiden naar je persoonsgebonden nummer. Je kunt dit als zzp’er probleemloos op je website plaatsen.

Is het verplicht om je KvK-nummer én BTW-nummer op de webshop te publiceren? Ja, wel indien dit van toepassing is. Sommige webshop staan niet ingeschreven bij de KVK of zijn geen ondernemer voor de belastingdienst (ze hebben geen btw-nummer). In dit geval kun je dit soort zaken natuurlijk niet vermelden. Verzinnen mag ook niet.

Duidelijke informatie omtrent de producten

Als webshop bied je producten aan. Het is belangrijk dat (potentiële) klanten voldoende informatie over het product te zien krijgen. Denk hierbij aan de titel van het product, een foto en natuurlijk een productomschrijving. Maar ook specificaties.

Je bent er vrij om dit de juiste invulling te geven. Er zijn geen harde regels met betrekking tot de afmeting van de foto of de lengte van de tekst. Dit bepaal je helemaal zelf. Maar je moet wel voldoende informatie omtrent het product geven.

Doe je dit niet en maakt de klant hierdoor een verkeerde keuze? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen die hieruit ontstaan. Stel nu dat je een foto van een smarttelevisie plaatst, maar het ding heeft geen wififunctie. Je verzuimt om dit te melden. De klant gaat bij een smart televisie echter wel van een wififunctie uit. Op basis hiervan mag de klant het product terugsturen. En soms mag dit ook na de zichttermijn (wettelijke bedenktijd).

Totaalprijs inclusief btw, tenzij je B2B werkt

Voor bezoekers moet duidelijk zijn wat een product kost. Je bent verplicht om de juiste prijs te vermelden. Dit moet inclusief btw. De prijs inclusief btw geldt voor consumentenverkopen. Wanneer je aan bedrijven verkoopt ben je niet verplicht om de btw bij je prijs te vermelden. Wel moet je op je website, de tarievenkaart of in je offerte vermelden hoeveel btw erbij komt.

Hoe zit het met verkeerd gepubliceerde prijzen? Want stel nu dat de televisie € 1000 kost maar je publiceert per ongeluk een prijs van € 900. In dit geval is deze prijs heel reëel en heeft de klant het recht om de televisie voor € 900 te kopen. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat je een cijfertje mist en dat er plots € 100 staat. In deze situatie had de klant kunnen weten dat € 100 geen reële prijs is. Hij heeft niet het recht om de televisie voor € 100 aan te schaffen.

Wanneer de prijs die je vermeldt per ongeluk te hoog is, dan is het wel zo netjes om de klant zijn geld terug te geven. Overigens zullen er maar weinig klanten zijn die een product tegen een veel te hoge prijs aanschaffen.

Is een prijs op een website bindend? Ja, als webwinkelier ben je verplicht om de bestelling te leveren tegen de prijs die op je website staat. Uitgezonderd grove typefouten waarbij de klant had kunnen weten dat dit niet klopt. Dit noem je een kennelijke fout.

Verzendkosten en informatie omtrent de levering

Veel webshops brengen verzendkosten in rekening. Ook deze gegevens moet je vermelden op je webshop. Daarnaast plaats je informatie omtrent de levering. Bijvoorbeeld van welk postbedrijf of koeriersbedrijf je gebruik maakt. En wat de verwachte levertijd is.

Het is gebruikelijk om, na verzending, de klant een trackcode toe te sturen. Zo kan de klant zelf bijhouden waar zijn pakketje is.

Producten retour sturen

Welke gegevens moet je nog meer in je webwinkel vermelden? Klanten hebben een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dit geldt overigens alleen voor consumenten, niet voor ondernemers. Informatie omtrent het retour sturen van producten moet duidelijk in je webwinkel staan. Ook wat er gebeurt wanneer de zichttermijn voorbij is.

Daarnaast kun je aangeven hoe het met garanties zit. Ook niet onbelangrijk.

De algemene voorwaarden van een webshop

De meeste webshops werken met algemene voorwaarden. Wanneer de klant iets bestelt moet hij akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Hiermee dek je jezelf tegen veelvoorkomende problemen in. Er moet altijd een duidelijke link naar de algemene voorwaarden aanwezig zijn. Bijvoorbeeld vanuit het winkelwagentje van de klant. Plaats een linkje ook in de footer van je website, of op een speciale pagina.

Hoe het met de privacy van bezoekers zit

Als laatste is het belangrijk om aan te geven hoe je met de privacy van bezoekers en klanten omgaat. Je verwerkt tenslotte gegevens die naar een persoon leiden. Bijvoorbeeld naam en adres, telefoonnummer en e-mail.

Je moet aangeven hoe je deze gegevens verwerkt en hoe lang je ze bewaart. Klanten moeten altijd de mogelijkheid hebben om hun gegevens te laten verwijderen. Ook dit ben je verplicht.

Je ziet, je moet best veel gegevens op je webshop plaatsen. Houd je aan de regels, dan kan het niet misgaan. Heb je teksten voor je website nodig, bijvoorbeeld voor je homepage of productomschrijvingen? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?