Het huwelijk tussen webteksten & SEO

Webteksten & SEO gaan hand in hand. Een goed huwelijk wanneer het op een hoge ranking in zoekmachines aankomt. Maar het is wel belangrijk om dit huwelijk in stand te houden. Want voordat je het weet werken deze twee elkaar tegen.

Betekenis webteksten en SEO

De betekenis van webteksten is niet zo moeilijk want het woord zegt het al: teksten voor het web. Dus voor het wereldwijde web (internet).

SEO is de afkorting van search engine optimazation oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit zijn niet één maar meerdere technieken om een website zo te optimaliseren dat deze beter in zoekmachines gevonden wordt. Alles onder bovenaan in die zoekresultaten te staan.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Webteksten SEO: waarom deze twee samen moeten

Je leest veel over webteksten en over SEO. Een het beste is om een huwelijk tussen webteksten & SEO te sluiten. Waarom? Omdat het hele internet om content draait. Dit zijn teksten, afbeeldingen en video’s waarvan teksten het grootste onderdeel.

Met webteksten kun je dus goed scoren in zoekmachines. Maar alleen wanneer deze teksten ook hartstikke goed geschreven zijn. Dat zijn dus SEO webteksten. Dit laat zien waarom je een huwelijk tussen webteksten & SEO afsluit.

Het effect van slechte webteksten

Stel nu dat je wat webteksten op je website plaatst maar deze zijn niet volgens de SEO richtlijnen geschreven. Sterker nog: de teksten lezen niet lekker en bevatten aardig wat fouten. Misschien klopt de informatie in de teksten niet, iets wat natuurlijk niet zo netjes is.

Dit alles noem je slechte webteksten. Maar er is meer, want ook te moeilijk geschreven webteksten vallen onder de slechte teksten. Denk maar eens aan teksten die op een hoog taalniveau zijn geschreven. Slechts 5% van de bevolking begrijpt dit taalniveau.

Wat is het effect van slechte webteksten? Wanneer je website niet hoog in de zoekresultaten staat dan maakt het niet uit dat je slechte teksten op de website plaatst. Je gaat er niet hoger maar ook niet lager van ranken. Maar wanneer je met je website bovenaan in de zoekresultaten staat en hier slechte webteksten op plaatst dan zak je al snel in de zoekresultaten weg.

Je hebt dus goede SEO webteksten nodig

Goed, het is je nu wel duidelijk dat een huwelijk tussen webteksten en SEO echt wel nodig is. Dit soort teksten noem je ook wel SEO teksten. Veel tekstschrijvers zijn hierin gespecialiseerd (SEO tekstschrijver). Tenminste, velen beloven dit. Want omdat er zoveel vraag is naar SEO tekstschrijvers heet tegenwoordig iedereen zo. Waarbij meer dan de helft niet eens weet hoe je goede teksten schrijft.

Dit maakt het voor jou natuurlijk lastig om de juiste SEO tekstschrijver te vinden. Want alleen deze persoon creëert de beste SEO webteksten. Met deze teksten word je beter in zoekmachines gevonden. Een hoge positie in Google levert je een enorm aandeel van het zoekverkeer op.

Wat kost een SEO tekstschrijver?

Goed, webteksten en SEO is dus de boodschap. Hier heb je een SEO tekstschrijver voor nodig, tenzij je het zelf kan. Maar als de helft van de tekstschrijvers niet eens SEO webteksten kan maken, waarom lukt het jou dan wel?

Wil je het écht goed aanpakken dan huur je een SEO tekstschrijver in. Je hebt hierboven al kunnen zien dat tegenwoordig iedereen zich zo noemt. Dit is dan ook gelijk een beetje het probleem want je betaalt soms meer dan € 200 per webtekst die helemaal geen SEO tekst is.

Wat kost de gemiddelde SEO tekstschrijver? Een goede prijs voor een tekst van moet vooral binnen je budget passen. Moet je meer betalen dan wil dit echt niet zeggen dat je ook een betere kwaliteit krijgt. Goedkoper is ook niet de beste keuze, vaak gaat het om een startende schrijver die nog te weinig verstand heeft van zoekmachine optimalisatie. Het is dus een beetje zoeken welke SEO tekstschrijver het beste bij jouw wensen aansluit.

Eigenlijk heb je een SEO-UX tekstschrijver nodig

Het is altijd goed om voor SEO webteksten te gaan. Je trekt hier in ieder geval meer websitebezoekers mee aan, dat is wel zo prettig. Het nadeel is dat niet alle SEO webteksten ook goed converteren. Wil je webteksten die jouw bezoekers enthousiast maken zodat ze overgaan tot aankoop van jouw product of dienst? Dan heb je een UX tekstschrijver nodig. Dit is iemand die zich richt op de gebruikservaring van jouw website, maar dan middels teksten.

Nog beter: een SEO-UX tekstschrijver. Dit is een combinatie van SEO en UX oftewel zoekmachine optimalisatie en gebruikservaring. Dit betekent meer websitebezoekers en een hogere conversie.

Ik ga als SEO(UX) tekstschrijver graag voor jou aan de slag. Meer weten of benieuwd naar de kosten? Neem gerust contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.