Webtekst voorbeeld: zo zien goede webteksten eruit

Een webtekst, dit is een tekst bedoeld voor de website. Met goede webteksten ben je veel beter zichtbaar. Een hogere positie in zoekmachines levert ontzettend veel zoekverkeer op. Het is dan wel de kunst om de beste teksten te schrijven. Bezoekers beoordelen namelijk binnen 2-3 seconden of de webtekst de moeite waard is. Bekijk een webtekst voorbeeld en ontdek of die van jou wel goed genoeg zijn.

Kenmerken goede webtekst

Voor iedereen met een website zijn het aantal websitebezoekers meetbaar, bijvoorbeeld in Google Analytics. Wanneer een website dagelijks 100 bezoekers of meer ontvangt dan gaat het hier om een site met goede teksten. Maar alleen wanneer de bezoekers ook organisch zijn (ze komen vanuit een zoekmachine binnen).

Waaraan herken je een goede webtekst? Bestaande goede webteksten staan bovenaan in de organische zoekresultaten. Dit betekent op positie 1 t/m 5. Voor nieuwe of nog te schrijven webteksten is het even afwachten of deze wel goed zijn. Daarom vind je hieronder een webtekst voorbeeld en de vijf belangrijkste kenmerken van een goede tekst.

Voorbeeld webtekst

Je bent dus op zoek naar een webtekst voorbeeld? Zo eentje waar je veel inspiratie uithaalt en goed te vergelijken valt met jouw webtekst? Nou, je hebt hier voor je neus al een goed voorbeeld van een webtekst. Wist je deze website maandelijks meer dan 28.000 bezoekers trekt? Zoek je een webtekst voorbeeld, kijk dan zeker eens goed op deze website rond.

Deze blogposts zijn allemaal volgens de richtlijnen van Google geschreven. Daarom scoren ze ook hoog in zoekmachines. Laten we eens stap voor stap bekijken wat de belangrijkste kenmerken van een goede webtekst zijn.

Gericht op de doelgroep

Allereerst is de perfecte webtekst gericht op de doelgroep. Hierbij is het vooraf duidelijk wat de doelgroep is. Een webwinkel die rollators verkoopt heeft natuurlijk zestigplussers als doelgroep. Maar ook mensen met een lichamelijke beperking. Skateboards. Als doelgroep denk je direct aan jongeren. Maar ook volwassen sportievelingen zijn de doelgroep. En ouders, die kopen tenslotte een skateboard voor hun kind.

Webteksten spreken de doelgroep aan. Hierbij is het vooral belangrijk dat de schrijfstijl op de doelgroep is aangepast. U of jij, korte of lange zinnen maar ook het taalniveau.

Doelstelling van de webtekst

Elke wettekst heeft een doel oftewel doelstelling. Wat wil je met de tekst bereiken? Voor een bedrijfswebsite moet de tekst overtuigen, klanten binnenhalen en naamsbekendheid verwerven. Terwijl het bij een blogsite vaak de bedoeling is om informatie te delen en eventueel door te laten klikken naar een partnerwebsite (bijvoorbeeld via een affiliate link).

Bedenk dus vooraf waarom je een webtekst nodig hebt: informeren, overtuigen, aanzetten tot aankoop, inschrijven voor een nieuwsbrief, lid worden van de club of verzin het maar zelf.

Korte alinea’s

Zorg dat teksten leesbaar zijn. Houd daarom de alinea’s kort. In principe zou een alinea niet meer dan vijf regels moeten bevatten, hierna schakel je over naar een nieuwe alinea.

Korte en lange zinnen mixen

Vaak wordt er gezegd dat je bij een webtekst alleen korte zinnen moet gebruiken. Dit klopt niet: een tekst met alleen korte zinnen ziet er heel kinderlijk uit. Maak de zinnen echter ook niet te lang. Zorg dat zinnen niet meer dan 12 woorden bevatten. Wissel korte en lange zinnen bij voorkeur met elkaar af.

Titel en tussenkoppen

Een webtekst bevat altijd een titel, dit omschrijft tevens het onderwerp van de tekst. Daarnaast bestaat de tekst uit verschillende tussenkoppen. Wil je goed vindbaar zijn in zoekmachines dan is het ook nog eens de zaak om een tag aan de titel en tussenkoppen mee te geven. De titel krijgt de H1 tag, de tussenkoppen bevatten meestal de H2 en H3 tag.

Vermijd taalfouten

Spelling en grammatica, het is niet altijd even makkelijk. Zelfs grote bedrijven gaan regelmatig de fout in. Vermijd in een webtekst zoveel mogelijk taalfouten. Het vooral goed opletten met D en T, op dit punt gaat het vaak mis. Veel webteksten bevatten ook tikfouten, iets dat er heel slordig uitziet. Let gelijk even op de formulering van zinnen. Kromme zinnen lezen niet lekker en komen ook niet overtuigend over.

Wettekst en het taalniveau

Er is heel wat discussie rondom het taalniveau van webteksten gaande. Grote bedrijven en overheidsinstanties stappen steeds vaker over op webteksten op taalniveau B1 of B2. Het schijnt namelijk dat zelfs mensen met een hoger taalniveau (vanaf C1) de voorkeur geven aan een webtekst op B1 niveau. Simpelweg omdat het veel lekkerder leest.

Maak vooraf een keuze: wat wordt het taalniveau? Natuurlijk ziet een webtekst met moeilijke bewoording er heel zakelijk en indrukwekkend uit maar je jaagt er ook meer dan 80% van de websitebezoekers mee weg.

Vetgedrukte tekst

Met vetgedrukte tekst benadrukt je een belangrijk woord of een onleesbare zin. Maar wees voorzichtig met het overmatig gebruik van vetgedrukte stukken tekst. Dit is niet alleen voor websitebezoekers irritant, ook maak je het zoekmachines een stuk moeilijker om jouw tekst te begrijpen.

Webtekst laten schrijven

Wil je een perfecte webtekst volgens bovenstaande richtlijnen maar ook een die goed vindbaar is in zoekmachines? Voordeel hiervan is dat je beter scoort dan jouw concurrenten. En dus meer zoekverkeer ontvangt en een hogere conversie realiseert.

Een webtekst laten schrijven is een investering die zich bij de juiste tekstschrijver ook goed terugverdient. Jij gaat toch ook voor een tekstschrijver die zelf hoog in zoekmachines scoort? Zo eentje die ook nog eens reële prijzen hanteert? Wacht niet totdat jouw concurrent contact opneemt maar doe dit direct zelf. Informeer naar de voorwaarden of prijzen.