Website vullen met content: wat en hoeveel heb je nodig?

Bijgewerkt: 24 augustus 2021

Het internet leeft van content. Dit is de inhoud die je op websites tegenkomt. In meer dan 90% van de gevallen gaat het om teksten, aangevuld met afbeeldingen, video’s, audio en documentatie. Wil je goed vindbaar zijn in zoekmachines dan moet je de website vullen met content. De vraag is hoeveel content dit moet zijn en wat je exact nodig hebt.

Het begrip content

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Alles wat je online kunt delen valt onder content. Geschreven teksten, beelden en geluiden, dat is allemaal content. Vaak kom je ook de definitie content marketing tegen. Dit zijn handelingen om middels content een website, bedrijf, product of dienst te promoten.

Content is ontzettend belangrijk. Niet alleen voor potentiële klanten of opdrachtgevers, ook trek je hier nieuwe bezoekers mee aan. Met de juiste content ben je perfect vindbaar in zoekmachines. Op de eerste pagina van Google staan moet tot je doelen behoren. Het is lastig om de eerste positie in Google te krijgen maar wanneer dit lukt levert het tot wel 45% van het zoekverkeer op.

Website vullen met content: enkele tips

Het is niet aan te raden om de website klakkeloos te vullen met content. Wanneer je de verkeerde content deelt trek je ook de verkeerde doelgroep aan. Hierdoor blijft groei en omzet uit. Bovendien ben je niet goed vindbaar in de organische zoekresultaten. Allemaal gemiste kansen. Laten we samen de website vullen met content. Hieronder vind je een aantal belangrijke tips.

Verhouding tussen tekst, beeld en geluid

Tenzij je er een videowebsite (zoals YouTube) op nahoudt zul je voornamelijk voor geschreven tekst moeten gaan. Dit is namelijk de makkelijkste manier om hoog in Google te scoren. Op zich wel logisch want de software van zoekmachines kan geschreven tekst scannen en begrijpen. De inhoud van video’s of audio is moeilijker te begrijpen.

Wat is een goede verhouding tussen tekst en beeld of audio? Een website zou toch zeker voor 90% uit geschreven tekst moeten bestaan. Dit vul je aan met afbeeldingen of foto’s, video’s, audio of documentatie. Denk hierbij aan een whitepaper of pdf-bestand.

Kijk hoe concurrerende websites het doen

Gluren bij de buren, dit zou je altijd moeten doen. Kijk goed naar concurrerende websites die hoog in Google scoren. Ontdek welke verhouding tekst/beeld ze gebruiken, hoe ze hun doelgroep aanspreken, welke onderwerpen ze behandelen en op welke zoektermen ze gevonden worden.

Waak ervoor om teksten of afbeeldingen één op één over te nemen. Je mag inspiratie uit andere websites halen, dat is niet strafbaar. Maar je mag niet andermans werk jatten. Bovendien is het niet aan te raden om een ander (volledig) na te doen, je bent dan niet meer uniek. De kans is groot dat mensen jou als ‘die na-aper’ zien. Blijf dus zo dicht mogelijk bij jezelf.

Geef advies of tips

Mensen komen niet zomaar op je website uit, ze zijn naar iets op zoek. De meeste bezoekers hebben een probleem. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar een reparatieservice, SEO tekstschrijver (dan zit je hier goed), een nieuw bankstel of advies of informatie over een bepaald onderwerp.

De website vullen met content betekent dat je goede tips, nuttige informatie of advies deelt. Let wel op met het geven van persoonlijk financieel advies, dit mag alleen wanneer je hier een vergunning voor hebt. Door het geven van advies of tips kom je als een expert over. Hierdoor wek je meer vertrouwen en komen bezoekers graag bij je terug.

Maak opsommingen

Hoewel tekst het in zoekmachines goed doet is de lezer een beetje lui geworden. Hij wil zoveel mogelijk informatie in een zo kort mogelijk stukje tekst zien. Door gebruik te maken van opsommingen of lijstjes maak je de tekst er een stuk overzichtelijker op.

Is het niet mogelijk om een lijstje te maken? Deel de tekst dan in verschillende alinea’s op en maak gebruik van tussenkopjes. Dit maakt het lezen er zeker eenvoudiger op.

User generated content

Geen tijd om de website te vullen met content? Maak dan gebruik van user generated content. Hierbij laat je bezoekers/gebruikers je website vullen met tekst, afbeeldingen, video’s of audio. Twee goede voorbeelden hiervan zijn YouTube en een forum. Het zijn de gebruikers die voor opvulling van de website zorgen. Ook Instagram of Facebook behoort hiertoe.

Wanneer je voor user generated content kiest moet je wel met een aantal zaken rekening houden:

  • Het auteursrecht van de content ligt bij de gebruiker zelf
  • Je mag deze content niet zonder toestemming delen of doorverkopen
  • Als beheerder ben je (mede)verantwoordelijk voor wat anderen op je website plaatsen

Hoog in Google middels content

Wil je goed in zoekmachines scoren? Positie één tot en met vijf is prachtig want het levert veel websitebezoekers op. Wil je dat bereiken dan heb je SEO-teksten nodig. Dit zijn teksten die voor bezoekers zijn geschreven maar wel met een knipoog naar zoekmachines. Er is dus rekening gehouden met de SEO-richtlijnen die Google heeft opgesteld.

Het is voor velen lastig om een hoge positie in Google te bereiken. Wanneer het duizenden tekstschrijvers niet lukt om op de eerste pagina van Google te staan, waarom zou het jou dan wel lukken? Tenzij je heel goed bent met zoekmachine optimalisatie kun je beter een professional inschakelen. Maar dan wel tegen voordelige tarieven. Neem hiervoor contact op, het aanvragen van de tarievenkaart is gratis en verplicht je tot niets.

Check je website op gebruiksvriendelijkheid

Eindelijk heb je de website gevuld met content. Nu is het nog even kijken hoe gebruiksvriendelijk de website is. Hoe zit het bijvoorbeeld met de laadtijd: wanneer een pagina langer dan 2 seconden moet laden dan is de ongeduldige bezoeker al vertrokken. Kijk ook eens naar het menu of de navigatiestructuur op je website. Het moet voor bezoekers duidelijk zijn waar ze bepaalde informatie kunnen vinden.

Andere zaken om naar te kijken zijn het logo, kleurgebruik, lettertype, lettergrootte en andere dingen die je website leesbaar of juist onleesbaar maken. Als laatste moet de website ook mobielvriendelijk zijn. Er bestaan nog steeds websites die op een mobiel apparaat nauwelijks te bekijken zijn. Let ook even op het beveiligingscertificaat. Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die met https (beveiligde verbinding) beginnen.

Klaar om de website te vullen met de beste content? Neem voor de mogelijkheden of de tarieven contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven