Website optimaliseren voor zoekmachines met SEO

Bijgewerkt: 4 juli 2023

Als je een website hebt en hier inkomsten mee genereert, dan is het belangrijk om deze te promoten. De makkelijkste manier is via Google Zoeken. Een vermelding in de organische zoekresultaten is gratis. Door je website te optimaliseren voor zoekmachines, realiseer je een groeiend en bloeiend bedrijf.

SEO helpt je om de positie van je site te verbeteren. Volg onderstaande suggesties om zoekmachineoptimalisatie (SEO) in te zetten en je website naar de top van de zoekresultaten te brengen.

Ben jij wel vindbaar in Google?

Sommige bedrijven zijn van mening dat een goede online vindbaarheid belangrijk is. Ze halen hun opdrachten of klanten uit social media of advertenties. Maar ook via mond-tot-mondreclame. Dit zijn zeker geweldige manieren om je bedrijf draaiende te houden.

Toch heeft ieder bedrijf SEO nodig. Hiermee realiseer je een hogere omzet dan je nu al hebt. Bovendien zorgt SEO voor naamsbekendheid en autoriteit in de digitale wereld.

Je website is bedoeld om potentiële klanten of bezoekers te trekken. Je hebt die niet voor je eigen plezier gelanceerd. Laat je website voor jou werken in plaats van andersom. Bedenk dat een groot deel van het publiek de zoektocht online begint. Dan is het wel belangrijk dat potentiële klanten of opdrachtgevers je website weten te vinden.

De drie pijlers van SEO

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je website optimaliseren voor zoekmachines bestaat uit verschillende technieken. Kijk je naar SEO (zoekmachine optimalisatie), dan is dit onder te verdelen in drie pijlers:

  • Content
  • Linkprofiel
  • Techniek

Vaak wordt ook wel van autoriteit (linkprofiel), on-page SEO (zoals content) en off-page SEO (linkbuilding) gesproken.

Daarnaast moet je rekening houden met de gebruikservaring (User Experience=UX). Je kunt UX onder techniek scharen, want middels verschillende technische aanpassingen zorg je ervoor dat de gebruiker zich op jouw website thuisvoelt. Het is dus niet zo dat UX een vierde pijler van SEO is, zoals soms gedacht wordt. Nee, UX is het gevolg van goed uitgevoerde techniek.

Hieronder vind je vijf suggesties om de positie van je site met behulp van SEO te verbeteren.

1. Publiceer waardevolle en relevante inhoud

De beste manier om je website optimaliseren voor zoekmachines, is middels inhoud. Dit noem je ook wel content. Je kunt hierbij denken aan artikelen, blogs, nieuwsberichten, je homepage, over ons pagina en alle andere teksten op de website. Maar ook afbeeldingen, video’s en audio.

Het werkt het beste wanneer je voor geschreven content gaat. Dat is namelijk wat zoekmachines goed kunnen scannen en beoordelen. Kies hierbij altijd voor hoogwaardige inhoud. Het gaat hier om inhoud die speciaal gemaakt is voor je doelgroep.

Hoogwaardige inhoud verhoogt je positie in de organische zoekresultaten. Dit leidt tot meer siteverkeer en waarschijnlijk ook een hogere omzet. Wanneer je meer verkeer naar je site trekt, is dit goed voor de autoriteit en relevantie van je website. Uiteindelijk zullen ook andere artikelen op je website hoger orgaan ranken.

Het gebruik van zoektermen of trefwoorden

Je moet zoekmachines duidelijk maken waar je over schrijft. Maar vooral op welke trefwoorden je wil ranken. Daarom moet je trefwoorden in je teksten of blogs opnemen. Identificeer altijd het belangrijkste zoekwoord voor elk artikel dat je schrijft. Hierbij verplaats jij je in de lezer. Bedenk hoe deze zoekmachines zou gebruiken, en welke zoekopdracht hij invoert.

Wanneer iemand geïnteresseerd is in kunstmatige intelligentie, is de kans groot dat hij in Google een van de volgende zoektermen invoert:

  • Kunstmatige intelligentie
  • Kunstmatige intelligentie betekenis
  • Wat is kunstmatige intelligentie?
  • Welke vormen van AI bestaan er?

Je ziet dat gebruikers niet alleen algemene zoektermen gebruiken, maar ook vragen stellen. Het is belangrijk om je rekening mee te houden, en hier je zoektermen of trefwoorden op aan te passen.

Meerdere zoektermen in een tekst

Ik raad altijd aan maximaal twee verschillende zoektermen in een tekst te verwerken. Bijvoorbeeld ‘kunstmatige intelligentie’ en ‘wat is kunstmatige intelligentie’. Wanneer je teveel zoektermen in je tekst opneemt, dan is het moeilijk om op al deze zoektermen te rangschikken. De kans is aanwezig dat zoekmachines door het gebruik van meerdere zoektermen in de war raken. Hierdoor rank je op geen enkele zoekterm.

Wanneer je met je website op andere zoektermen wil scoren, moet je hier aparte artikelen of teksten voor schrijven. Elke webpagina richt zich op één of twee zoekwoorden of een zoekwoordcombinatie.

Een aansprekende en opvallende titel

Eigenlijk zou je middels je titel de emoties van de lezer aan moeten spreken. Daarnaast is het belangrijk dat de titel opvalt en nieuwsgierig maakt. Voor SEO is het belangrijk dat je een belangrijke en relevante zoekterm in de titel verwerkt. Maar wel dat dit natuurlijk blijft ogen.

Niet elke titel is voor zoekmachine optimalisatie geschikt. Hoe meer de titel nieuwsgierig maakt en uitgedaagd om op te klikken, hoe beter dit voor de SEO-score van je website is. Enkele voorbeelden:

  • Het belang van (onderwerp) in (industrie)
  • De ultieme gids voor (onderwerp)
  • Zo bereik je (doel) in slechts vijf stappen
  • De voordelen van (onderwerp): drie redenen om hiervoor te kiezen

Voorkom dat je titel misleidend is. De titel moet in feite een belofte doen, zodat lezers niet teleurgesteld raken.

Gratis SEO tools

Met behulp van een SEO-tool doe je een zoektermen onderzoek. Je moet wel weten dat veel zoektermen niet in dit soort tools staan, dus je moet ook je creativiteit aan het werk zetten. Een SEO-tool is nog om een rede erg praktisch: je analyseert je eigen website en die van concurrenten. Juist door naar concurrenten te kijken, doe je nieuwe ideeën voor content op.

2. Metagegevens gebruiken

Met metagegevensvoegje stukjes informatie aan je webpagina’s toe. Dit helpt zoekmachines maar ook gebruikers om de inhoud van je website te begrijpen. Dit soort gegevens heeft invloed op SEO. Je bepaalt aan de hand van metagegevens hoe de pagina in de zoekresultaten wordt weergegeven. Maar ook welke gegevens getoond worden.

Het is belangrijk om te weten dat metagegevens een positieve invloed op SEO hebben, maar dat zoekmachines hier op hun eigen manier mee omgaan. Wanneer je bijvoorbeeld een meta beschrijving aan je webpagina toevoegt, dan bepaalt de zoekmachine of deze daadwerkelijk getoond wordt. Hierbij kijkt de zoekmachine naar de metabeschrijving, en of deze goed bij de zoekopdracht en de zoekintentie aansluit.

Goede metagegevens zorgen voor meer kliks naar je website. Wanneer veel mensen naar je website klikken, beoordelen zoekmachines jouw website als relevant. Op die manier bouw je autoriteit op.

Meta titel

Misschien wel het belangrijkste is de metatitel. Het is een alternatieve SEO-titel, dus niet de titel die je voor je artikel, blog of tekst bedacht hebt. Een meta titel wordt vaak in de zoekresultaten weergegeven. Je maakt van deze titel een korte beschrijving van de inhoud van de webpagina.

Het is belangrijk om relevante zoektermen in de meta titel op te nemen. Daarnaast moet de titel aantrekkelijk genoeg zijn om op te klikken.

Meta beschrijving

Je kunt een korte beschrijving aan je webpagina meegeven, die vervolgens in de zoekresultaten getoond wordt. Wanneer je dit niet doet zal Google of een andere zoekmachine een stukje tekst van je webpagina halen en dat als beschrijving in de zoekresultaten tonen.

De metabeschrijving, ook wel meta description genoemd, is altijd een korte samenvatting van de inhoud van je pagina. Je moet weten dat de metabeschrijving geen rankingfactor. Maar het kan wel het klikgedrag van gebruikers beïnvloeden.

Voor desktop is het aan te raden om de meta beschrijving tussen 155 en 160 tekens lang te houden. Voor mobiel is dit ongeveer 120 tot 130 tekens. Omdat steeds meer mensen op mobiele apparaten het internet bezoeken, kun je hier rekening mee houden door ongeveer 125 tekens in je metabeschrijving te plaatsen.

Andere metagegevens

Er zijn nog meer metagegevens die een kleine impact SEO hebben. Je kunt bijvoorbeeld openingstijden, prijzen of andere belangrijke zaken in de zoekresultaten laten zien. Dit soort informatie verschijnt onder je titel en beschrijving.

Sommigen maken gebruik van trefwoord metadata. Dit had vroeger invloed op de rankings, maar tegenwoordig is dit vrij nutteloos. Toch kan het geen kwaad om trefwoorden in de metadata op te nemen.

3. Een natuurlijk linkprofiel opbouwen

Linkbuilding of backlinks is een van de drie pijlers van zoekmachine optimalisatie. Zoekmachines willen dat je een natuurlijk linkprofiel opbouwt. Hiermee toon je jouw autoriteit aan. Toch zijn er veel marketeers die gebruik maken van kunstmatige linkbuilding. Dit is het kopen of ruilen van backlinks.

Linkjes die naar jouw website verwijzen (backlinks) kunnen iets zeggen over het belang van jouw website. Wanneer autoritaire websites naar jouw verwijzen, zien Google dit als een waardevolle aanbeveling.

Iedere link naar jouw website wordt als een stem gezien. Vaak wordt gezegd: hoe meer stemmen, hoe meer autoriteit voor jouw website. Dit klopt niet want Google kijkt niet alleen naar het aantal stemmen. Het let voornamelijk op relevantie. Maar ook wat de autoriteit van de verwijzende website is.

Backlinks kopen

Bij veel marketingbureaus kun je backlinks kopen. Dit doe je in de vorm van een backlinks pakket, maar het kan ook dat je losse backlinks inkoopt. Het is niet aan te raden om backlinks te kopen. Zoekmachine Google geeft zelf aan dat het hier niet van gecharmeerd is.

Wanneer je zaken doet met een marketingbureau, ontkom je bijna niet aan backlinks kopen. Elk marketingbureau zal andere websites belonen voor het plaatsen van een backlinks naar jouw website toe. Dit valt ook onder backlinks kopen. Wees heel voorzichtig mee want het kan schade aan je website toebrengen.

Backlinks ruilen

Bovenstaand verhaal geldt ook voor het ruilen van backlinks. Dit doen marketeers om geld te besparen. Ook webmasters doen dit veel, waarbij ze naar elkaar linken. Backlinks ruilen kan soms nuttig zijn, bijvoorbeeld wanneer twee bedrijven samenwerken. Maar wanneer er geen sprake is van een echte samenwerking dan is backlinks ruilen vrij nutteloos.

Een natuurlijk linkprofiel

Het beste is om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Dit doe je door relevante en waardevolle inhoud op je website te publiceren. Wanneer gebruikers jouw website waardevol genoeg vinden, zijn ze bereid om dit met anderen te delen. Zo bouw je natuurlijk linkprofiel op.

Linkbuilding kan op verschillende manieren zoals content, gastbloggen en vermelding in bedrijvigheid zijn en directories. Maar ook door sociale media in te zetten.

4. Technische optimalisatie van de website

Een website optimaliseren doe je niet alleen middels content en een natuurlijk linkprofiel. Het is ook belangrijk om aandacht te besteden aan de techniek achter je website. Wanneer je dit op de juiste manier aanpakt werk je naar een optimale gebruikservaring (UX). De technische optimalisatie van websites bestaat uit verschillende onderdelen.

Sitemap

Zorg altijd dat er een sitemap van je website aanwezig is en dient deze in bij zoekmachines. Dit helpt zoekmachines bij het ontdekken en indexeren van (nieuwe) webpagina’s. Wanneer je een WordPress website hebt met de Yoast SEO-plug-in, dan wordt een XML-sitemap automatisch aangemaakt. Er zijn ook tools waarmee je deze map zelf aan kunt maken.

Een mobielvriendelijke website

Het is belangrijk dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Steeds meer zoekverkeer komt vanaf smartphone en in mindere mate vanaf tablet binnen. Google geeft de voorkeur aan mobiel vriendelijkewebsites. Wanneer jouw website hier niet aan voldoet, heeft dit een negatieve invloed op je rangschikking.

Canonieke tags

Sommige websites zijn via verschillende URL’s bereikbaar. Bijvoorbeeld wanneer je op je webshop gebruik maakt van een filter. Er ontstaat dan dubbele inhoud. Wanneer je gebruik maakt van canonieke tags, zeil je dit probleem. Je helpt zoekmachines om te begrijpen wat voorkeursversie van een webpagina is.

De paginasnelheid

Optimaliseer altijd de laatste snelheid van je website. Dit is zeker een belangrijke rankingfactor. Bovendien is dit van invloed op de gebruikerservaring. Wanneer bezoekers tevreden zijn over de werking van je website, komen ze vaker terug.

Kijk altijd naar afbeeldingen die je op je website plaats. Comprimeren deze zodat ze minder ruimte in beslag nemen. Minimaliseer codes en maak gebruik van coaching, zodat webpagina’s veel worden.

Er zijn nog meer technieken om je website te optimaliseren, zodat ze door zoekmachines goed worden beoordeeld. Denk maar eens aan een beveiligde verbinding met https, een interne linkstructuur en gebruikmaken van gestructureerde gegevensmarkeringen. Daarnaast zorg je dat er geen pagina’s geblokkeerd worden of dat er onbereikbare inhoud online staat.

5. Werk de inhoud regelmatig bij

Het is niet alleen belangrijk om vandaag hoog te scoren met je webpagina’s, maar ook volgende maand en over drie jaar. Daarom moet je de inhoud regelmatig bijwerken. Zo blijft je site relevant en actueel. Het beste kun je een vast schema aanhouden om de inhoud te controleren en van updates te voorzien.

De basis van SEO

Het grootste gedeelte van SEO, oftewel je website optimaliseren, kun je zelf doen. Bijvoorbeeld het schrijven van teksten, afbeeldingen op je website plaatsen en oude blogberichten opfrissen. Ook kun je zelf aan een linkprofiel werken, bijvoorbeeld via social media en andere websites.

Sommigen laten een website bouwen. Wanneer je dit laat doen, is het belangrijk dat het design gebruiksvriendelijk is. Dit behoort tot de basis van SEO. Ga je voor een CMS zoals WordPress of Joomla!, dan is het vrij makkelijk om zelf een nieuwe website te bouwen.

Zodra je website online staat, begin je met optimaliseren. Zorg dat alles op je website in orde is. Denk hierbij aan techniek, content en een natuurlijk linkprofiel.

Wil je hulp bij de basis van SEO of je website nog meer optimaliseren voor Google en andere zoekmachines? Bij ons ben je aan het juiste adres voor:

  • Website laten maken
  • Website aan laten passen
  • Content laten schrijven (blogs, nieuwsberichten, artikelen)
  • Linkbuilding
  • Gastbloggen

En nog veel meer. Benieuwd naar de mogelijkheden of de voordelige tarieven? Neem contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven