Je website optimaliseren naar de ‘mensen zoeken ook naar’ functie

Bijgewerkt: 28 februari 2023

Wanneer je Google gebruikt zie je tussen de zoekresultaten door ‘mensen zoeken ook naar’ staan. Hierbij staan een aantal suggesties voor zoektermen. Dit is erg behulpzaam voor gebruikers. Webmasters kunnen hier hun website op aanpassen, zodat deze ook op suggesties hoger in Google scoort.

Wanneer je niet precies weet wat je zoekt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Hoewel zoekmachine Google erg praktisch in gebruik is, kan het dat je een verkeerde zoekterm invoert. Hierdoor krijg je geen relevante zoekresultaten te zien. Daarom probeert Google je een handje te helpen middels de optie ‘mensen zoeken ook naar’.

Feitelijk laat Google zien waar andere gebruikers nog meer naar zochten. Dit helpt je in je zoektocht zodat je op de juiste website uitkomt.

De website optimaliseren

Hoe ga je hier als webmaster mee om? Het begint allemaal met een zoekwoordenonderzoek, waarmee je goede blogonderwerpen vindt. Een zoekwoordenonderzoek helpt ook bij het achterhalen hoe populair een zoekterm is.

Het is altijd aan te raden om populaire zoektermen in Google in te voeren en naar het gedeelte mensen zoeken ook naar te kijken. Dit geef je namelijk nog veel meer blogideeën.

Vind je het moeilijk om te bloggen, dan helpt het om een goede SEO-blogger in te schakelen.

Schrijven over populaire of minder populaire onderwerpen

Wat zegt dat gedeelte (mensen zoeken ook naar) over de populariteit van een onderwerp of zoekterm? Vrij weinig. Vaak wordt geadviseerd om over populaire onderwerpen te schrijven, maar dit klopt niet altijd. Je moet vooral over onderwerpen schrijven waar je expertise ligt en die bij je website passen.

Neem nu bestetop5.nl. Verschillende bloggers hebben allemaal een andere expertise, en ze schrijven dan ook alleen over onderwerpen waar ze echt verstand van hebben. Maar je ziet veel websites die meerdere onderwerpen beschrijven, om maar op van alles hoog te kunnen scoren. Zonder ook maar ergens diepgaande kennis van te hebben. Vaak barsten dit soort websites van de Google advertenties.

Onderzoek heeft uitgewezen dat deze websites door de jaren heen steeds slechter in Google zullen scoren.

Dus het is niet de vraag of je over populaire of minder populaire onderwerpen moet schrijven, maar of je expertise hier ook ligt.

Kijk ook eens bij Google Trends

Naast de aanvullende functie waarbij je ziet waar mensen naar zoeken, kun je ook eens een kijkje nemen op Google Trends. Dit is een populaire tool om te achterhalen wat de meest gebruikte zoektrends zijn. Je kijkt met behulp van filters wat de populaire trends in je eigen land zijn, maar ook in andere landen.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om de trends van de afgelopen 24 uur of de afgelopen week te bekijken. Maar zelfs de voorbijgaande maand of het laatste jaar. Of je ook echt iets aan Google Trends hebt? Ja, dit is vooral geschikt wanneer je over actuele onderwerpen schrijft.

Hoe moeilijk is SEO of zoekmachine optimalisatie?

Veel beginnende websites of bloggers schieten met losse flodders. Ze schrijven zoveel mogelijk artikelen zonder ook echt iets nuttigs aan te bieden. Sommige webmasters zijn zelfs zo slecht in schrijven dat ze andermans artikelen overschrijven. Of continu ideeën van anderen jatten.

Zo hebben we al diverse websites gezien die onze artikelen letterlijk of op een slinkse manier kopieerden. Enerzijds is dit natuurlijk een hele eer, want dan weet je dat je beter bent dan de ander. Maar aan de andere kant is zo iemand ook wel zielig, want het geeft al aan dat deze geen verstand van SEO heeft.

Kortom: SEO of zoekmachine optimalisatie is best moeilijk. Het gaat niet alleen over schrijven, maar ook hoe de website in elkaar steekt en of je een netwerk weet op te bouwen. En vooral dit laatste is iets waar weinig mensen verstand van hebben.

Hoeveel bezoekers en omzet moet je per maand hebben?

Wat het gemiddeld aantal bezoekers voor een website is, hangt af van de branche of niche. In principe zou je per artikel 2 bezoekers per dag moeten realiseren. Met 500 artikelen zou je dus minimaal 1000 bezoekers per dag binnen moeten halen. Ligt dit een beetje lager, dan is dit niet direct een probleem. Maar lig je hier ver onder dan betekent dit dat je SEO niet op orde is.

Met betrekking tot de omzet is het heel verschillend wat een website binnenhaalt. Gaat het om affiliate site zoals die van ons, dan moet de omzet op gemiddeld € 1 per artikel per maand liggen. Dat vinden we aan de lage kant dus dit is iets dat elke website makkelijk kan halen. Oftewel: een website met 500 artikelen zou € 500 per maand aan omzet moeten realiseren. Een webshop of een bedrijf moet het voornamelijk van conversies hebben.

Hoeveel bezoekers je op je website krijgt

Hoe weet je hoeveel bezoekers je op je website krijgt? Er zijn verschillende SEO-tools die dit meten, maar uit de praktijk blijkt dat ze niet voor 100% betrouwbaar zijn. Sommige van deze tools schatten het aantal bezoekers veel te hoog in, anderen juist weer veel te laag. Voor bestetop5.nl blijkt dat de meeste tools meer dan 50% onder het werkelijke aantal bezoekers zit.

Ga dus niet zomaar van dit soort tools uit. Alleen middels Google Analytics of een alternatief krijg je inzicht in de statistieken.

Overigens draait het niet alleen om het aantal bezoekers op je website, maar ook de conversies. Dit geldt voornamelijk voor websites die producten of diensten aanbieden (geen affiliate). De conversie moet op ongeveer 4% tot 5% liggen oftewel: tot 5% van de bezoekers koopt iets. Ligt de conversie lager, dan betekent dit dat je inhoud niet aansluit bij de behoefte van gebruikers. Meestal komt dit omdat je de focus op het verkeerde publiek hebt liggen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven