Website niet vindbaar op Google: 5 mogelijke oorzaken

Bijgewerkt: 29 september 2022

Natuurlijk moet je website vindbaar zijn op Google! Is dit niet het geval dan loop je een hoop bezoekers mis. Gelukkig is meer dan 95% van de websites goed geïndexeerd. Nagenoeg alle webpagina’s zijn vindbaar in de organische zoekresultaten. Maar waarom bij jou dan niet?

Dat je website niet vindbaar is in zoekmachines, heeft verschillende oorzaken. Misschien is je site gloednieuw en nog niet door Google of andere zoekmachines gevonden. Bij bestaande sites zal er sprake zijn van een ander probleem, iets dat je zo snel mogelijk moet oplossen.

Niet in paniek raken wanneer je site niet in Google wordt getoond. Ik laat je 5 mogelijke oorzaken en passende oplossingen zien.

1. Je website is betrekkelijk nieuw

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer oudere websites een artikel publiceren, staat dit soms binnen een uur in Google. Het is me al vaak gelukt om een nieuw artikel binnen 10 minuten op de eerste pagina van de organische zoekresultaten te krijgen. Dat gaat met nieuwe websites nooit lukken.

Wanneer je een nieuwe website online plaatst duurt het enige tijd voordat Google langskomt en deze indexeert. Pas wanneer de website is geïndexeerd, kan deze worden opgenomen in de zoekresultaten.

Hoelang dit duurt, is van verschillende factoren afhankelijk. Wanneer je helemaal niets doet dan kan het tot wel acht weken duren voordat Google je website indexeert. Je versnelt dit proces door je aan te melden bij het Google webmasterprogramma. Maar dan nog duurt het gemiddeld 2  tot 4 weken voordat de eerste webpagina’s in de zoekresultaten staan. Nog even geduld a.u.b….

2. De noindex tag en Robots.txt

Wil je niet dat Google je webpagina indexeert? Dan moet je altijd de noindex-tag toevoegen. Middels een stukje code laat je zoekmachines weten dat ze de webpagina niet hoeven te indexeren. Dit doe je bewust bij pagina’s zoals de contactpagina of de Algemene Voorwaarden.

Soms voeg je per ongeluk de no-index tag toe. Dit gebeurt weleens bij WordPress websites, waarbij je net wat te vaak ergens op klikt.

Hoe weet je of er een no index tag op een afzonderlijke webpagina of misschien wel de hele website van toepassing is? Bekijk hiervoor de broncode van de site. In het head-element zou dan <meta name=”robots” content=”noindex”> moeten staan. Het is belangrijk om dit weg te halen, anders is je website niet vindbaar op Google.

Het kan ook dat je Google hebt verteld om de gehele website niet te crawlen. Als zoekmachines de website niet crawlen (‘scannen’), dan valt er natuurlijk ook niks te indexeren. Het blokkeren van crawlers doe je middels een robots.txt bestandje.

Heb je een WordPress website? Kijk dan eerst of je niet per ongeluk de crawlers hebt geblokkeerd. Ga naar het dashboard en vervolgens naar instellingen. Klik op ‘Lezen’ en kijk of er geen vinkje bij ‘Zoekmachine zichtbaarheid’ staat.

3. De laadtijd van de website is veel te lang

In de beste situatie doet een webpagina er niet langer dan 2,4 seconden over om alle elementen te laden. Het is belangrijk om dit in de gaten te houden, want het is een van de vele rankingfactoren. Hele trage websites scoren slechter in de organische zoekresultaten.

Wanneer een webpagina ongekend lang doet over het laden van de elementen, dan kan Google hem uitsluiten van de zoekresultaten. Dit is immers een webpagina die niet gebruiksvriendelijk is.

Hoe kan het dat de laadtijd oneindig lang is? Dit heeft met verschillende technische problemen te maken. Bijvoorbeeld scripts die niet goed worden uitgevoerd. Of plug-ins die met elkaar in conflict zijn.

De website kan ook in een ‘lus’ verzeild raken. Hierbij wordt de pagina continu doorgestuurd en komt uiteindelijk weer op het begin uit. Dit leidt ertoe dat de webpagina geen uitweg vindt en dus ook geen content kan tonen. Meestal krijgt de bezoeker foutcode 500 te zien. Een oneindige lus is voor Google ook een reden om de website niet in de zoekresultaten te tonen.

De oplossing? Zorg dat je website technisch in orde is. Kom je er niet uit of blijf je problemen houden, vraag dan om professionele hulp.

4. Je steelt content van anderen

Een van de ergste dingen die je als webmaster kunt doen is het stelen van content. Letterlijk stelen dan, want je mag wel inspiratie uit andermans werk halen.

Content stelen kan op verschillende manieren. Er zijn websites die dit automatisch middels contentschrapers (software) doen. Of handmatig, waarbij je de tekst van iemand anders kopieert en vervolgens op je eigen site plakt. Dan heb je nog de ‘herschrijvers’ die een bestaande tekst in eigen bewoording publiceren. Wie goed kijkt ziet het oorspronkelijke karakter in de herschreven tekst terug.

En dan heb je nog het grijze gebied. De tekst lijkt op die van een ander, maar ook weer niet. In dit laatste geval is het moeilijk om aan te tonen dat het om jatwerk gaat.

Content stelen is een schending van het auteursrecht. Zoekmachine Google is geen rechtbank, maar vindt wel dat content op het internet uniek moet zijn. Daarom plaatst het slechts eenmaal de content in de zoekresultaten. Blijkt er een tweede versie van te zijn, dan wordt deze uitgesloten van indexering. Heb je content gestolen, dan kan dit de oorzaak zijn waarom Google je website niet indexeert.

Je kunt pech hebben waarbij iemand anders jouw content steelt, en ook nog eens in de zoekresultaten verschijnt. Waarbij jouw content verdwijnt. In dit geval moet je contact opnemen met Google en aangeven wat de originele content is.

5. Je doet teveel aan linkbuilding

Vroeger had je een zoekmachine, en een handjevol websites. Toen waren webmasters nog helemaal niet bezig met hoge posities in de zoekresultaten. Dat veranderde toen het internet begon te groeien. Om de concurrentie voor te blijven werden trucjes bedacht om zoekmachines te beïnvloeden.

Dit heeft tot heel wat slechte SEO technieken geleid. Gelukkig ging Google zich hiermee bemoeien. Wie een van de slechte SEO-technieken uitvoerde, werd uitgesloten van indexering. Content stelen, dat is dus een van die verboden technieken.

Linkbuilding is al decennialang populair. Het valt onder de zogenaamde grey-hat SEO oftewel een grijs gebied. Google zegt dat je niet voor backlinks mag betalen of links mag ruilen. Toch gebeurt het op grote schaal, omdat backlinks je helpen in het opbouwen van autoriteit.

 Wanneer je logisch nadenkt is linkbuilding helemaal geen grijs gebied. Betalen voor backlinks mag niet, het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel wordt gestimuleerd. Dus: heb je in het recente verleden backlinks gekocht of voor gastblogs betaald? Heb je linkbuilding uitbesteed? Dan kan dit de reden zijn waarom je website niet in Google staat.

De oplossing is eenvoudig: haal alle gekochte backlinks weg. Hiervoor moet je contact opnemen met de betreffende websites. Lukt dit niet, dan kun je de backlinks binnen het Google webmasterprogramma uit laten sluiten.

Soms doe je niet aan linkbuilding maar krijg je wel veel foute backlinks. Ook dit kan voor een slechte vindbaarheid zorgen. Meestal zijn het gefrustreerde concurrenten die dit soort foute backlinks bezorgen. Geen probleem, je sluit deze links uit binnen Google Search Console. Zo laat je Google weten dat je het niet met deze links eens bent. Google volgt je advies op waardoor de foute backlinks niet meer meetellen in je linkprofiel.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven