Website mobiel vriendelijk maken doe je zo!

Je website mobiel vriendelijk maken? Een goed idee want dit heeft een positieve invloed op je SEO. Mobiel vriendelijke websites ranken beter in de organische zoekresultaten. Bovendien vergroot je de gebruikservaring en haal je meer tevreden klanten binnen. Ontdek hoe een website mobiel vriendelijk maken precies werkt.

Responsive design

Een mobielvriendelijke website heeft in veel gevallen een responsive design. Hierbij is tijdens de bouw van de website rekening gehouden met verschillende apparaten zoals desktop PC, laptop, tablet en smartphone.

Dankzij een responsive design is het niet nodig om voor al deze apparaten aparte websites te bouwen. Het design van de website waaronder de grootte van het scherm past zich automatisch naar het apparaat en de browser van de bezoeker aan.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Eerst even testen

Is je website mobiel vriendelijk? Dit kun je heel eenvoudig testen. Ga naar de mobielvriendelijke test en voer de URL van je website in. Is de pagina geschikt voor mobiele apparaten dan hoef je verder niets te doen. Krijg je echter een melding dat de website er op een mobiel apparaat niet goed uitziet, dan moet je de website mobiel vriendelijk maken.

Website mobiel vriendelijk maken: aparte mobiele site

Vroeger werd vaak gekozen voor een aparte mobiele website. Nog steeds zijn er webmasters of bedrijven die hiervoor kiezen. Dit heeft echter wat nadelen. Zo bevat een aparte mobiele website minder functionaliteiten. Ook de informatie die op deze site staat is een stuk beperkter. Bovendien kost het extra tijd want je moet twee aparte websites ontwikkelen en onderhouden.

In sommige niches worden websites voor meer dan 90% via smartphone bezocht. Het is daarom altijd beter om voor een algemene responsive website te kiezen.

Responsive design

Wil je de website mobiel vriendelijk maken, kies dan bij voorkeur voor een responsive design. Het fijne hieraan is dat de website vanaf dezelfde URL verschillende HTML codes naar desktop, tablet of smartphone stuurt. Je hoeft dus geen aparte content voor de verschillende apparaten te maken.

Het voordeel van een responsive design is dat het ontzettend goed is voor je SEO. Je bouwt namelijk een grote linkwaarde op, dit komt namelijk allemaal op een en dezelfde URL uit. Het scheelt je ook tijd, je hoeft immers geen aparte content aan te maken. Hiermee voorkom je ook nog eens duplicate content.

Website mobiel vriendelijk maken met HTML en CSS

Een website mobiel vriendelijk maken kan op meerdere manieren. Het responsive design is eenvoudig aan te roepen middels een code. Er wordt gebruik gemaakt van HTML en CSS. Zo kan bijvoorbeeld het tekstgedeelte een bepaalde breedte van het beeldscherm in beslag nemen, bijvoorbeeld 85%.  Door de code aan te passen geef je aan dat de breedte van het tekstgedeelte zich automatisch aan het beeldscherm aan moet passen.

Heb je geen verstand van HTML en CSS, ga hier dan niet zelf mee aan de slag. Voordat je het weet gaat er iets mis en werkt de website helemaal niet meer. Een website mobiel vriendelijk maken door het aanpassen van codes laat je dan liever aan een professional over.

Een mobiel vriendelijke WordPress website

Van alle CMS (content management system) heeft WordPress een marktaandeel van meer dan 65%. Het voordeel van WordPress is dat het veelal mobiel vriendelijk is zonder dat je hier iets extra’s voor hoeft te doen. Voor welk thema je ook kiest: met die mobielvriendelijkheid zit het wel goed.

Dit is dan ook de meest eenvoudige manier om je website mobiel vriendelijk te maken. Check natuurlijk wel nog even of het thema van jouw keuze er op alle apparaten goed uitziet.

Een mobiel responsive plug-in

Heb je een WordPress website en is deze niet mobielvriendelijk? Dit ligt dan waarschijnlijk aan het thema. Wil je niet van thema wisselen dan kun je gebruik maken van een mobiel responsive plug-in. Een dergelijke plug-in past het design automatisch naar het apparaat van de gebruiker aan. Een goede plug-in is de WordPress Mobile Pack.

Mobiele website op een subdomein

Sommige webmasters kiezen toch voor een aparte mobiele versie van de website. Deze plaats je dan op een subdomein. Denk maar eens aan de website voorbeeld.nl waarbij je de mobiele versie op voorbeeld.nl/m of m. voorbeeld.nl plaatst. Voordeel van een aparte mobiele versie is dat je de content kunt aanpassen naar mobiele gebruikers.

Houd er echter rekening mee dat niet iedereen dit even prettig vindt. Veel gebruikers willen op hun smartphone hetzelfde zien als op desktop PC.

Adaptive website

Een adaptive website kom je steeds vaker tegen. Het verschil is dat een responsive website zich alleen aanpast aan het apparaat van de gebruiker. Een adaptive website kijkt ook naar de internetsnelheid van de gebruiker. Bij een trage internetsnelheid worden grote afbeeldingen verkleind of zelfs helemaal weggelaten.

Voordeel van een adaptive website is dat het de laadtijd van de website flink verkort, dit heeft een positieve invloed op SEO. Nadeel is dat sommige afbeeldingen niet worden geladen, wat de gebruikservaring weer omlaaghaalt. Omdat Google ook steeds meer op de gebruikservaring let kan dit in de toekomst weer nadelig zijn voor je SEO.

De goedkoopste methode

Heb je een website die niet mobiel vriendelijk is? Houd er rekening mee dat mobielvriendelijke website altijd voorrang hebben in de organische zoekresultaten.

Wil je de website mobiel vriendelijk maken dan is de goedkoopste methode: WordPress! Veel thema’s en plug-ins zijn gratis, eventueel aan te passen naar jouw persoonlijke wensen.

De duurste methode is de website aan laten passen door een webdesigner. Bij grote of complexe websites heb je soms geen andere keuze. Bedenk dat het mobiel vriendelijk maken altijd meerwaarde biedt: op de lange termijn ben je beter vindbaar in zoekmachines.

Content speelt een grote rol

Een mobiel vriendelijke website is een absolute must. Daarnaast speelt content een hele grote rol binnen SEO (zoekmachine optimalisatie). Het hele internet draait namelijk om content. Websites met de meest kwalitatieve content staan bovenaan in de zoekresultaten. Hierbij is het belangrijk dat teksten goed aansluiten op de zoekvraag van een gebruiker.

Blijft jouw concurrent hoger dan jouw in de zoekresultaten staan? Kijk dan eens kritisch naar de content op je website. Vaak kan dit veel beter, bijvoorbeeld meer of vernieuwende teksten. Ga voor de best geschreven SEO teksten, neem vrijblijvend contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.