Website meer bekendheid geven

Bijgewerkt: 29 september 2022

Baal je van het feit dat je website weinig bezoekers trekt? Een website meer bekendheid geven is altijd mogelijk. Dit doe je door een goede zichtbaarheid in zoekmachines. Er zijn echter nog meer opties, bijvoorbeeld adverteren, of je website via social media onder de aandacht brengen. Daarnaast heb je gastbloggen en user generated content.

Je website analyseren

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wil je de website meer bekend maken (of misschien wel beroemd) dan is het eerst praktisch om deze te analyseren. Is het echt wel zo slecht met je website gesteld? Er zijn verschillende tools om te ontdekken hoe goed (of slecht) je website scoort. Gebruik eens een tool als Ubersuggest, Semrush of Ahrefs. Voer de URL van je website in en ontdek hoeveel maandelijkse bezoekers je ontvangt. Ontdek met hoeveel zoektermen je in de top drie van Google staat.

Maar ook altijd gebruik van Google Analytics, dan zie je op de minuut af hoeveel bezoekers je binnenkrijgt. Welk je website bij het Google webmasterprogramma aan. Dit geeft je meer inzicht in de meest gebruikte zoektermen.

Website meer bekendheid geven doe je zo

Goed, je bent ontevreden over het aantal websitebezoekers. Of je vindt dat de positie in Google veel beter kan. Laten we je website onder de aandacht brengen. Hieronder vind je een aantal praktische tips.

Goed vindbaar in organische zoekresultaten

Vaak wordt gezegd dat je website zichtbaar moet zijn in Google en andere zoekmachines. Maar zichtbaar zijn is weer wat anders dan vindbaar zijn. Als je website op de derde pagina van Google staat ben je zeker zichtbaar. Dit wil echter niet zeggen dat anderen je ook vinden. De meeste gebruikers kijken niet verder dan de eerste pagina van Google.

Zorg dus dat je op de eerste pagina van Google staat. Helaas krijg je die plek niet zomaar, je moet concurreren met duizenden andere websites. Door het delen van goede content laat je Google zien wat je in huis hebt. Wanneer die content kwalitatief is en goed aansluit bij een zoekopdracht is de kans groot dat je hoger in Google scoort.

Voor dit onderdeel is het goed om een SEO tekstschrijver in te schakelen. Resultaatgericht, zo gaan we hier te werk. Jouw concurrentie in Google verslaan behoort tot de doelstellingen. Wil je SEO teksten laten schrijven maar tegen een betaalbare prijs, vraag dan direct de tarievenkaart aan.

Adverteren in zoekmachines

Een andere optie om je website meer bekendheid te geven is adverteren in zoekmachines. Hierbij komt SEA om de hoek kijken. Het is namelijk belangrijk dat je bovenaan in de betaalde zoekresultaten verschijnt. Je zult je campagne dus perfect op je doelgroep af moeten stemmen. Bovenaan in de advertenties staan betekent wel vaak hogere kosten. Het is uiteindelijk de hoogste bieder die de beste plek wint.

Voordeel van adverteren in zoekmachines is dat je direct zichtbaar bent. Je trekt bezoekers en mogelijk ook nieuwe klanten aan. Aan de andere kant verdwijnt je zichtbaarheid zodra je de campagne stopzet. Adverteren is daarom alleen interessant wanneer je website nog vrij nieuw is of wanneer je budget het toelaat.

Adverteren op andere websites

Wanneer jij je aanmeldt bij Google Ads kun je zowel in zoekmachines als op andere websites adverteren. Dit kun je geheel instellen. Je kunt ook rechtstreeks op websites adverteren, zonder tussenkomst van Google of een andere zoekmachine. Je benadert de website en vraagt of ze advertentiemogelijkheden aanbieden. Houd de kosten realistisch, het aantal views of clicks speelt hierin mee.

Adverteren op andere websites is interessant wanneer de betreffende website ook veel bezoekers aantrekt. Hier kun je lekker van meeprofiteren. Zorg er wel voor dat de website waarop je adverteert relevant is. Met babykleding op een autosite adverteren is niet zo handig.

Zichtbaar op social media

Een goede manier om je voor meer bekendheid te zorgen is je zichtbaarheid op social media. Kies voor een platform dat bij je visie en je doelgroep past. Met consumentenproducten moet je niet op LinkedIn zijn. Terwijl je rollators natuurlijk niet aan de jonge doelgroep op TikTok toont.

Maak een zakelijk social media account aan. Zorg dat er altijd een link naar je website op dat account staat. Deel regelmatig interessant nieuws, leuke weetjes of tips. Daarnaast ben je uiteraard bereikbaar voor klanten of opdrachtgevers. Ga ook voor interactie: reageer op anderen en volg wat relevante accounts.

Gastbloggen

Heb je al eens van gastbloggen gehoord? Hiermee plaats je een blogpost op andermans website. Waarom zou je dit doen? Ten eerste omdat die andere website voorzien wordt van content. Maar het levert meer, want de blog die je aanlevert bevat een linkje naar jouw website. Een mooie manier van linkbuilding, maar je trekt er ook rechtstreeks bezoekers mee aan.

Houd er rekening mee dat de kosten van gastbloggen heel erg uiteen lopen. Sommige websites zijn blij met jouw content, ze plaatsen dit gratis. Bij andere websites betaal je € 10 tot meer dan € 200 voor het plaatsen van een blog. Tip: met een professionele blog vergroot je jouw kans op meer bezoekers. Laat de blog schrijven door een ervaren (SEO) tekstschrijver, neem hiervoor contact op. Ook wanneer je meer over de prijzen wil weten.

Branded content

Dan heb je nog branded content. Niet direct om je website bekend te maken bij het publiek, wel om je merknaam of bedrijfsnaam onder de aandacht te brengen. Met branded content ‘brand’ je die naam letterlijk in content waaronder teksten, afbeeldingen, video’s of audio. Zonder dat dit op reclame lijkt.

Stel dat je een kledingmerk hebt. Je maakt een video waarbij een groepje survivals gevolgd wordt. Ze moeten door doornstruiken, onder watervallen door en worden ook nog eens achternagezeten door een troep wolven. Dankzij een slimme aanpak bereiken ze heelhuids de bewoonde wereld. De video sluit af met je merknaam. Zonder dat je verwijst naar de kleding. Je hebt dus een inspirerende video gedeeld en hierbij je merkt erin gebrand.

Samen aan die bekendheid werken

Vind je dat je website meer onder het publiek moet komen? Laten we hier samen aan werken. Vraag de tarievenkaart aan en ontdek de verrassende prijzen. Wil je eerst meer informatie, bijvoorbeeld over de verschillende mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven