Website in Google krijgen

Bijgewerkt: 14 augustus 2021

Hoera, je nieuwe website staat online. Nu nog de website in Google krijgen. Dit kan enkele weken tot maanden duren. Natuurlijk wil je niet zo lang wachten. Logisch, wanneer je website eenmaal online staat wil je ook zo snel mogelijk de eerste bezoekers verwelkomen. Ik leg je uit hoe je de website in Google krijgt.

Eerst je website online zetten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Is je website helemaal af? Dan is het belangrijk om deze online te zetten. Sommige webmasters vergeten dit. De website is voor jou dan wel zichtbaar maar voor bezoekers niet. Dat is in ieder geval de eerste stap om de website in Google te krijgen.

Toegankelijk maken voor spiders

De volgende stap is de website toegankelijk maken voor spiders. Dit zijn zoekmachinebots die de webpagina’s komen crawlen. Pas hierna kan de website ook geïndexeerd worden. Wanneer je een WordPress website hebt dan zul je merken dat je deze ontoegankelijk kan maken voor zoekmachines. Soms heb je dit per ongeluk geselecteerd en moet je dit weer ongedaan maken. Dit doe je als volgt:

Dashboard > instellingen > lezen > zoekmachine zichtbaarheid

Zorg dat het vinkje hier weg is, dan kunnen zoekmachines weer langskomen. Over het algemeen zal een website standaard toegankelijk zijn voor spiders.

URL aanmelden bij Google

Je website in Google krijgen doe je door de URL toe te voegen. Google nodigt je uit om je website naar hun op te sturen. Dit doe je via deze speciale link.

Vul de URL van je website in. Voeg eventueel nog een beschrijving toe. Die beschrijving gaat natuurlijk over je website. Heb je bijvoorbeeld een website over financiën, dan kun je als beschrijving toevoegen: “financiën en geldzaken”. De omschrijving beïnvloedt niet de manier waarop je website geïndexeerd wordt. Het is puur ter informatie richting Google bedoeld.

Website in Google krijgen via Search Console

Nog een goede manier om je website in Google te krijgen: via Search Console. Dit is het webmaster van Google. Je hebt hier alleen toegang toe als je ook aan kunt tonen dat je eigenaar van de website bent. Hierbij moet je de website verifiëren. Dit kan op verschillende manieren, maar een bestandje naar je website uploaden is de makkelijkste manier.

Ga naar Google Search Console en meld je hier aan. Ik zou aanraden om geen e-mailadres te gebruiken die je ook voor andere Google diensten gebruikt. Voordat je het weet worden je bedrijfsactiviteiten aan privéactiviteiten gekoppeld.

Wanneer je eenmaal een account hebt aangemaakt moet je eerst je website verifiëren. Hierna kun je een Sitemap indienen, afzonderlijke webpagina’s toevoegen maar ook URL’s uit de indexering verwijderen. Voordeel van dit webmasterprogramma is dat je inzicht krijgt in statistieken, gebruikte zoektermen en welke pagina’s geïndexeerd zijn.

Website is niet zichtbaar in Google: problemen oplossen

Heb je alles volgens bovenstaande stappen gedaan? Dat zijn namelijk dé manieren om de website in Google te krijgen. Wanneer je website niet zichtbaar is een Google, dan heeft dit vaak één of meerdere oorzaken. Twee van die oorzaken heb ik hierboven al besproken. Ten eerste moet je website online staan (logisch), ten tweede moet je ervoor zorgen dat je deze toegankelijk maakt voor spiders. Laten we eens gaan kijken wat er nog meer aan de hand kan zijn.

1. Je website is nog niet geïndexeerd

Wil je de website in Google krijgen dan kan het wel enige tijd duren voordat spiders langskomen. Om dit proces te versnellen dien je de URL bij Google in of maak je gebruik van het webmasterprogramma. Maar dan nog geeft dit geen garantie dat de zoekmachine ook direct een kijkje komt nemen.

Vooral bij nieuwe website kan het tot wel twee weken duren voordat de eerste pagina geïndexeerd is. Even geduld a.u.b.

2. Blokkering door robots.txt

Check of je website of afzonderlijke pagina’s zijn geblokkeerd door robots.txt. Dit doe je door het volgende in de browserbalk in te typen: https://www.(jouwwebsite.nl)/robots.txt. Het gedeelte dat tussen haakjes staat daar vul je natuurlijk de URL van je eigen website in. Je ziet dan direct of en welke webpagina’s geblokkeerd worden. Is dit het geval, dan moet je code aanpassen of verwijderen.

Weet je niet hoe je dit moet doen, vraag dan een websitebouwer of webdesigner om hulp.

3. Een lage positie in Google

Het kan dat je website wel in Google wordt weergegeven maar dat deze laag in ranking staat. Dit is bij nieuwe websites vrij normaal. In andere gevallen kan het dat je te lage kwaliteit content deelt. Hoog in Google staan heeft voornamelijk met goede inhoud te maken. Werk dus aan de inhoud van je website.

4. Niet relevante zoekwoorden

Je voert een zoekterm in Google in en merkt dat je website niet in de zoekresultaten verschijnt. Dit kan kloppen, misschien gebruik je de verkeerde zoekwoorden. Wanneer je op je website geen enkele keer over een parkiet schrijft en je zoekt in Google naar ‘parkiet’, dan ga je jouw website nooit op deze zoekterm vinden.

5. Je maakt gebruik van cloaking

Cloaking is een verboden SEO techniek waarbij je inhoud aan zoekmachines toont die verschillen van datgeen websitebezoekers zien. Hiermee misleidt je bezoekers. In het begin kan dit werken, maar op den duur heeft Google dit echt wel in de gaten. Je verdwijnt dan uit de organische zoekresultaten.

6. Je toont verborgen tekst

Maak je stukken tekst wit en hiermee onleesbaar? Ook dit behoort tot de verboden SEO technieken. Je kunt je voorstellen dat Google hier niet van houdt. Vroeg of laat zakt je website in ranking weg of erger nog, hij verdwijnt helemaal uit de indexering.

7. Je doet actief aan linkbuilding

Jarenlang werd gedacht dat zoveel mogelijk backlinks positief op je SEO scoren werken. Dit is inmiddels een achterhaald idee, hoewel veel mensen hier nog steeds aan vasthouden. Je mag niet aan linkbuilding doen. Dit is namelijk betalen voor backlinks of backlinks ruilen.

Backlinks moeten ten eerste relevant zijn. Daarnaast is het belangrijk dat je over een natuurlijk linkprofiel beschikt. Heeft Google in de gaten dat je backlinks inkoopt, dan zie je de site flink dalen.

Website in Google krijgen: ontvang hulp

Lukt het je niet om de website in Google te krijgen? Dan is er altijd de hulplijn. Voor een hogere ranking is het goed om eens kritisch naar de inhoud van je website te kijken. Ik help je met het creëren van SEO teksten, die scoren altijd goed in zoekmachines. Daarnaast kun je ook voor maatwerk SEO advies gaan. Hiermee ga je zelf aan de slag, dit scheelt je weer in de kosten van een marketingbureau.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven