Website concurrent analyseren

Wil je hoger in Google staan en het liefst boven die van je concurrent? De website van de concurrent analyseren is onmisbaar. Hierbij kijk je naar verschillende zaken zoals bezoekersaantallen, interactie op social media en de gebruikte zoektermen. Maar ook waar bezoekers vandaan komen. Met een goede analyse lukt het om de concurrerende website te overstijgen.

Leren van je concurrent

Concurrenten lijken het altijd beter te doen, maar is dit ook zo? Nee, iedereen maakt fouten dus ook je concurrenten. Het is aan jou om van deze fouten te leren. Wanneer je die fouten verbetert zie je dat je website hiervan profiteert. Het is dus helemaal niet verkeerd om regelmatig bij andere websites bekijken.

Er zijn verschillende manieren om de website van de concurrent te analyseren. Bijvoorbeeld via de voorkant waarbij je rechtstreeks de website bezoekt. Maar ook via de achterkant door in de broncode te kijken. Daarnaast kun je gebruik maken van meerdere tools om de website helemaal uit te spitten.

Eerst je concurrenten in kaart brengen

Weet je al wie je directe concurrenten zijn? Niet zo moeilijk, gebruik gewoon zoekmachine Google. Voer wat zoektermen in waarop jouw website gevonden wordt (of waarop je wil scoren). Bekijk welke vijf websites op deze zoektermen bovenaan in Google verschijnen. Hier zitten minstens 3 concurrenten bij.

Vergeet niet om op verschillende zoektermen te kijken. Je kunt ook een tool gebruiken om je concurrentie te achterhalen. Het nadeel van een tool is dat deze naar overeenkomstige zoektermen kijkt en hier een percentage aanhangt. Hierdoor komen soms concurrenten naar boven die in het echte leven helemaal niet zo concurrerend zijn. Vertrouw daarom liever op je eigen aanpak.

Een bezoekje aan de websites brengen

Wanneer je eenmaal weet van wie je te vrezen hebt breng je deze websites een bezoekje. Gewoon via de voorkant. Bekijk de homepage, eventuele dienstenpagina of productpagina’s. Let goed op de lay-out, menustructuur, indeling maar ook of er blogs, een wikigedeelte of iets anders aanwezig is.

Schaam je niet om regelmatig even op dit soort websites te kijken. Dit soort concurrentieanalyses gebeurt al heel lang, nog voordat het internet bestond. 25 jaar geleden werkte ik bij schoenenwinkel Bristol en de werkgever stuurde me regelmatig naar concurrent Scapino. Gewoon om te kijken welke aanbiedingen ze hadden, wat de indeling van de winkel was en of er een nieuwe of bijzondere collectie binnen was. Dit soort informatie werd meegenomen in het verbeteren van de winkel.

Het is aan te raden om zeker één keer per maand even bij de concurrent te kijken. Let hierbij op aanpassingen op de website of nieuwe artikelen/teksten.

Aan de achterkant kijken

Voor een goede concurrentieanalyse is het ook goed om aan de achterkant te kijken. Feitelijk kom je de website dan via de achterdeur binnen. Bekijk de broncode van de meest belangrijke pagina’s. De broncode bekijken heeft alleen zin wanneer je weet waar je op moet letten. Je moet dus verstand hebben van HTML, CSS, PHP en nog veel meer. Deze informatie is onmisbaarder wanneer je de website zelf technisch onderhoudt.

Het is niet te zeggen hoe vaak je dit uit zou moeten voeren. Zelf doe ik dit ongeveer één keer per kwartaal. Bij zeer grote concurrenten met veel websitebezoekers raad ik aan om dit een keer in de twee maanden te doen.

Tools analyseren

Bij de website van de concurrent analyseren hoort ook bekijken welke tools ze inzetten. Hier kom je achter door gebruik te maken van Builtwith. Voer de URL van je concurrent in en ontdek alles over de provider, het systeem waarop de website draait, eventuele plugins, welke website er op hetzelfde IP-adres zitten en hoe ze hun eigen website analyseren. Hartstikke interessant gegevens om je eigen website te verbeteren.

Website concurrent analyseren met tools

Dan heb je nog de tools om de website van de concurrent te analyseren. Het voordeel van een tool is dat je hier verschillende inzichten mee krijgt. Bijvoorbeeld het maandelijks aantal websitebezoekers, zoektermen waarmee de concurrent in Google scoort en het feit of ze in zoekmachines adverteren. Maar ook waar bezoekers vandaan komen, bijvoorbeeld organisch, social media of ergens anders. Je kunt zelfs het linkprofiel inzien.

Je kunt kiezen uit tools zoals Semrush, Ahrefs, Ubersuggest, Similar en nog veel meer. Houd er rekening mee dat de data die je tegenkomt niet altijd kloppend is. Zo ben ik er achter dat bezoekersstatistieken ongeveer 50% van de werkelijkheid zijn. Staat er ergens dat ik de site 5000 maandelijkse bezoekers heeft, reken dan op 10.000.

De populariteit van zoektermen klopt ook niet helemaal. Cijfers worden afgerond en zijn soms rooskleuriger dan de werkelijkheid is. Ook komt het voor dat een website ogenschijnlijk goed scoort op een bepaalde zoekterm terwijl ze hier nauwelijks verkeer op ontvangen. Maak daarom gebruik van verschillende tools en vergelijk de uitkomsten met elkaar.

Op social media volgen

Het is ook aan te raden om je concurrent op social media te volgen. Dit hoeft niet onder je eigen naam, je wilt tenslotte niet dat de concurrent zich bespied voelt. Ik volg aardig wat concurrenten onder een schuilnaam. Ik weet zeker dat wanneer mijn concurrenten dit nu lezen, ze direct al hun volgers gaan checken haha.

Waarom zou je de concurrent op social media volgen? Omdat je hiermee ideeën opdoet. Veel ondernemers die diensten aanbieden zijn eigenlijk best wel dom. Ze delen tips waar collega’s of concurrenten veel aan hebben maar klanten niets mee opschieten. Wanneer je dit soort tips voorbij ziet komen, maak er dan gelijk gebruik van. Schrijf er een artikel over of deel het op je eigen social media. Maar dan wel in je eigen bewoording waarbij je dit soort tips nog eens extra verbetert.

Het scheelt echt een hoop werk om gewoon de ideeën van anderen over te nemen en die verder uit te werken. De bekende SEO’er Neil Patel is hier groot mee geworden. Het is overigens de kunst om het op social media helemaal anders te doen dan je concurrent. Bedenk dat de meeste ondernemers allemaal hetzelfde doen en hierdoor saai zijn! Neem eens een kijkje op mijn onderscheidend Instagram account (> 10.000 volgers).

Bekijk de prijzen van je concurrenten

Bied je diensten of producten aan dan moet je zeker eens naar de prijzen van je grootste concurrent kijken. Door iets onder deze prijzen te gaan zitten maak je het verschil. Dit werkt overigens alleen wanneer je ook op andere vlakken onderscheidend genoeg bent. Stel dat een lagere prijs het enige verschil met die van je concurrent is. Dit kan soms doorslaggevend zijn maar klanten of opdrachtgevers willen vaak ook andere verschillen zien. Bijvoorbeeld een aanvullende service zoals gratis of juist een supersnelle verzending, ondersteuning of advies maar ook uitgebreide informatie op de website.

Moet je met betrekking tot prijzen altijd lager zitten dan je concurrent? Allereerst is het belangrijk dat je prijs in verhouding staat met de kwaliteit die je levert. Stel dat je een ICT-dienst levert voor € 50 per uur. Je concurrent doet dit voor € 70 per uur maar geeft hier veel meer ondersteuning of advies bij. Bovendien is de kwaliteit die de concurrent levert hoger. Ondanks dat je goedkoper bent gaan je klanten toch naar de concurrent.

Conclusie: website concurrent analyseren en er iets mee doen

Neem bovenstaande tips ter harte, het helpt je bij het verbeteren van je eigen website, aanbod of naamsbekendheid. Heb je de concurrentie analyse achter de rug, neem dan contact op. Samen bekijken we hoe we je website kunnen verbeteren.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy