Website als online visitekaartje

Bijgewerkt: 13 augustus 2021

Er wordt vaak gezegd dat je website je online visitekaartje is. En er zijn altijd van die wijsneuzen die beweren dat dit niet zo is. De waarheid, die ligt in het midden. Maar het is veel meer want het is ook je uithangbord, je klantenservice, je folder/brochure en je etalage.

Het verschil tussen een visitekaartje en een website

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je website als online visitekaartje? Dit is zeker waar: op je website staan namelijk de bedrijfsnaam, wat je doet en de contactgegevens. In dat opzicht is je website absoluut een online visitekaartje.

Het verschil tussen een visitekaartje en een website is wel een stuk groter. Op een fysiek visitekaartje past niet veel meer dan de bedrijfsnaam en de contactgegevens. Een website heeft onbeperkte ruimte. Daarom is je website veel meer dan een online visitekaartje.

Waarom je een website moet hebben

Wist je dat er nog steeds bedrijven zijn zonder website? Jawel, je kunt het je eigenlijk niet voorstellen. Zonder website loop je heel veel klanten mis. Dit is iets wat veel bedrijven zich niet realiseren.

Je website is ook het ideale middel om meer klanten of opdrachtgevers binnen te halen. Tegen lage kosten, want dat is het voordeel van het internet. Het opstarten van een website kost je vaak niet meer dan € 500. Voor het online zichtbaar maken ben je tussen de € 500 en € 3000 kwijt.

Dit weegt niet op tegen het adverteren op televisie, radio of in kranten of tijdschriften. Je bent dan veel duurder uit, misschien wel het vijfvoudige. Bovendien geniet je met een website veel langer van de resultaten.

Dit is je website allemaal!

Je website is dus een online visitekaartje. Als het goed is heb je hier namelijk je contactgegevens opstaan. Dit is overigens voor bedrijven verplicht! Vergeet niet je Kamer van Koophandel nummer en btw op de website te vermelden (ook verplicht).

Dit is je website nog meer, buiten het feit dat het als online visitekaartje dient:

  • Uithangbord
  • Klantenservice
  • Folder/brochure
  • Etalage
  • Portfolio

Laten we die verschillende onderdelen een voor een bespreken.

Website als uithangbord

Vroeger konden bedrijven zich alleen zichtbaar maken middels een uithangbord. Adverteren bestond nog niet, uitgezonderd het kalken van leuzen op muren. Een uithangbord was de perfecte manier om te laten weten dat je er was en wat je te bieden had. De website is het digitale uithangbord.

Zoekmachines hebben alle digitale uithangborden verzameld en geordend. Wanneer een potentiële klant op zoek is naar een bepaald product of een dienst voert deze een zoekopdracht erin. Vervolgens verschijnt het aanbod dat het beste bij de zoekopdracht past. Je website als digitaal uithangbord gebruiken betekent dat je goed zichtbaar moet zijn in zoekmachines.

Online klantenservice

Steeds meer websites integreren een chatservice. Hiermee is het mogelijk om potentiële klanten of opdrachtgevers te woord te staan, maar ook een klantenservice aan te bieden. Zo is het bedrijf veel toegankelijker voor klanten en opdrachtgevers.

Maak je van je website een folder of brochure

Je hebt iets aan te bieden: diensten of producten. Het kan ook dat een website voornamelijk informatie wil delen. Hoe dan ook, een website kan heel goed als folder of brochure dienen. Met veel informatieve pagina’s, afbeeldingen en nog veel meer.

Het voordeel van een website als folder of brochure is dat je onbeperkte ruimte hebt. Toch blijft het belangrijk om voor een duidelijke navigatie structuur te zorgen. Link pagina’s aan elkaar zodat de websitebezoekers weet hoe hij door de digitale folder moet ‘bladeren’.

De etalage

Loop voorbij een winkel en je werpt altijd even een blik in de etalage. Dit is de voorkant van de winkel. Elke website heeft ook een voorkant, dit noem je de homepage. Middels de homepage maak je indruk: dit ben je en dit heb je te bieden. Wees niet bang om die digitale etalage regelmatig aan te passen.

Website en portfolio

Een portfolio laat zien wat je allemaal doet. Zo heeft een fotograaf een uitgebreide portfolio van zijn mooiste foto’s. Een tekstschrijver of webdesigner laat juist zien aan welke websites hij heeft gewerkt. Terwijl de kapper zijn of haar creaties toont.

Iedereen die een dienst aanbiedt zou een portfolio moeten hebben, of die nu zeer uitgebreid of minimaal is. Middels een portfolio laat je zien wat je kan. Dit trekt potentiële klanten of opdrachtgevers sneller over de streep.

Je website compleet maken

Zoals je ziet is je website niet alleen een online visitekaartje maar nog veel meer. Maak je website daarom zo compleet gelijk. Een homepage en over ons pagina mogen zeker niet ontbreken. Daarnaast een service- of dienstenpagina en natuurlijk een contactpagina.

Met blogs vul je de website op. Dit soort artikelen maken van je website een online magazine, folder of brochure. Misschien wel een encyclopedie of naslagwerk, dat kan natuurlijk ook.

Heb je al bedacht wat jouw website nodig heeft of wil je eerst nog over sparren? Neem gerust contact op. Samen bekijken we hoe we je website goed in de picture kunnen zetten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven