Een webshop starten? De beste tips

De kans van slagen is met een webshop niet zo heel groot. De conversie hierop ligt in het begin tussen de 1 en 2 procent. Dit is het moment waarop ondernemers er weer mee stoppen. In dit artikel gaan we stap voor stap kijken hoe je een webshop start en hier een succes van maakt.

Misschien twijfel je nog over het openen van een webwinkelwagens het voordeel hiervan is dat lukten verkoopt, zonder dat dit veel geld kost. Je hoeft geen fysieke winkel hebben en personeel is in het begin niet nodig. Een webwinkel is kostenbesparend, maar het vraagt ook de benodigde tijd om tot een succes te komen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Stel een assortiment samen

Je hebt waarschijnlijk affiniteit met bepaalde producten. Misschien omdat je ze zo geweldig vindt of omdat je weet dat je hier geld mee kan verdienen. Wat je reden ook is, bepaal voor de eerste tijd welke producten je gaat verkopen. Probeer het binnen een bepaalde niche of categorie te houden. Later kun je altijd nog uitbreiden.

Bol.com is hier een goed voorbeeld van. Deze webshop, en het is wellicht de grootste webwinkel van Nederland en België, is begonnen met de verkoop van boeken, dat was in 1999. Toen het succes groeide werd ook het assortiment groter. Alsmede het personeelsbestand én de omzet.

Probeer de markt te begrijpen

Wanneer je producten verkoopt waar je weinig affiniteit meegaat, dan is het lastiger om de markt te begrijpen. Daarom heb ik eerder al gezegd dat je voor een assortiment moet gaan wat ook zo dicht mogelijk bij je interesses ligt.

Vervolgens is het belangrijk om te begrijpen waarom klanten je product willen kopen. Is dit omdat het product een verbetering is op iets anders, helpt het om een probleem op te lossen of omdat het goedkoper is? Wanneer je weet waarom anderen het product willen hebben, kun je hier ook beter op inspringen. Bijvoorbeeld middels het gericht aanspreken van de doelgroep of adverteren. Een marktonderzoek geeft ook meer inzicht in de concurrentie, en waarom deze het beter of slechter doet.

Goede productfoto’s en omschrijvingen

Wanneer je de webshop hebt gebouwd, geef je deze invulling. Voor elk product plaats je een afzonderlijke productfoto. Wanneer een product in meerdere kleuren of designs verkrijgbaar is, moet dit ook in de foto’s naar voren komen.

Hoewel het visuele beeld het belangrijkste is, wil de potentiële klant ook meer over het product weten. Plaats daarom altijd specificaties in een overzichtelijke lijst. Denk hierbij aan afmeting of gewicht, het materiaal waarvan het gemaakt is, kleur of andere belangrijke zaken.

Specificaties zijn niet alles, want je geeft ook een omschrijving mee. Die productomschrijving bedraagt tussen de 100 en 400 woorden. Langer is niet nodig want de potentiële klant raakt al snel zijn aandacht kwijt. Maak de omschrijving ook zeker niet te kort, iets langere teksten scoren beter.

Hoog in Google scoren

Dat is je volgende doelstelling bij een webshop starten. Je hebt vast wel gezien dat je veel concurrentie hebt. Je moet die concurrenten zien voor te blijven. De makkelijkste manier is adverteren, maar dit kost veel geld en het effect verdwijnt zodra je de campagne stopzet. Hoog in de organische zoekresultaten staan is een veel betere methode. Het effect blijft lang aanhouden, zelfs wanneer je er een tijd geen aandacht aan besteed. Op de lange termijn moet je de webpagina’s actueel houden, zodat Google ziet dat ze interessant voor bezoekers zijn.

Hoog in Google scoren is niet makkelijk. Zelfs duizenden SEO tekstschrijvers lukt het niet om op de zoekterm ‘SEO tekstschrijver’ de eerste pagina van Google te bereiken (ik sta momenteel op positie 6 oftewel de eerste pagina). Dit laat dus zien hoe moeilijk het is om SEO toe te passen. Blijf je ermee worstelen, neem dan eens contact op. Ik schreef eerder voor tientallen webshops en maakte ook productomschrijvingen voor bol.com verkopers.

Denk na over navigatie en filters

Je wil je klanten helpen om zo snel mogelijk hun favoriete product te vinden. Wanneer dit allemaal te lang duurt raakt de klant gefrustreerd en gaat bij de concurrent kijken. Zorg dat bezoekers blijven hangen, maak een goed menu en zorg voor een duidelijke navigatie. Deel de producten in categorieën op, alsof het gangpaden in de supermarkt zijn. Zo vindt de klant makkelijker zijn weg.

Wanneer je in de supermarkt staat zie je bij de kassa altijd wat lokkertjes liggen. Je bent al snel geneigd om hiervan iets mee te nemen. Voordat de klant in de webshop afrekent, toon je hem wat relevante producten. Wanneer hij een zaklamp koopt, zou je batterijen kunnen tonen. Wil de klant een broek kopen? Laat dan wat broekriemen zien, maar wel vooraf de klant definitief afrekent.

Om je klant nog beter van dienst te zijn geef je hem de mogelijkheid om te filteren. Een notitieboekje aanschaffen lijkt eenvoudig, maar misschien wil de klant een blauw exemplaar, moet deze een bepaalde afmeting hebben of van speciaal papier gemaakt zijn. Door filters toe te voegen kan de klant gericht zoeken. Laat de klant ook op prijs filteren, voor velen is dit belangrijk.

Goedkoper of duurder dan de concurrent?

Tijdens het marktonderzoek dat je hebt gedaan heb je ook ontdekt wat de prijzen van concurrenten zijn. Natuurlijk wil je een mooie marge aanhouden, dat is beter voor je winst. Maar lagere prijzen trekken vooral in het begin nieuwe klanten aan.

Misschien zijn je bedrijfskosten lager dan concurrenten, en kun je ook in de toekomst met lage prijzen stunten. Kijk maar eens naar AliExpress, miljoenen mensen wereldwijd bestellen hier omdat het zo goedkoop is.

Profiteer van verkoopplatformen

Heb je moeite om je website hoger in Google te krijgen of klanten aan te trekken? Meld je dan aan bij een van de vele verkoop platformen. Voor Nederland is dit bol.com, maar je kunt ook kiezen uit Alibaba (zakelijk) of AliExpress (consumenten), of misschien wel Amazon. Ook is het mogelijk om je eigen webshop op eBay te starten, of maak een verkoopaccount op Marktplaats aan.

Op de meeste platformen betaal je een vergoeding dat een bepaald percentage van de omzet bedraagt. Andere platformen hanteren vaste vergoedingen die je moet betalen.

Kijk altijd goed naar de voorwaarden. Soms moet de verkoopprijs op het platform gelijk zijn als de prijs in je webshop. Hier mag je dus niet van afwijken.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.