Webpagina paradigma

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

In 1999 werd voor het eerst over webpagina paradigma geschreven. Jaren later ontstond hier een discussie over, want hoe kunnen webpagina’s zo goed mogelijk worden ingericht? Het is interessant om naar paginaparadigma te kijken.

Paradigma is een theorie die ingaat op het denkkader en van hieruit de werkelijkheid analyseren. Een goed voorbeeld hiervan is dat mensen vroeger dachten dat de aarde plat was. Ze zagen de horizon als het einde van de wereld. Wie hier overheen ging zou over de rand vallen. Zeelieden die rond Afrika voeren zagen de zon in het noorden staan en concludeerde dat de aarde (ongeveer) bolvormig moest zijn.

Webpagina paradigma gaat over het analyseren van het denkkader van bezoekers. Hier kunnen we waardevolle informatie uithalen.

Bezoekers hebben twee keuzes: op de webpagina blijven of deze verlaten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De meeste bezoekers komen via zoekmachines op een webpagina terecht. Van hieruit heeft de bezoeker twee keuzes. De eerste keuze is op de webpagina blijven en op een bepaalde knop of link klikken. De tweede keuze is teruggaan naar de zoekmachine of de website verlaten.

Waarom zou een bezoeker op een webpagina blijven? Dit is omdat hij dichter bij zijn doel komt. De inhoud van de webpagina bevat waardevolle informatie of een interessante actie.

Waarom verlaat een bezoeker de website nog voordat hij verder heeft gelezen of actie heeft ondernomen? Omdat de inhoud van de webpagina niet aansluit bij zijn behoefte of doelstelling.

Nutteloze pagina-elementen verwijderen

Vaak vullen we onze webpagina’s vol met nutteloze elementen en informatie. Bijvoorbeeld kaders met foto’s van onszelf of ons bedrijf. Natuurlijk, wanneer je diensten aanbiedt willen sommige bezoekers zien wie of wat zich achter de website bevindt. Maar om nu de foto bovenaan in je webpagina te plaatsen, dat heeft meer met je ego dan met de behoefte van de bezoeker te maken. Die is in dit stadium nog helemaal niet met de persoon achter de website bezig.

Andere nutteloze pagina elementen zijn muziekknoppen (muziek leidt af van de boodschap), bewegende plaatjes (tenzij ze de tekst ondersteunen), teveel knoppen (de bezoeker raakt het overzicht kwijt) of een te uitgebreid navigatimenu.

Dan kun je het ook nog over nutteloze inhoud hebben. Ik zag eens bij iemand op zijn website staan “ik heb het al 400 woorden over dit onderwerp”. Je kunt je afvragen wat de bezoeker met deze nutteloze informatie moet. Sterker nog, de bezoeker is zich er direct bewust van dat hij 400 woorden met lezen heeft verspild.

Andere nutteloze inhoud is afwijken van het onderwerp. Of extra woorden erbij stoppen om de webpagina een vol uiterlijk te geven. Hierdoor val je te snel in herhaling.

Elementen en links benadrukken die er toe doen

Paginaparadigma gaat vooral over het benadrukken van elementen en hyperlinks die waardevol zijn voor de bezoeker. Dit soort elementen lost het probleem van de bezoeker op, of brengt hem dichter bij zijn doel. Denk hierbij aan een actieknop waarbij de bezoeker een product bestelt of informatie aanvraagt. Of een hyperlink naar een relevante blogpost. Met de nadruk op relevant, want wanneer dit niet relevant is dan raakt de bezoeker alleen maar gefrustreerd.

Bedenk dat de bezoeker zo snel mogelijk aan informatie wil komen of geholpen wil worden. Wanneer dit gebeurt dan maakt hij zijn keuze: hij verlaat de website. Om waarschijnlijk op de website van de concurrent uit te komen.

Denk goed na over de doelstelling van de gebruiker

Je zou eigenlijk altijd na moeten denken voor wie en waarom je een webpagina schrijft. Sommige ondernemers doen dit vanuit een groot ego, omdat ze zichzelf zo geweldig vinden. Slimme ondernemers creëren webpagina’s die goed vindbaar zijn in zoekmachines. Dat is de eerste stap om met gebruikers in contact te komen.

Ik zie dit vaak bij mijn opdrachtgevers terug: ze willen een tekst die goed in zoekmachines scoort. Maar wanneer ik hem geschreven heb dan vinden ze dat er meer van hun persoonlijkheid in de tekst door moet schemeren. Vervolgens moet de tekst wel vijf keer worden aangepast, net zolang totdat de tekst het karakter van de opdrachtgever weerspiegelt. Dan vraag ik wat nu de bedoeling was: een tekst die hoog in Google scoort of een kijk-mijn-ego-eens-groeien-tekst. De opdrachtgever is gedurende het schrijven de doelstelling uit het oog verloren.

Goed, de tekst moet allereerst goed vindbaar zijn in zoekmachines. Maar hij moet ook aan de verwachting van de gebruiker voldoen. Dit betekent dat de inhoud van de tekst moet aansluiten op de behoefte van de lezer. Dat kan om informatie, vermaak of hulp gaan.

Inleven in de gebruiker

Vaak willen we een webpagina maken die aansluit bij wat we zelf mooi vinden. Jarenlang had ik een site die was ingericht naar mijn eigen wensen. Totdat ik me meer ging inleven in gebruikers: wat waren hun zorgen en hoe kon ik ze zo goed mogelijk helpen?

Ik besloot webpagina paradigma toe te passen. Door me in te leven in de gebruiker kon ik overtollige pagina-elementen van de site halen. Ik voegde een paar nieuwe elementen toe. Het is niet dat ik de lay-out van sommige webpagina’s mooi vindt, maar ze zorgen wel voor hogere conversie. Dus af en toe moet je van je eigen idealen afstappen en paradigma toepassen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven