We love communities: bouw een netwerk op

Bijgewerkt: 14 juni 2023

Een communitie (community) helpt je om als ondernemer succes op te bouwen. We love communities en dat zou jij ook moeten doen. In dit artikel lees je wat een communitie is en hoe het je helpt op de weg naar succes.

Why I Love My Community

Sorry voor al dat Engels, maar tegenwoordig is het de trend om Engelse termen door je bedrijfsleven te gooien. Het ziet net wat ‘cooler’ uit.

Ik heb door de jaren heen een grote communitie opgebouwd. En ik hou ervan! Het heeft me geholpen om samen te werken en meer klanten aan te trekken.

De betekenis van een communitie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Feitelijk is een communitie (andere schrijfwijze: community) niks anders dan een gemeenschap. In dit geval moet je niet denken aan een dorp of stad, maar een groep personen met gezamenlijke interesses. Of een gezamenlijke/gedeelde doelstelling.

Als ondernemer is het belangrijk om een communitie op te bouwen. Vaak ligt hierbij de focus op (potentiële) klanten. Fout! Je bouwt een grote communitie op van zowel bestaande als potentiële klanten, maar ook zakelijke contacten.

Zo bouw je dit op

Het kan lastig zijn om een gemeenschap op te bouwen. Enerzijds ben je op zoek naar nieuwe klanten voor je bedrijf. Vooral als startende ondernemer kun je hier moeite mee hebben. Dan ligt de focus nog niet zo op samenwerken met andere ondernemers.

Toch is dit belangrijk. Door je in een groep met gelijkgestemde ondernemers te mengen doe je veel nieuwe ideeën op. Maar je vindt ook ondersteuning.

De vraag is hoe je een goede communitie opbouwt. Hieronder vind je enkele tips.

Breng de doelgroep in kaart

Je begint altijd met het in kaart brengen van de doelgroep. Je moet weten wie je potentiële klanten zijn en wat hun behoeften en interesses zijn. Maar ook met welke problemen ze rondlopen. Want jij bent tenslotte die ondernemer die hun problemen gaat oplossen.

Weet je niet hoe je jouw doelgroep definieert? Kijk eerst naar huidige klanten, hun locatie, leeftijd, geslacht en interesses. Dan heb je alvast veel kenmerken van je doelgroep te pakken. Voer vervolgens marktonderzoek uit. Neem interviews af, verstuur enquêtes en stel gerichte vragen.

Iets dat zeker werkt is om een tijd op verschillende social mediakanalen actief te zijn. Deel zoveel mogelijk verschillende content en kijk waar de meeste betrokkenheid op is. Zo krijg je een beter idee van wat jouw doelgroep wil zien. Maar ook wie je doelgroep is, want mensen reageren op posts wanneer dit bij hun interesses en behoeftes aansluit.

Onderzoek je concurrenten en kijk welke doelgroep ze hebben. Grote kans dat het ook jouw doelgroep is.

Wacht even want hiermee bouw je toch een klantcommunity op? Dat klopt en dat is ook het belangrijkste. Voor ondernemers is het daarnaast praktisch om een partnercommunitie op te bouwen. Dat zijn gelijkgestemde ondernemers waar je eventueel mee samen wil werken.

Bied inspirerende content

Je kunt alleen een communitie opbouwen wanneer je inspirerende content deelt. Enerzijds maak je content voor je doelgroep (potentiële klanten). Denk hierbij aan blogposts, video’s, podcasts of misschien wel handleidingen. Plaats deze content op je website en op sociale media.

Natuurlijk is het net zo belangrijk dat je een netwerk van gelijkgestemde ondernemers opbouwt. Daarom ga je voor andere ondernemers ook content delen. Je zou bijvoorbeeld ondernemerstips kunnen geven, met voorbeelden hoe jij bepaalde zaken hebt aangepakt. Of je vraagt ondernemers of ze je bij iets kunnen helpen. Zo breid je langzaam je zakelijke communitie uit.

Een online platform bouwen

Je moet een platform hebben waarbij leden van de communitie samen kunnen komen. Denk bijvoorbeeld aan een Facebookgroep, LinkedIn, een forum of via je blogwebsite. Het is belangrijk dat leden vragen kunnen stellen of kunnen reageren. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor je zakelijke netwerk maar ook voor je doelgroep.

Nu komt het spannendste gedeelte want vaak is het beter om je zakelijk netwerk gescheiden te houden van je doelgroep. Hierdoor lijken het twee aparte communities, maar feitelijk is het voor jou één grote gemeenschap.

Hoe houd je deze twee gescheiden? Dat doe je bijvoorbeeld door twee Instagramaccounts aan te maken: eentje waarmee je met andere ondernemers communiceert en de ander voor je doelgroep. Ook is het slim om als ondernemer op LinkedIn met gelijkgestemde ondernemers te communiceren én daarnaast een Facebookgroep of een forum voor je doelgroep te maken.

Interactie stimuleren

Het is belangrijk dat leden actief met elkaar in gesprek gaan. Moedig discussies aan en vraag om feedback. Je zou bijvoorbeeld ook wat vragen kunnen stellen. Dit zorgt voor een grotere betrokkenheid en een levendige communitie.

Organiseer evenementen

We love communities die actief zijn, jij toch ook? Organiseer regelmatig een webinar, workshop of meet-up. Zo kunnen leden persoonlijk met elkaar contact komen. Tegenwoordig zijn online evenementen erg populair en ook nog eens hartstikke makkelijk. Wanneer je lokaal actief bent dan zou je ook aan een offline evenement kunnen denken.

Wanneer een offline evenement het waard is dan zijn ondernemers of klanten bereid om verder te reizen. Zorg dus dat je eerst naamsbekendheid opbouwt.

Luister altijd naar feedback

Als ondernemer is het belangrijk om je producten, diensten en processen continu te verbeteren. Luister daarom goed naar de feedback van communitieleden. Natuurlijk is niet alle feedback leuk om te krijgen, maar vat vervelende opmerkingen niet persoonlijk op. Het gaat erom dat jij als ondernemer groeit en dat jouw bedrijf er beter van wordt.

Persoonlijk contact leggen

Ook is het belangrijk om met de leden persoonlijk contact te leggen. Stuur af en toe een persoonlijk bericht en reageer op opmerkingen. Je kunt ook één op één sessies aanbieden.

Wees betrouwbaar

Als laatste moet je betrouwbaar zijn. Dit betekent dat je snel genoeg op vragen en opmerkingen reageert. Ook wanneer het een klacht betreft.

Wat hebben SEO en social media met communities te maken?

Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen: de websites die jou als ondernemer gouden bergen beloven. Of de Instagram accounts die heel motiverend zijn. Je hoeft je alleen maar ergens voor aan te melden en je haalt direct meer klanten binnen.

Het is verbazend om te zien hoeveel ondernemers zich laten verleiden om een cursus, training of veel te duur boek aan te schaffen. Hoe kan het toch dat we ons hierdoor laten verleiden? Enerzijds zijn deze mensen heel slim met betrekking tot online marketing. Ze zetten SEO en sociale media in om onder de aandacht te komen. Op die manier bouwen ze een communitie op.

Anderzijds gaat het natuurlijk ook om het psychologisch aspect van verkopen. Ze vertellen een verhaal en wekken hiermee empathie op. Zoiets noem je ook wel storytelling. Daarnaast richten ze hun marketing boodschappen op de emoties en waarden van de doelgroep. Ook maken ze gebruik van schaarste: ‘’alleen deze week nog 50% korting, hierna betaal je de oude prijs’’.

Ook wordt er heel slim gebruik gemaakt van kleuren en designs, want die roepen sterke emotionele reacties op.

Wat kun je hiervan leren? Richt je op SEO en social media om een communitie op te bouwen. Verdiep je in de psychologie achter het verkopen. Zo eenvoudig is het eigenlijk.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven