We hebben een nieuwe website! Ja dus?

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Je bent het vast wel eens ergens tegengekomen: ‘we hebben een nieuwe website’. Hartstikke leuk, maar dit voegt voor bezoekers of klanten niet veel toe. Ondanks dat je veel tijd, geld en misschien wel tranen in je nieuwe site hebt gestoken is het geen groot nieuws.

Moet je het nu wel of niet aan de grote klok hangen dat je een nieuwe site hebt? Dat hangt er helemaal vanaf tegen wie je het vertelt en op welke manier.

Geen toegevoegde meerwaarde voor nieuwe klanten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer mensen nog nooit op je site zijn geweest dan hebben ze helemaal niks aan de boodschap dat je een nieuwe website hebt. Ze kennen de oude site namelijk niet dus ze hebben ook geen vergelijkingsmateriaal. Daarom is het af te raden om de tekst “we hebben een nieuwe website “op je homepage of ergens anders te plaatsen.

Informeer bestaande klanten

Heeft je website een specifieke werking? Dan is het wel zo handig om bestaande klanten over de nieuwe site te informeren. Dit doe je niet via de site, want dan zien ook buitenstaanders dit. Verstuur een nieuwsbrief of deel het op social media, maar bij voorkeur alleen met je klanten.

Vertel wat de uitbreiding is

Natuurlijk ben je trots op je nieuwe website en wil je dit het liefst van de daken schreeuwen. Het probleem is dat veel mensen hier helemaal niks aan hebben. Beter kun je vertellen wat de uitbreiding inhoudt. Bijvoorbeeld een groter assortiment, nieuwe of andere diensten of lagere prijzen.

Zijn de prijzen hoger geworden? Niet zo slim om dit te vermelden, tenzij bestaande klanten hierdoor duurder uit zijn. Bijvoorbeeld wanneer abonnementsprijzen omhoog gaan. In dit geval ben je wel verplicht om de nieuwe prijzen te vermelden. Dit doe je echter alleen naar de klanten toe, niet naar nieuwe bezoekers.

Eenvoudiger bestellen of veiliger betalen

Gaat het om een webshop die vernieuwend is, laat klanten dan weten dat de bestelling nu eenvoudiger verloopt. Of dat je veilige betaalmethoden hebt toegevoegd. Voor nieuwe bezoekers is het belangrijk om te zien dat de bestelling makkelijk verloopt of de betaling veilig is. Maar je hoeft er niet bij te melden dat dit voorheen niet het geval was.

Deel het met familie en vrienden

Laat familie en vrienden een kijkje op je nieuwe website nemen. Doe dit het liefst voordat hij online staat. Zo ontvang je feedback uit de eerste hand. Houd er wel rekening mee dat familie en vrienden soms te mild zijn, of overenthousiast. Wil je echt goede feedback, stel dan een beoordelingsteam samen en laat deze kritisch naar je website kijken.

“We hebben een nieuwe website” staat ook in Google

Meld je enthousiasme op je site dat deze nieuw is? Bedenk dat deze zin ook in Google komt te staan. Het is maar de vraag of je met dit zinnetje in de zoekresultaten wil verschijnen. Het voegt namelijk weinig aan je diensten of producten toe.

Hierboven zie je wat voorbeelden van websites die dit wel hebben gedaan en hiermee in Google verschenen. Tja, het is maar net welke zoektermen je prioriteit hebben.

Wat je wel op je website geplaatst

Dat je website gloednieuw is of een opfrisbeurt heeft gekregen dat hoef je niet naar buiten te brengen. Tenminste niet via je website of social media. Eventueel wel direct richting klanten communiceren, dit doe je via de e-mail.

Wat laat je dan wel allemaal op je website zien? Er moet in ieder geval altijd een homepage aanwezig zijn. Via de homepage zien bezoekers wie je bent, wat je doet en wat je aanbiedt. Plaats op de homepage ook een overzicht van de meest populaire producten. Of laat zien welke diensten erg in trek zijn.

Afhankelijk van het type website komen er één of meerdere diensten pagina’s of productpagina’s bij. Daarnaast is het aan te raden om een bloggedeelte aan te maken. Probeer wekelijks te bloggen, of anders minimaal eenmaal per maand. Minder zou je echt niet moeten doen.

Vraag ons om hulp

Is je website aan vernieuwing toe? Mijn webdesigner gaat graag voor jou aan de slag. Misschien heb je nog wat teksten nodig of lukt het niet om zelf te bloggen. Hierbij ben ik je van dienst: dé SEO tekstschrijver voor websites en webshops.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven