Wat zet je in je bio op Instagram?

Bijgewerkt: 10 augustus 2021

Je hebt een (zakelijk) Instagram account. Wat zet je in je bio op Instagram? Bio staat voor biografie. Middels de biografie laat je zien wie je bent, wat je doet of waar je voor staat. Voor veel particulieren is de bio niet zo belangrijk. Gaat het om een zakelijk of professioneel account, dan moet je zeker wat aandacht aan de biografie besteden. Dit kan je zomaar nieuwe klanten of opdrachtgevers opleveren.

Een kort stukje tekst

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Feitelijk is de bio (biografie) niets anders dan een kort stukje tekst dat bovenaan je profiel staat. Het maakt hierbij niet uit of je over een zakelijk of particulier profiel geschikt. Samen met de naam en profielfoto is de bio het eerste dat Instagramgebruikers van jou te zien krijgen. Tenminste, wanneer ze je profielpagina bezoeken.

Wat zet je in je bio op Instagram?

Voor ondernemers is het belangrijk om een goede bio te bedenken. De biografie moet weergeven waar je business voor staat. Feitelijk vormt de biografie op Instagram eerste indruk. Maar ja, wat zet je precies in je biografie?

Vaak wordt geadviseerd om een titel in je Instagram biografie te plaatsen, maar dit is geen vereiste. Je kunt ook een kort zinnetje neerzetten. Gebruik in ieder geval de juiste termen om je bedrijf te omschrijven. Gebruik eventueel een call to action’, hiermee verleid je gebruikers door te klikken naar je website.

Dit doe je liever niet

Een advies dat je veel voorbij ziet komen: gebruik emoticons in je biografie. Mijn advies: doe dat niet! Niet iedereen kan die emoticons zien waardoor er rare tekentjes verschijnen. Wees ook voorzichtig met het gebruik van bepaalde lettertypes, ook deze kunnen bij iemand anders onzichtbaar zijn of anders overkomen.

Er zijn ook gebruikers die hashtags in hun bio plaatsen. Op zich is dit vrij onzinnig want je verwijst alleen maar naar eventuele concurrenten. Je plaats hashtags wél in je bio wanneer je gebruik maakt van een unieke hashtag. Bedenk echter dat je geen hashtags kunt claimen en iemand anders ze uiteindelijk ook kan en mag gebruiken.

Hoe maak je een goede bio?

Vermijd algemeenheden zoals “ik ben een man “of “ik verkoop potten en pannen”. Dit soort dingen heeft geen toegevoegde waarde. Wees concreet en laat in één oogopslag zien wie je bent of wat je doet. Wanneer je dit onthoudt maak je vanzelf een goede bio.

Zo krijg je je insta bio onder elkaar

Bij sommigen zie je dat de insta biografie onder elkaar staat. Voordeel hiervan is dat het netjes en overzichtelijk uitziet. Nadeel is dat je rekening moet houden met de beperkte ruimte. Hoe krijg je je insta bio onder elkaar?

Op desktop PC of laptop is dit het makkelijkste. Begin de eerste regel van je bio te schrijven. Druk vervolgens op enter, je gaat dan naar een nieuwe regel. Zo krijg je je bio onder elkaar. Bewerk je de biografie op smartphone? Feitelijk zou dit hetzelfde moeten werken, gebruik in dit geval ook weer de entertoets. Bij sommige mensen werkt het op smartphone niet zoals het zou moeten, bewerk je bio dan via een desktop PC.

Verzin eens een leuke bio

Wat is een leuke bio? Dit is iets dat anders is dan de rest. Je hebt bijvoorbeeld funny bio’s waarin de humor gebruikt. Bijvoorbeeld mijn eigen bio: “Maak jij ook wel eens een ‘faut’?” Het heeft al veel grappige reacties opgeleverd en omschrijft gelijktijdig waar ik mij mee bezighoud.

Je kunt ook lekker rechtdoorzee zijn of gebruik maken van quotes of motiverende/inspirerende zinnetjes. Voor inspiratie kijk je op het internet of social media rond, hier kom je genoeg quotes tegen. Dan heb je nog de emoji bio’s, die staan vol emoticons. Op zich ziet dit grappig uit maar houdr er rekening mee dat niet iedereen die emoij’s kan zien (zie hierboven).

Je bio aanpassen op Instagram: zo werkt dat

Kun je de bio aanpassen op Instagram? Feitelijk is dit niet zo moeilijk. Wanneer je Instagram via de app gebruikt ga je naar je eigen profiel. Dit doe je door op je profielfoto te tikken. Op je profielpagina zie je een knop ‘profiel bewerken’ staan. Tik hierop. Je kunt verschillende zaken aanpassen:

  • Naam
  • Gebruikersnaam
  • Website
  • Biografie

Die laatste is dus bedoeld om je bio aan te passen.

Hoe lang mag de bio op Instagram zijn?

Het zou natuurlijk mooi zijn wanneer je een heel verhaal in je biografie kunt plaatsen. Helaas, zo werkt het niet. Je bio op Instagram mag maximaal 150 tekens lang zijn.

Beter goed gejat dan slecht bedacht

Wat zet je in je bio op Istagram wanneer je helemaal geen inspiratie hebt? Dan kun je nodig een laatste redmiddel gebruiken: “beter goed gejat dan slecht bedacht”. Bekijk de biografieën van populaire Instagrammers. Of van mensen die jij inspirerend vindt. Je kunt (een gedeelte van) deze bio overnemen.

Wees hier wel een beetje voorzichtig mee. Er kan namelijk auteursrecht rusten op een biografie. Bijvoorbeeld wanneer het stukje tekst onderscheidend genoeg is. Gaat het echter om een algemeen zinnetje dan mag je dit gewoon in je eigen bio gebruiker. Dit geldt ook voor zinnetjes uit liedjes, die mag je gewoon in je bio plaatsen. Bijvoorbeeld:

  • “De meeste dromen zijn bedrog” (Marco Borsato)
  • “Geniet met volle teugen, zulke tijd komt nooit terug” (Guus Meeuwis)
  • “Ze spreekt een beetje Frans en Duits” (Frans Duits)

Link in je bio: altijd doen

Als ondernemer heb je ongetwijfeld een website. Vergeet daarom niet om vanuit je biografie naar je website te verwijzen. Dit doe je niet in het stukje bio maar in het gedeelte ‘website’. Plaats hier de URL naar je site, hij wordt automatisch omgezet in een link.

Heeft het zin om je website URL op je profiel te plaatsen? Ja, het levert namelijk extra websitebezoekers op. Zelf ontvang ik dagelijks tussen de 25 en 50 website bezoekers vanuit Instagram. Hoe meer volgers hoe lucratiever dit is. Kies zorgvuldig een landingspagina uit, zodat je bezoekers direct een goede eerste indruk krijgen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven