Wat valt er allemaal onder SEO?

Bijgewerkt: 19 april 2023

Bij SEO (zoekmachine optimalisatie) wordt vaak aan linkbuilding en het gebruik van zoekwoorden gedacht. Natuurlijk zijn dit twee belangrijke onderdelen. Maar er valt nog veel meer onder SEO. Meer dan je denkt! Vandaag leg ik uit hoe zoekmachine optimalisatie werkt en waar je allemaal rekening mee moet houden.

Een stukje geschiedenis

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vond je het vroeger zo vervelend wanneer de leraar uitlegde hoe een stad, een bedrijf of een taal is ontstaan? Misschien hartstikke saai om aan te horen maar achteraf heb je er best veel aan gehad. Inzicht in de geschiedenis geeft je namelijk een idee over de toekomst.

Het is niet zo dat SEO al eeuwenlang bestaat. Nee, het is ontstaan in de jaren 90 van de vorige eeuw. In die periode waren zoekmachines zoals Yahoo! en Altavista populair. SEO bestond toen uit technieken om zoekmachines te manipuleren. Dit gebeurde vooral middels ‘keyword stuffing‘.

Rond het jaar 2000 werd zoekmachine Google populairder. Het werkte geavanceerder in het bepalen van relevantie en kwaliteit van websites. Oude SEO-technieken werkten toen niet meer zo goed.

SEO blijft continu veranderen. Het is nu anders dan pakweg 5 jaar geleden. En over vijf jaar zal het ook weer een hele andere vorm hebben. Daarom is het belangrijk om met betrekking tot zoekmachine optimalisatie continu op de hoogte te blijven.

Dit valt er allemaal onder SEO

Wanneer je het woord SEO hoort dan heb je bepaalde technieken in gedachte. Maar wist je dat er nog veel meer onder SEO valt? Laten we alles op een rij zetten.

Keyword research

Een mooie Engelse term maar in het Nederlands heet het een zoektermen onderzoek. Hierbij doe je onderzoek naar de juiste zoekwoorden waarop je in zoekmachines gevonden wilt worden. Dat is dus heel specifiek of jouw bedrijf of website gericht. Marketeers doen een zoektermenonderzoek voor hun klanten. Hierbij houden ze rekening met de branche, niche, de producten en de diensten van de betreffende klant.

Iedereen kan een zoektermenonderzoek uitvoeren. Een marketingbureau zal hier vaak geld voor vragen, meestal € 100 of meer. Terwijl het een onderzoek is dat je in slechts 10 minuten uitvoert. Je hebt er alleen de juiste tools voor nodig. Natuurlijk, voor veel tools moet je betalen. Maar er zijn ook meer dan voldoende tools waar je gratis gebruik van maakt. Al helemaal wanneer je dit soort tools af en toe nodig hebt.

On-page optimalisatie

Wanneer je de inhoud van je website optimaliseert dan spreek je over on-page optimalisatie. Denk hierbij aan het gebruik van zoekwoorden, meta-tags, titels, afbeeldingen en andere elementen. Dit doe je allemaal om de relevantie voor zoekmachines te vergroten.

Het is dus zo dat SEO begint met een zoektermenonderzoek. Vanuit dit onderzoek creëer je content voor je website. In die volgorde werk je, en niet andersom.

Technische SEO

Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit drie pijlers. Eén van die drie pijlers is technische SEO. Dit bestaat uit de optimalisatie van de website-infrastructuur. Hierbij kun je denken aan website-snelheid, mobiele optimalisatie, website-beveiliging, sitemap en robots.txt-bestanden.

Voor dit onderdeel heb je dus wat technische kennis nodig. Het lijkt allemaal heel ingewikkeld maar wanneer je logisch nadenkt is alles goed uit te voeren. Op het internet vind je heel veel informatie over de verschillende technieken en hoe je dit toepast.

Vind het moeilijk om je met technische SEO bezig te houden? Dan is het beter om een expert in te schakelen. Dat hoef je echt niet elke week te doen: je website twee keer per jaar na laten kijken is meer dan voldoende.

Linkbuilding oftewel backlinks verzamelen

Dit is een van die SEO-technieken die ik ouderwets vind. Toch zijn er veel marketingbureaus die zich hier nog steeds aan vasthouden. Wanneer je aan linkbuilding wil doen moet je hoogwaardige links naar je website opbouwen. Dit doe je vanuit relevante en autoritaire websites.

Het beste is om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Dit doe je door het delen van de allerbeste content. Het publiek ziet dit en wordt hier hartstikke enthousiast van. Zo gaan ze jouw content delen en bouw je een natuurlijk linkprofiel op.

Contentmarketing

Het maken van inhoud voor je website is misschien wel het belangrijkste dat onder SEO valt. Dit noem je ook wel content marketing. Het gaat niet alleen om teksten en afbeeldingen op je website, maar ook content op social media. Ook een nieuwsbrief valt onder content.

Social media marketing

Social media marketing maakt onderdeel uit van een SEO-strategie. Het vergroot de zichtbaarheid en betrokkenheid van gebruikers. Het is ook interessant om backlinks naar de website te genereren. Door gebruik te maken van social media-kanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram, vergroot je jouw merkbekendheid en je online aanwezigheid.

Local SEO

Local SEO is een vorm van SEO. Hierbij ligt de focus op het verbeteren van de online zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten. Het doel is om je vindbaarheid te vergroten voor mensen die op zoek zijn naar producten of diensten in een specifieke regio.

Dit bereik je door onder het optimaliseren van de website voor lokale zoekwoorden. Maar ook met het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-profiel. Denk verder aan een vermelding in lokale gidsen en directory’s. Met Local SEO versterk je de lokale aanwezigheid en bereik je meer potentiële klanten.

Analytics en rapportage

Het laatste dat onder SEO valt is analyseren en rapporteren. Het monitoren van de prestaties is een essentieel onderdeel van een effectieve SEO-strategie. Het biedt inzicht in hoe goed je website presteert en hoe gebruikers ermee omgaan. Dit helpt bij het identificeren van knelpunten. Het monitoren van de prestaties helpt ook bij het beoordelen van de effectiviteit van verschillende SEO-tactieken.

Er zijn verschillende statistieken om te volgen:

  • Organisch verkeer: het aantal gebruikers dat de website via zoekmachines bereikt.
  • Conversies: het aantal gebruikers dat de gewenste actie onderneemt op de website, bijvoorbeeld het invullen van een formulier of een aankoop doen.
  • Bouncepercentage: het percentage gebruikers dat de website verlaat na slechts één pagina te hebben bezocht.
  • Laadtijd van de pagina: hoe lang het duurt voordat een pagina volledig is geladen.
  • Tijd op pagina: hoe lang gebruikers op een pagina blijven voordat ze deze verlaten.

Er zijn verschillende tools om de prestaties van de website te meten en te rapporteren. Google Analytics is een veelgebruikte tool. Het geeft je inzicht in statistieken zoals organisch verkeer, conversies en bouncepercentage.

Houd de prestaties van de website nauwlettend in de gaten. Op basis van deze statistieken onderneem je actie. Zo optimaliseer je de SEO-strategie en behaal je de beste resultaten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven