Wat staat er in een blog?

Bijgewerkt: 9 september 2021

Eindelijk, je bent van plan om een blog te schrijven. Wat staat er in een blog? In ieder geval een titel, gevolgd door de inhoud. De vraag is hoe je een blog indeelt en welke informatie er zeker in moet staan. Om je te helpen vind je in dit artikel wat nuttige tips. Die ontvang je gratis en voor niets van deze professionele SEO blogger.

Wacht even, wat is een SEO blogger?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Misschien schoten je wenkbrauwen omhoog bij de term SEO blogger. Bestaat er ook zoiets als een normale blogger? Ja hoor, over het algemeen kom je standaard bloggers tegen. Een SEO-blogger houdt zich bezig met zoekmachine optimalisatie. Middels blogs is het namelijk zeer goed mogelijk om hoge posities in Google te behalen.

Kijk maar eens naar de website waarop jij je nu bevindt. Meer dan 250 zoektermen staan op positie 1-3 in Google. Nu zie je gelijk waarom SEO bloggen meerwaarde biedt.

Dit staat er in een blog

Even terug naar het bloggen zelf. Een blog of blogpost is een artikel of stuk tekst met een persoonlijk karakter. Van oorsprong is bloggen bedoeld als het bijhouden van een online dagboek. Tegenwoordig brengen we middels bloggen onze kennis en ervaring over. Maar dan wel op een persoonlijke manier zodat de bezoeker zich aangesproken voelt.

Wat staat er in een blog? Laten we dit stap voor stap doornemen.

De titel

Het begint natuurlijk allemaal met het verzinnen van een pakkende titel. Dit is belangrijk want de titel moet de bezoeker aanspreken. Vaak bepaalt de titel of de bezoeker verder leest of afhaakt.

Ben je (vroeger) wel eens in een bibliotheek geweest? Het eerste waar je naar kijkt zijn de titels van boeken. Sommige titels spreken je direct aan waardoor je het boek uit het rek neemt. Andere titels sla je liever over. De titel van een blog is dus een grote factor voor het wel of niet verder lezen.

De titel moet niet alleen je bezoeker aanspreken, ook is dit van invloed op je positie in zoekmachines. Wanneer je een blog de titel “woning kopen” geeft en de inhoud gaat over kinderspeelgoed, dan zal Google je blog niet hoog ranken. De titel moet dus aansluiten op de inhoud van je blogpost.

De inleiding

Als tweede volgt de inleiding. Deze bestaat uit 2 tot 6 regels. Sommigen maken een inleiding van 10 regels of meer maar dit moet je eigenlijk niet doen. Een blogpost moeten namelijk makkelijk weg lezen. In de inleiding bespreek je wat de lezer kan verwachten. Bijvoorbeeld welk probleem er besproken wordt of welke tips er voorbijkomen.

Geef niet alles in de inleiding prijs. Wanneer je namelijk een complete samenvatting in de inleiding stopt is de lezer snel klaar. De inleiding kun je vetgedrukt maken, maar dit is niet noodzakelijk. Vroeger was een vetgedrukte inleiding een rankingfactor, tegenwoordig wordt hier niet meer naar gekeken.

Het inhoudelijke verhaal

Wat staat er in een blog? Het draait uiteindelijk om hetgeen je te vertellen hebt. Zorg ervoor dat je blog de lezer aanspreekt. Raak hem in zijn diepste ziel. Bijvoorbeeld door zijn probleem herkenbaar te maken. Want ja, iedereen die jouw blog leest heeft een probleem.

Dat probleem kan uit verschillende zaken bestaan. Gaat je blogpost over de opvoeding van honden dan heeft de lezer hier zeker een probleem mee. Zorg dus dat je de lezer zo goed mogelijk informeert en inspireert.

Verkooppraatje in de blogpost

Mag je via een blogpost iets proberen te verkopen, bijvoorbeeld een product of dienst? Ja dat mag. Toch moet je blogpost er niet commercieel uitzien. Het is belangrijk dat de blog allereerst informeert en inspireert. Daarnaast komt pas de activering: inschrijven voor de nieuwsbrief, offerte aanvragen of iets aankopen.

Het slot

Aan het einde van de blog vat je nog eens alles samen. Of je gebruikt het einde voor je verkooppraatje. Hoewel dit verkooppraatje voor jou het belangrijkste is mag dit nooit bovenaan een blog staan. Daarom schrijf je volgens de AIDA methode:

  • Aandacht vragen
  • Interesse wekken
  • Desire (verlangen) opwekken
  • Aanzetten tot actie

Het is belangrijk dat je dat aanzetten tot actie er keihard inknalt. Bijvoorbeeld door aan te geven dat je kwalitatieve producten levert, voordelig bent of meerwaarde biedt.

Wat moet er in een blog staan?

Sommigen menen dat een aantal zaken verplicht in een blog moeten staan. Nee hoor, je bent baas over je eigen blog. Wanneer je niet volgens de AIDA- methode maar op een andere manier wil schrijven dan mag dat. Sterker nog: in sommige gevallen is dit een betere keuze.

Wat wel in een blog moet staan is iets waar je lezer wat aan heeft. Bijvoorbeeld tips, informatie, een inspirerend verhaal of advies. Let op met het geven van persoonlijk advies, dit is middels een blog niet mogelijk. Wil je toch persoonlijk advies geven, laat je lezer dan contact met je opnemen.

Zo begin je aan een blog

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wanneer je bovenstaande leest is het niet zo moeilijk om te bloggen. Maar dan nog draait het om je schrijfskills. Het schrijven moet je in het bloed zitten. Of je moet eerst ontzettend veel schrijfkilometers maken. Je zult merken dat de eerste paar keer bloggen totaal mislukt. Geef niet op, alleen de aanhouder wint.

Merk je dat concurrenten beter bloggen? De kans is groot dat ze hier een ervaren SEO-blogger voor inschakelen. Dit merk je al helemaal wanneer de website van je concurrent hoog in Google scoort. Er zijn maar weinig bedrijven of ondernemers die alles zelf schrijven.

Kosten blog laten schrijven

Moet je € 200 voor een blog betalen of kan dit goedkoper? Natuurlijk kan dat goedkoper, en ook nog eens voor minder dan de helft van die € 200. Wil je weten wat een blog laten schrijven kost, neem dan contact op. Vraag de tarievenkaart aan en ontdek de verrassende prijzen (dit was aanzetten tot actie, zie je wel?)


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven