Wat kost het laten schrijven van een blog?

Bijgewerkt: 10 augustus 2021

Laten bloggen voor je website. Een goed idee, maar wat kost het laten schrijven van een blog? Het is belangrijk dat content marketing binnen het budget past. Daarom is het verstandig om vooraf naar de prijzen te informeren. In dit artikel meer uitleg over het tarief van de blogger/ tekstschrijver.

Verschil tussen een blog en informatieve tekst

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vergis je niet want er is een verschil tussen een blog en een informatieve tekst. Met een blog geef je de lezer een kijkje in jouw wereld. Op een leuke manier vertel je iets over je bedrijf, product of dienst. Achtergrondfeiten, nieuwtjes of leuke tips: je verwerkt ze allemaal in een blog. Hierbij heeft de lezer het gevoel dat hij met jou in gesprek is of een luchtig boek leest.

Een informatieve tekst ziet er een stuk zakelijker uit. Je deelt kennis en ervaring of feiten, maar dan op een wat meer afstandelijke manier. Denk maar aan Wikipedia artikelen, waarbij je het idee hebt dat je een uitgebreide encyclopedie leest. Daar is niks persoonlijks aan, terwijl een blog dat wel is.

Dit artikel valt ook onder de blogs: je herkent bepaalde stukken en ik spreek jou persoonlijk aan. Zo lijkt het net alsof we een gesprek voeren.

Kies altijd voor een SEO blog

Wat kost het laten schrijven van een blog? Dat hangt er helemaal van af of je voor een simpele blog of een SEO blog gaat. Deze laatste is een betere keuze. Waarom? Omdat een SEO proof blog ook goed in zoekmachines wordt gevonden. Met voldoende SEO blogs van hoge kwaliteit behaal je een hoge positie in Google, Bing en andere zoekmachines.

Hoe ziet dat eruit, SEO? Dit betekent zoekmachineoptimalisatie. De blog wordt zo geschreven dat zoekmachines begrijpen waar het over gaat. Bovendien voldoet de blog aan de eisen die zoekmachines stellen. Dit zijn een juist gebruik van titel en tussenkopjes, goed Nederlands, een goede lengte van de tekst en nog veel meer.

Zoekmachineoptimalisatie is niet iets dat je op één dag leert. Veel SEO tekstschrijvers noemen zich zo omdat het aantrekkelijk uitziet, maar stiekem weten ze niet waar ze mee bezig zijn. Omdat jij ook niet weet hoe een SEO blog eruitziet heb je dit ook niet in de gaten. Zonde hè?

Wat kost het laten schrijven van een blog?

Dan nu naar de hamvraag: wat kost het laten schrijven van een blog? Ik heb wat prijzen van verschillende tekstschrijvers met elkaar vergeleken. Opvallend is dat vooral het aantal jaren werkervaring meespeelt. De beginnende schrijver is goedkoper dan de meer ervaren collega. Nog iets wat opvalt is dat de prijzen enorm variëren. Deze tarieven kom je tegen (blog van 500 woorden):

  • Goedkoop: €5 – €10
  • Redelijk: €10 – €45
  • Gemiddeld: €55 – €140
  • Duurder: €150 en meer

Moet je nu voor de goedkoopste of de duurste gaan, of ergens hier tussenin? Laat de prijs niet allesbepalend zijn. Kijk vooral hoe goed de tekstschrijver in Google scoort, dit zegt vaak ook iets over de kennis van bloggen. Iemand met veel ervaring zal hoger in Google staan. Terwijl iemand die niet vindbaar is toch meer moeite met zoekmachine optimalisatie heeft. Aan een pedicure met vieze en afbrokkelende nagels vertrouw je ook minder snel je nagels toe.

Zo herken je een goed geschreven blog

Hoe weet je eigenlijk of een blog goed geschreven is? Voor een leek is dat heel lastig te bepalen. De slechte tekstschrijver kenmerkt zich door een verkeerd gekozen titel, veel taalfouten en kromme zinnen. Zoekwoorden zijn niet op de juiste manier gebruikt. Twijfel je of een blog wel goed is, laat deze dan door iemand anders nakijken.

Goede SEO tekstschrijvers herken je aan hun manier van reageren. Ze kunnen je bijvoorbeeld alles over zoekmachineoptimalisatie vertellen. Ook hebben ze een informatieve website die ook nog eens goed in zoekmachines scoort.

Kijk maar eens naar deze website: in meer dan 500 blogs vertel ik je alles over content marketing en SEO. Zo hoort het ook: je potentiële opdrachtgevers informeren. Je moet tenslotte wel weten wat je koopt en met wie je zakendoet.

Wil je laten bloggen en ben je benieuwd wat het kost? Mijn tarief vraag je eenvoudig op. In het portfolio zie je welke grote opdrachtgevers jou voorgingen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven