Wat kost een blog maken?

Beter vindbaar in zoekmachines? Bloggen is hier de perfecte manier voor. Bovendien bouw je ook nog eens trouwe lezers op. Wat kost een blog? Antwoord: wat de gek ervoor geeft. Je hebt tekstschrijvers die € 200 per blogartikel vragen maar je hebt er ook die € 50 rekenen. Wat is wijsheid? Dat lees je in deze blog (en ook nog zelf geschreven).

Dit is een blog (blogpost)

Het begon ooit met het fysieke logboek, vaak aanwezig op een schip. Alle gebeurtenissen aan boord werden in het logboek genoteerd. Ondertussen was ook het persoonlijke dagboek populair. Totdat iemand bedacht om een online logboek bij te houden. Dit kreeg de benaming weblog, een combinatie van web(site) en log(boek).

In het begin ging een weblog nog over persoonlijke zaken, gebeurtenissen of ervaringen. Inmiddels heb je ook de zakelijke weblogs. Er ontstaat vaak verwarring over de benaming weblog, blog of blogpost.

  • Weblog: online dagboek met een persoonlijk karakter
  • Blog: vaak een afkorting van weblog maar het kan ook om een blogpost gaan
  • Blogpost: artikel of stukje tekst op een weblog

Zelf een blog maken

Iedereen kan tegenwoordig een blog maken. Tenminste, wanneer je hier een weblog mee bedoelt. Het gaat hier om een website met een verzameling aan blogposts. Een website is zo opgezet, al helemaal wanneer je gebruik maakt van een CMS zoals Joomla of WordPress. Het mooie van dit soort CMS is dat ze automatisch een gedeelte blogs aanmaken.

Wat kost een blog website maken? Zelf maken kost je helemaal niets. Je betaalt alleen voor hosting, dit bedraagt tussen de € 5 en € 40 per maand. Een website of weblog laten maken kost natuurlijk wel iets. Je betaalt de webbouwer of webdesigner tussen de € 200 en € 2000. Wil je een heel uitgebreide weblog of website dan ben je mogelijk wel meer kwijt.

Een blogpost laten schrijven

Je kunt dan wel een website hebben, zonder teksten stelt deze helemaal niets voor. Allereerst moet je bedenken waarom je wil gaan bloggen. In veel gevallen is dit om extra bezoekers aan te trekken. Een blog wordt niet zomaar in Google gevonden, hiervoor moet hij SEO vriendelijk zijn. Er is dus een duidelijk verschil tussen een SEO-blog of een normale blogpost. Bedenk dat veel schrijvers onvoldoende kennis van SEO (zoekmachine optimalisatie) hebben.

Wat kost een blog laten maken oftewel schrijven? Wanneer je dit uit handen geeft ben je tussen de € 25 en € 300 kwijt. Dit zijn ontzettend grote prijsverschillen. Heel duur wil niet zeggen dat je de beste kwaliteit in huis haalt. Terwijl heel goedkoop ook niet direct slecht is. Kijk maar eens waardoor de prijzen bepaald worden.

Kwaliteit van de blogpost

Meestal is de kwaliteit wel prijsbepalend. Zo zie je dat blogs met een prijs variërend van € 5 tot € 30 van lage kwaliteit zijn. Meestal dan, want er zijn altijd uitzonderingen. Betaal je tussen de € 50 en € 125 dan zit je in veel gevallen goed. Het is nog steeds niet bewezen dat dure blogs van € 150 of meer ook beter zijn. Wanneer je in Google kijkt dan scoren blogs van gemiddelde prijzen vaak beter dan duurbetaalde blogs.

SEO vriendelijk

Een goede SEO-tekstschrijver of SEO blogger weet hoe zoekmachines werken. De website van deze tekstschrijver scoort hoog in Google. Wanneer je een tekstschrijver niet in Google kunt vinden of hij/zij staat op de tweede pagina van Google, dan kun je hier beter voorbijlopen. Dit is niet iemand die je naar topposities gaat helpen.

Een SEO blog, geschreven door een goede blogger, is over het algemeen iets duurder. Voor € 5 of € 10 per blog kun je natuurlijk niet heel veel verwachten. Aan de andere kant hoef je ook echt geen € 250 per blog te gaan betalen. Veel geld neerleggen wil niet zeggen dat je hoger in Google gaat scoren.

Het persoonlijk karakter

Een blog moet altijd een persoonlijk karakter hebben. De tekst is prettig leesbaar, toegankelijk en je wordt in het verhaal meegezogen. Mogelijk herken je wat zaken in de tekst waardoor je gelijk een verbintenis voelt. Veel teksten worden als blog bestempeld terwijl het feitelijk informatieve artikelen of verkoopteksten zijn. Let dus even op deze verschillen want mogelijk betaal je voor een informatief artikel veel meer dan voor een blogpost.

De tijd die het kost

Hoeveel tijd kost het schrijven van een blog? De tijd die een tekstschrijver aan de blog besteed wordt uiteraard doorberekend aan de klant. De gemiddelde tekstschrijver is 2 tot 4 uur kwijt aan het schrijven van een blog van 500 woorden. Dit verklaart ook waarom blogs vaak prijzig zijn.

De werksnelheid hangt van verschillende zaken af. Bijvoorbeeld de kennis en ervaring van de blogger. Maar ook de algemene snelheid. Je hebt nu eenmaal mensen die langzaam of snel lopen en schrijvers die langzaam of snel typen. Gemiddeld werk ik 2 tot 3 keer sneller dan andere tekstschrijvers. Dankzij een snelle werkwijze kan ik de tarieven ook heel reëel houden. Dat is goed nieuws voor alle opdrachtgevers!

Nacontrole (redactiewerk)

Natuurlijk ben je er niet met het laten schrijven van een blog, de tekstschrijver moet deze ook nog eens controleren. Dit noem je ook wel redactiewerk. Het is wel zo eerlijk wanneer de kosten voor redactiewerk bij het tarief zijn inbegrepen. Ook nu weer hangt het van de snelheid en middelen van de blogger af hoelang dat redactiewerk gaat duren.

Zelf maak ik gebruik van speciaal gemaakte software die 97% van de fouten eruit haalt. Veel tekstschrijvers moeten dit handmatig doen, hierdoor lopen de kosten hoger op.

Totale kosten van een blog laten maken

Je ziet dat een blog maken met verschillende kosten gepaard gaat. Laten we alles nog even op een rij zetten:

  • Registratie domeinnaam: eenmalig enkele euro’s
  • Hosting: tussen de € 60 en € 500 per jaar
  • Technisch onderhoud: gratis tot € 500 per jaar
  • Blogposts laten schrijven: gemiddeld € 80 per blog

De grootste kosten zitten hem in het laten schrijven van blogs. Op zich wel logisch want hier gaat ook ontzettend veel tijd inzitten. Pluspunt is dat goed geschreven blogs veel beter in zoekmachines scoren. Hierdoor krijg je meer bezoekers naar de site. Wanneer er een verdienmodel achter de site zit zie je de omzet langzaam oplopen. Dat is natuurlijk waar je het allemaal voor doet. Wees je dus bewust van de investering van een blog maken en waar of bij wie je dit laat doen. Hoe lager de kosten tegenover een hoge kwaliteit, hoe slimmer je bezig bent.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy