SEO copywriting – wat is het en hoe kan het je website helpen?

Beter in zoekmachines scoren en zo meer bezoekers naar je website trekken? SEO copywriting is het perfecte middel om dit te bereiken. Ontdek wat SEO webteksten met je website doen.

Wat is SEO copywriting?

Je hoort veel over SEO copywriting, maar wat is dit precies?

  • Copywriting betekent het schrijven van teksten
  • SEO staat voor zoekmachine optimalisatie

SEO copywriting is dus het schrijven van teksten die goed worden gevonden in zoekmachines. Sinds de komst van zoekmachine Google is SEO copywriting razend populair. Het helpt je namelijk naar een betere positie in de organische zoekresultaten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom SEO teksten?

Je hebt een hoop teksten op je website staan, dat moet toch voldoende zijn? Nee, SEO teksten zien er toch wat anders uit. Deze teksten zijn niet alleen interessant voor bezoekers maar ook voor zoekmachines.

Feitelijk zijn teksten op de website bedoeld voor bezoekers. Alleen moet een zoekmachine kunnen begrijpen waar die tekst over gaat. Een SEO tekst bevat dan ook een aantal belangrijke zoektermen.  Bovendien geeft een SEO webtekst antwoord op een vraag die een bezoeker stelt.

Hoe belangrijk is SEO copywriting?

Regelmatig verzuchten webmasters dat SEO niet meer bestaat. Dit is een verkeerde gedachte, SEO is levendiger dan ooit. Zoekmachine Google voert 2-3 keer per jaar een algoritme update uit. Wanneer jij je niet met SEO bezighoudt dan red je het niet meer en zak je in de ranking weg.

SEO copywriting is een heel belangrijk onderdeel van het grote SEO geheel. Je zou kunnen stellen dat SEO copywriting het zwaarst weegt. Hierna volgt de technische optimalisatie van de website, gevolgd door linkbuilding.

Hoe SEO met de jaren verandert

SEO is niet tijdloos. Dat zijn die schoenen die je aan hebt ook niet. Zie SEO en hiermee ook SEO copywriting als een modetrend. Het ene moment wil Google dit zien, het andere moment toch liever iets anders.

Vroeger was het de ‘mode’ om SEO teksten te voorzien van zoveel mogelijk zoektermen. Een zoekwoordendichtheid van 10% was helemaal niet vreemd. Dit betekende dat voor elke 100 geschreven woorden er 10 uit de belangrijkste zoekterm bestond.

Op dat gebied is SEO copywriting verandert. Je stopt een tekst niet meer vol met zoektermen. Toch moet je wel gebruik maken van de belangrijkste zoekwoorden, anders begrijpt ome Google natuurlijk helemaal niet waar de tekst over gaat.

Ook linkbuilding en technische optimalisatie zijn veranderd

Er is met de jaren nog meer veranderd. Linkbuilding bijvoorbeeld. Jarenlang was het dé methode om goed in zoekmachines te scoren. Geloof me, dit gaat de komende jaren naar de achtergrond verschuiven.

Technische optimalisatie van de website is best belangrijk. Een website moet mobielvriendelijk zijn en is zelfs een rankingfactor. Dit geldt ook voor de laadtijd: hoe sneller een website laadt, hoe beter. Je ziet, SEO is niets anders dan een modetrend. Je moet meegaan met de tijd.

Wat doet een SEO copywriter?

Even voor de duidelijkheid: er is geen verschil tussen een SEO copywriter en een SEO tekstschrijver. Hier in Nederland (en België) betekenen beiden hetzelfde. In Amerika is dit anders. Daar is een copywriter iemand die zich met advertentiemateriaal bezighoudt (advertentieteksten). Een tekstschrijver (writer) is juist iemand die ‘gewone’ teksten creëert. Wij Nederlanders gebruiken die termen lekker door elkaar.

Goed, een SEO copywriter is in Nederland en België dus hetzelfde als een SEO tekstschrijver. Wat doet een SEO copywriter allemaal?

  • Zoekwoordenonderzoek
  • Doelgroep bepalen
  • Concurrentieanalyse
  • Websiteanalyse
  • Webteksten schrijven

Een goede SEO copywriter heeft verstand van alles omtrent de werking van zoekmachines. Maar er is ook basiskennis van HTML, webdesign, SEO tools en social media.

Wat kan een SEO tekstschrijver voor mij betekenen?

Yes, je weet inmiddels alles over SEO copywriting. Nu nog even ontdekken wat een SEO tekstschrijver voor jou kan betekenen.

Ergens is het al duidelijk: de SEO tekstschrijver helpt je naar een betere positie in zoekmachines. Dit gebeurt middels goed geschreven teksten. Dit kun je allemaal aan een SEO tekstschrijver (copywriter) vragen:

  • Blogartikelen (blogs)
  • Landingspagina’s
  • Productomschrijvingen
  • Algemene webteksten
  • Homepage
  • Over ons pagina
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten

Het is tegenwoordig heel belangrijk om ook op social media goed zichtbaar te zijn. Daarom kun je hier ook terecht voor social media berichten, eventueel inclusief de juiste hashtags.

Tip: koppel je website en social media account aan elkaar. Deel je nieuwste blogbericht op social media.

Kan ik zelf een goed artikel schrijven?

Misschien heb je helemaal niet het geld om SEO copywriting uit te besteden. Vooral voor startende webmasters of ondernemers is dit toch wel een investering. Kun je niet gewoon zelf een goed artikel schrijven? Natuurlijk kan dat! Het is een hele goede basis voor een beginnende website.

Met de tijd zul je merken dat je website wat achterblijft op concurrenten. Op dat moment heb je toch echt een SEO copywriter nodig. Of je verdiept je zelf helemaal in de wereld van zoekmachine optimalisatie. Waarschuwing: het is ontzettend veel en ook nog eens knap lastig. Concurrenten lijken het altijd beter te doen.

SEO garantie bestaat niet

Binnen de wereld van SEO copywriting wordt wel eens om SEO garantie gevraagd. Jazeker, het komt regelmatig voor dat iemand tegen mij zegt: “ik wil gegarandeerd bovenaan in Google staan”. Zo iemand stuur ik direct weg.

SEO garantie bestaat gewoon niet. Er zijn er wel die SEO garantie geven. Je krijgt je geld terug wanneer je niet op de eerste pagina van Google verschijnt. Tja, daar valt veel over te zeggen. Een tiende positie in Google is namelijk ook de eerste pagina, alleen heb je hier niet veel aan. Bovendien kan je positie in zoekmachines binnen een week veranderen. Wees dus een beetje voorzichtig met dat soort SEO garanties.

Invloed na een Google algoritme update

SEO copywriting houdt in continu op de hoogte zijn van de nieuwste Google algoritme updates. Wat wil Google nu weer zien? Zelfs wanneer je dit weet kunnen er onverwachte dingen gebeuren.

Kijk maar eens wat er gebeurde na de Google Core updates van december 2020. Een van mijn websites trok dagelijks 20.000 bezoekers. Hartstikke goede teksten op die website, al zeg ik het zelf. Alleen, na die update van 3 december 2020, hield ik er nog maar 10.000 bezoekers per dag aan over. Jawel, de helft verdween! De website zakte namelijk dramatisch weg.

Kijk, dat zijn dingen waar je geen grip op hebt. Je website kan nog zo goed in orde zijn, Google is degene die bepaalt. Wanneer Google vindt dat een andere website op dat moment betere antwoorden geeft, dan is die de winnaar.

Hoe het afliep? Vier dagen later kreeg de website alweer een betere ranking met nog steeds een verlies van 25% aan bezoekers. Uiteindelijk werd ook dit weer rechtgetrokken en zit de website boven het oude niveau.

Wat kost SEO copywriting?

Misschien ben je al overtuigd van SEO copywriting. Wat moet dat grapje gaan kosten? Goede vraag, het leven is immers al duur genoeg. Vooral wanneer je in de startblokken staat heb je nog geen heel groot budget. Maar ook op een later moment ga je zo goed mogelijk met je geld om.

Het probleem met SEO copywriting is dat dit een grote kostenpost is. Een en ander is afhankelijk van wat je nodig hebt. Hoe meer teksten, hoe hoger de kosten. Om ondernemen betaalbaar te houden vind je hier reële tarieven. Vraag de tarievenkaart aan en ontdek de mogelijkheden.

De keuze voor een SEO tekstschrijver

Lastig om te bepalen of je een SEO copywriter/tekstschrijver nodig hebt? Let goed op de populariteit van je website. Wanneer deze op veel zoektermen bovenaan in Google scoort dan doe je het prima. Maar wanneer je merkt dat concurrenten het beter doen dan is er werk aan de winkel. Houd wel rekening met het type concurrent: hele grote bedrijven zijn lastig te evenaren of in te halen. Je gaat veel meer tijd inzetten.

Direct starten met SEO copywriting? Natuurlijk ga je niet over één nacht ijs. Vraag vooraf naar de mogelijkheden. Een eerste advies is altijd gratis en verplicht je tot niets. In dit advies hoor je wat je website nodig heeft om beter te scoren. Maar ook over eventuele verbeterpunten zijn. Dit gratis advies wordt je aangeboden door SEO tekstschrijver Bianca.

Vraag de tarievenkaart aan

Nog even over de tarieven met betrekking van SEO copywriting. Blijf je eigen budget in de gaten houden. Omdat SEO niet iets is dat je binnen een week uitvoert is het goed mogelijk om alles te spreiden. Beter voor je ranking in zoekmachines maar ook omwille van de kosten.

Ben je nu nieuwsgierig geworden wat SEO copywriting moet kosten? Neem contact op en vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan. Hiermee weet je direct wat het allemaal kost, maar ook dat het je oplevert. Want SEO copywriting moet natuurlijk wel voor jou en je website gaan werken.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.