Wat is het geheim van Google nu echt?

Bijgewerkt: 6 december 2022

Ken je die bedrijven die geheimzinnig doen over het geheim van Google? Sommige van deze bedrijven verkopen een hoop onzin. De waarheid is dat we heel veel over Google weten. Bijvoorbeeld hoe het algoritme werkt en welke gegevens de zoekmachine allemaal verzamelt.

Google is niet de eerste maar wel de grootste zoekmachine

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een van de geheimen van Google ontrafeld: het is niet de oudste zoekmachine ter wereld. De allereerste zoekmachine was AltaVista, dat in 1995 werd opgericht. Vóór die tijd was er geen mogelijkheid om het internet te doorzoeken. Je kwam via via op websites terecht.

Google werd in 1997 geboren. Twee studenten, Larry Page en Sergey Brin, patenteerde een algoritme (PageRank) om de resultaten van een zoekopdracht te rangschikken. Al snel won Google het aan populariteit en verdrong hiermee AltaVista.

PageRank is niet meer actueel, linkbuilden ook niet

Sommigen denken dat PageRank nog steeds een manier is om hoog in Google te scoren. PageRank baseerde zich op het aantal links dat van andere pagina’s naar een webpagina verwees. Hoe meer links, hoe hoger de PageRank en dus ook een hogere ranking in de organische zoekresultaten.

PageRank is in het jaar 2013 vervangen door Google Hummingburd, later zijn er weer andere updates gekomen. Het aantal links naar een webpagina telt niet meer mee. Google heeft in november 2022 aangegeven dat het ook minder naar backlinks gaat kijken, zelfs wanneer ze relevant zijn.

Hiermee is gelijk een ander geheim van Google ontkracht: linkbuilden is niet meer zo effectief als vroeger en het kan in de toekomst zeer nadelig uitpakken. Backlinks kopen of ruilen mag niet!

Google bombing werkt niet meer

Ankerteksten inzetten en op die manier naar een bepaalde webpagina linken, het was vroeger een goede methode om hoger in de zoekresultaten te staan. Dit werd ook wel Google bombing genoemd. In het verleden is deze methode voor politieke doeleinden misbruikt. Toen de zoekmachine hier achter kwam stelde het een filtermechanisme in. Sinds die tijd werkt de Google Bom niet meer, of heeft een verwaarloosbaar effect.

Het geheim van Google: kwalitatieve content

Bedrijven die zeggen dat ze het geheim van Google kennen, doen hier verdacht geheimzinnig over. Ze willen niet precies zeggen wat het geheim is. Dit komt omdat ze het geheim wellicht helemaal niet kennen. Eigenlijk wel logisch, wanneer dit wel het geval zou zijn dan zou iedereen de zoekmachine kunnen beïnvloeden.

Google geeft de exacte werking van het algoritme niet prijs. Maar er zijn heel veel dingen die we wel weten. Enerzijds omdat Google SEO-richtlijnen heeft opgesteld, en ook webmaster richtlijnen. Aan de andere kant zijn er veel dingen die je zelf kunt uitproberen.

Sinds 2013 valt het me op dat bepaalde zoektermen en een bijzondere schrijfstijl makkelijker onder de aandacht van de zoekmachine komt. Het grootste geheim van Google is dat het naar kwalitatieve content kijkt. Eigenlijk is het geen echt geheim, want dit was al langer bekend. Toch zijn er nog steeds veel marketeers die linkbuilden belangrijker vinden. Of teksten aanleveren die geschreven zijn door wat studentjes, voor een tientje per tekst (en doorverkopen voor het dubbele).

Wil je hoger in Google staan? Houd je dan vooral met het creëren van kwalitatieve content bezig. Maak waardevolle blogs waar je bezoekers echt wat aan hebben. Schrijf teksten boordevol belangrijke informatie. Publiceer artikelen die aan alle SEO richtlijnen voldoen.

De manier waarop de gebruiker een vraag formuleert

Het algoritme van Google is zo ver ontwikkeld dat het kijkt hoe een vraag exact wordt geformuleerd. Kijk maar eens naar de verschillen:

  • Waar vind ik mijn btw-nummer?
  • Waar vind ik mijn btw-id?

In beide gevallen zijn de zoekresultaten anders. Dit komt omdat Google een verschil ziet tussen btw-nummer en btw-id.

Google probeert ook de intentie achter een zoekopdracht te begrijpen. Hierbij houdt de zoekmachinerekening met spelfouten. Ook kan Google voorspellingen doen, door woorden en intenties aan elkaar te linken.

Trendy zoekwoorden en actuele informatie

Wie beweert dat hij het grote geheim kent zal het volgende nooit prijs willen geven: trendy zoekwoorden en actuele informatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dit betekent dat ouderen pagina’s slechter scoren wanneer het op trendy zoekwoorden aankomt.

Stel dat een website 5 jaar geleden over petroleumkachels heeft geschreven. Plots zijn petroleumkachels helemaal de trend, en wordt dit veel in Google opgezocht. Omdat het betreffende artikel van vijf jaar geleden is, zal Google dit niet hoog in de zoekresultaten plaatsen. Terwijl de inhoud van het artikel heel actueel kan zijn.

Juist daarom is het belangrijk om verouderde artikelen of blogs regelmatig van een verse update te voorzien. Hiermee voorkom je dat je bij een trendy zoekopdracht te laag wordt gerangschikt.

Het gebruik van zoekwoorden

Veel marketeers vertellen je dat zoekwoorden er niet meer toe doen. Misschien zijn het wel dezelfde marketeers die het geheim van Google denken te kennen. Hier komt iets dat je absoluut moet weten:

Zoekwoorden spelen nog steeds een belangrijke rol. Google kijkt of zoekwoorden op een webpagina overeenkomen met een zoekopdracht.

Door zoekwoorden op een pagina te vergelijken met een zoekopdracht, kan het systeem bepalen welke webpagina relevant is.

Interactie tussen gebruikers en webpagina’s

Het kan dat Google webpagina’s relevant genoeg vindt voor een zoekopdracht, en deze als eerste toont. De gebruiker bepaalt uiteindelijk of de zoekmachine het bij het rechte eind heeft. Wanneer de interactie tussen gebruikers en webpagina’s slecht is, dan weet Google dat de webpagina niet relevant genoeg is.

Google kijkt hoe lang gebruikers op een webpagina blijven en of ze eventueel terug naar de zoekmachine keren. Dit zijn signalen die aangeven hoe relevant de webpagina is. Misschien wist je dit nog niet en leek het een groot geheim, dus ik ben blij dat ik dit met je heb kunnen delen.

Gezaghebbende en betrouwbare informatie

Als laatste kijkt Google naar de kwaliteit van content. De schrijver of de website moet gezaghebbend en betrouwbaar zijn. Daarnaast speelt deskundigheid mee. Al die zaken achterhaalt Google of te kijken of prominente websites naar de content verwijzen. Of dat de naam van de schrijver vaker op het internet voorkomt.

Verder speelt de pagina-ervaring mee. Bijvoorbeeld of de content goed op een smartphone leesbaar is en hoe snel de webpagina laadt. Je ziet, de werking van Google zit complex in elkaar maar wie zijn uiterste best doet, kan heel hoog scoren.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven